Gå til innhold

Sånn gravid-bilbelte-sak!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gå inn på tryggtrafikk.no og les anbefalingene der. De mener hvertfall at det ikke er noe sikrere med eget bilbelte for gravide. Det er jo mulig at det er noe som noen har laget for å tjene penger på gravides usikkerhet?? Ikke vet jeg, men jeg gidder ikke kjøpe det når det ikke er anbefalt av trygg trafikk.

Hei, endelig en på min egen alder her inne på forumet, begynte føle meg litt "gammel" her;-) For jg tipper du er født i -75?

Jeg vet ikke om jeg skal investere i et sånt belte, det står så mye forskjellig. Noen mener det ikke har noen hensikt så lenge man passer på at det ordinære beltet ligger rett, mens andre mener barnet i magen kan skades av vanlig belte. Jeg har ikke mage enda så det haster ikke så veldig enda (12.uke), men kanskje jeg skal høre med legen min i morgen når jeg er på UL?

Hei! Jeg har kjøpt meg det, kun for at det er mer behagelig for meg iom at jeg har mage allerede. Da slipper jeg å kjenne beltet "gnage" på magen min. Om det er sikrere for barnet vet jeg ikke noe om... Det var på salg hos Fru Lyng til 299,- for noen dager siden hvis du skulle være interessert;)

Annonse

Ei veninne av meg var i en ulykke med bil... hun hadde ikke bilbelte på seg, og da sa legen at hadde hun hatt det, ville barnet tatt skade!

Så etter dette har jeg skjønt det er en fordel med bilbelte for gravide, for d "hjelper" deg med at ikke bilbeltet sitter akkurat over der barnet er, heller lenger ned!

Så jeg har valgt å kjøpe ett slikt hjelpemiddel til meg og den lille:)

Dette beltet gir falsk trygghet - per definisjon er det ikke lov å installere noe i bilen som forandrer på funksjonen på setebeltet - derfor vil uansett bilbeltet forflytte seg dit det skal dersom man kolliderer (ellers hadde de ikke hatt lov til å selfe besafe beltet).. Mao er dette kun for bekvemmelighet og har INGENTING å si for sikkerheten - tror dere virkelig at litt velcro kommer til å holde beltet på plass i en evt kollisjon med de kreftene som slippes løs??? Alle må jo bestemme selv og velger du å bruke det fordi det er behagelig så skjønner jeg det - men det er som sagt IKKE sikrere enn å bare bruke vanlig bilbelte.. Det viktigste er uansett å faktisk bruke bilbelte - med eller uten besafe - det er DET som redder deg i en kollisjon... Uansett blir det lettere når magen blir større - da er det bare å dra beltet godt ned under magen på hoftene og stramme det godt så er det mer behagelig..

Disse produktene, BellySafe, Mammas Magpute och BeSafe Gravid, er alle helt virkningsløse ved kollisjon, noe som faktisk er veldig bra. Man skal ikke endre typegodkjent sikringsutstyr, slik bilbeltet er. Produktene drar midtdelen av beltet ned hoftedelen av beltet. Den slakk som oppstår kunne ha hindret rullebeltet og beltestrekkerne i å fungere korrekt, men tester viser at det ikke skjer. Produktene som er testet er for svake til å påvirke bilbeltet negativt. Ved en kollisjon gjenopptar bilbeltet sin korrekte geometri helt upåvirket. Det betyr at det er greit å bruke disse produktene, men at de helt og holdent må sies å være produkter som øker komforten, og ikke sikkerheten.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2943

Takk for mange gode svar og synspunkter...

Jeg brukte det ikke sist jeg var gravid - men da kjørte jeg litt mindre bil enn nå. Nå jobber jeg i hjemmesykepleien og kjører endel der (vi har ett på jobben jeg kan låne) og ellers kjører jeg endel på fritiden da jeg har familien et stykke unna....

Faktisk ikke sikker jeg - på om jeg skal kjøpe eller ikke - kanskje prøve det som er på jobben først.... (men må vel nesten fortelle resten av jobben at jeg er gravid da... he he) også kan jeg jo høre med lege/jordmor....

Og MaritB - jeg er født i 75 - godt det ikke bare er meg som er "gammel" her inne! :-)))

Hvor bor du forresten??

Jeg kjøpte ett og angret da jeg hørte hva trygg trafikk sa. Men nå begynner faktisk beltet å stramme litt over magen og blæren så er faktisk mer behagelig med det på.

Men syns det er dårlig av de som leverer beltet å si at det sikrer den ufødte. For det stemmer vel ikke da.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...