Gå til innhold

Foranliggende morkake= KS??

Anbefalte innlegg

Hei, innom fra 2. trimester.. leste et innlegg der hvor en skrev at hun hadde foranliggende morkake og at dersom den ikke la seg riktig innen termin ville det bli KS istedenfor vaginal fødsel (dersom jeg forsto innlegget riktig altså.) Har foranliggende morkake innvirkning på KS eller ei, altså? Ante ikke noe om det jeg.. Jeg er i uke 22 og har selv foranliggende morkake, fikk jeg beskjed om på U.L, men ingen der fortalte meg noe om at dette kan være avgjørende i forhold til om man skal føde vaginalt eller må ta K.S... Noe som vet noe mer her inne?? Og isåfall, innen hvilken uke må den ha lagt seg riktig for at det ikke skal være "for sent" hvis dere skjønner?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138013586-foranliggende-morkake-ks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Det er litt lett å misforstå dette. Hvis morkaken er forliggende for mormunnen, altså forann "utgangen" da må man ta keisersnitt, hvis den ikke trekker seg opp. Noe den vanligvis gjør. Ligger morkaken på denne måten ved den ordinære ul får du beskjed og må følges opp med ul senere.

Men foranliggende morkake er ikke det samme, da ligger den på fremre vegg og sperrer ikke for utgangen og har ikke noe å si for fødselen.

Håper det var oppklarende, men hør med jormor/lege uansett:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...