Gå til innhold

Vad innebär stripping/hinnsvepning? (Svensk artikel från Familjeliv.se)

Anbefalte innlegg

Vad innebär hinnsvepning/stripping?

Jag erkänner att jag som barnmorska under årens lopp frågat många blivande mammor som gått över tiden om de vill att jag ska ”svepa deras hinnor”. En sådan fråga kan ju verka ganska konstig och bekräftar att alla barnmorskor har sina egna olika knep och vanor! Att svepa hinnor kan dock vara ett bra sätt att starta förlossningen innan man provar andra metoder för igångsättning.

Det utförs av barnmorska eller läkare. Han eller hon gör en inre undersökning på dig och ”sveper” samtidigt med fingret runt livmoderhalsen (cervix). Syftet är att lossa hinnsäcken barnet ligger i från livmoderhalsen. Detta stimulerar frisättningen av prostaglandiner, ett slags hormoner som sätter igång förlossningen.

Genom att svepa hinnor ökar sannolikheten för att förlossningen startar inom 48 timmar. Chansen att det ska fungera ökar om livmoderhalsen redan börjat mjukna och förbereda sig för förlossningen. Det ökar inte risken för infektion vare sig för dig eller för ditt barn.

Det kan dock kännas lite obehagligt eftersom livmoderhalsen ofta är svår att nå innan förlossningen startat, och du kan få lite småblödningar och oregelbundna värkar direkt efteråt.

Om du gått över tiden och man överväger att sätta igång förlossningen, rekommenderar man idag att man först provar med att svepa hinnor.

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...