Gå til innhold

Tvunget til oppsigelse

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde 1 dag igjen av prøvetiden. Da ble jeg spurt om jeg hadde 5 min (på min fridag) og var innom kontoret. Så kom bomben; Jeg måtte sies opp med 14 dagers oppsigelsestid. Jeg mistet all tankekraft, og prøvde febrilsk å finne ut hva jeg skulle gjøre nå for å redde meg selv og familien min! Så i min irrasjonelle tankegang der og da ba jeg om å få si opp selv, for da kunne jeg gi meg selv 1 mnd... Jeg tenkte 1 mnd med inntekt, 1 mnd til å finne ny jobb... Det ble godtatt, og jeg dro. Fikk ikke gå fra kontoret før dette var gjort.

Dagen før fortalte jeg 'naboen' på jobben at jeg var gravid, og jeg lurer derfor på om sjefen min kan ha fått nyss om dette, at det kan ha vært grunnen til oppsigelse. Jeg var også sykemeldt pga nakken, og mener han ikke kan si meg opp når jeg er sykemeldt. Tilbaketrekkingen av oppsigelsen er avslått. Jeg har nå 2 uker igjen før jeg er uten jobb hvis ikke noe skjer.

Hva skal jeg gjøre? Har ikke fått ny jobb. Kan jeg fortsette å være sykemeldt og motta like mye sykepenger som lønn selv om jeg ikke har jobben lenger? Jeg er pr i dag fullt sykemeldt pga dette, for det har brutt meg helt ned. Trenger svar!

Fortsetter under...

kjør hardt mot hardt! jobben din har faktisk ikke lov i det heltatt til å si deg opp hvis du går sykemeldt. har du vært borte mer enn 1 år så kan de velge å si deg opp for å fylle din stilling , men du kan fortsatt være sykemeldt etter det!

Ta en tur til NAV å be om et møte med en av rådgiverene der! de har jo mennesker som jobber med sånt å har sikkert en løsning etc.

Lykke til

Gjest Tale30

Er det ikke en regel som sier at du ved oppsigelse fra arbeidsgivers side har rett til dagpenger med en gang, men at du har en karenteneperiode dersom du sier opp selv?

Jeg føler med deg. Jeg ville ikke tvilt et sekund på at "naboen" din har vært løsmunnet. Fikk du noen begrunnelse for hvorfor de ikke kunne ansette deg? Prøvetid sier du, vil det si at dette i utgangspunktet var en fast stilling? Da må det vel begrunnes hvorfor de sier deg opp..

Dessverre er det slik i Norge 2008 at man må holde for seg selv at man er gravid før man sitter med en underskrevet kontrakt. Jeg blir så forbanna at jeg blir helt kvalm.

Er du fagorganisert? Jeg hadde tatt kontakt med dem hvis du er det.

Selv ble jeg sagt opp 1 dag før prøveperioden var over MENS jeg var sykemeldt, og sjefen brukte alle riktige ord fra Arbeidsmiljøloven for å kunne gjøre dette. Men jeg klaget oppsigelsen, mente den var usaklig, og fikk medhold. Jeg tok kontakt med Fagforbundet og fikk hjelp av dem. Mange regler å forholde seg til, osv, som ikke er lett å forstå.

Jeg *tror* - uten å være helt sikker - at du kan fortsette å være sykemeldt som arbeidsledig så lenge sykemeldingen begynte før du sluttet i jobben. Slik har jeg forstått det.

Men for din del, så må sjefen ha begrunnelse for å si deg opp, og de eneste begrunnelsene han kan bruke finnes i Arbeidsmiljøloven. Nå valgte du å si opp jobben, og jeg vet ikke hvordan det blir, men ANBEFALER at du søker hjelp hvis du er fagorganisert! Har bare godt å si om hjelpen jeg har fått av Fagforbundet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...