Gå til innhold

Ekstrainntekt og permisjon

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i utgangspunktet 100% - og den jobben får jeg permisjon og foreldrepenger fra/på.

Men jeg har en bitteliten bi-jobb. Noen timers arbeid som jeg gjør hjemmefra. Brutto utgjør dette ca 1250,- i måneden. Men denne jobben kunne jeg egentlig godt tenke meg å fortsette med mens jeg går hjemme. Det er ikke all verden, og det gir utfordring rent intelektuellt.

Derfor er spm mitt:

Kan jeg ha noe som helst i inntekt/ inntektsgivende arbeid men jeg får foreldrepenger?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138005247-ekstrainntekt-og-permisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Shoot! Hadde vært helt strålende å ha dette som hjerneføde...

Kom plutselig på denne jobben - at den kanskje kunne by på problemer... Alt på NAV er likssom lagt opp til at man har en jobb - og i hvertfall ikke at man har mer enn 100%

Nei NAV regner: 100% + 20% = 100% .... -interesant regnestykke det! -Du kan få utbetalt fra begge så lenge summen totalt blir under 6G

Jeg kunne også tenkt meg å fortsatt i bijobben min etter at jeg går ut i permisjon. Bijobben er eget firma, og det kommer til å gå ca 30-40 000 i minus når jeg ikke jobber (har jo de samme utgiftene selvom jeg ikke har inntekt). Men det skal jeg takle, men jeg trives vanvittig bra med det jeg gjør, og det er bare et par timer sammenhengene av gangen (kveld) så skulle ikke være noe problem å gjøre det når sambo likevel er hjemme... Men nei dette får jeg ikke lov til (dvs uten å få avkortet permisjonspengene mine fra andre jobben), selvom jeg i realiteten ikke får inntekt (overskudd) hvis jeg bare jobber 2timer i uka.

Vet ikke om jeg forsto alt dette...

Men for å klargjøre mer; Den lille bi-jobben min har jeg ikke søkt perm. fra - og heller ikke foreldrepenger beregnet på at det også er en inntekt jeg har hatt de siste årene. Som dokumentasjon til nav har jeg kun levert lønnslipper fra 100%-stillingen min (tenkte rett og slett ikke på den andre, før i går...)

Men når Nav regner 100+20=100 - betyr det at jeg kan ha opp til 20% ekstra inntekt - uten at det gjør forskjell på foreldrebetalingen? Det er jo ikke store summene det er snakk om- så 1250 vil nok være godt innenfor 20% av det jeg tjener i min "vanlige" jobb...

Eller er det akkurat det motsatte du mener - at de ikke tillater noe inntekt - fordi de "runder nedover" og kaller 120% jobb det samme som en 100%.???

Kunne søkt perm og forldrepenger også ut fra bi-jobben, men jeg vil jo i utg.pkt ikke ha perm fra den.

Min venninne hadde 100 prosent jobb som lærer og jobbet litt ved siden av på posten. Når hun fikk foreldrepenger fikk hun for helebeløpet av de to jobbene. Dette var i 2000 mulig det er forandret siden det, men tror ikke det.

Du får ringe NAV og spørre.

Lykke til.

Annonse

Skal gjøre det.

Problemet er bare at hun som er "ekspert" på svangerskap og fødsel og slikt på nav her i kommunen egentlig er helt grønn. Forrige gang jeg var hos henne i forbindelse med den ordinære foreldrepenger-søknaden måtte JEG forklare HENNE at svangerskapspenger og foreldrepenger IKKE er det samme!!!

Derfor tror jeg nesten at slike delikate problemstillinger som denne kommer til å få et høyst ukompetent svar!

Da ber du om en annen saksbehandler, og bor du i en liten kommune kan du f. eks ringe i Oslo og spørre der. Du trenger jo ikke si at du ikke bor i Oslo. Jeg ringte det lokale NAV for et spørsmål og de kunne ikke svare, jeg ba om tlf til noen som kunne svare og fikk ringe en annen bydel. (bare et tips)

Jeg har snakket med NAV ang dette med permisjon og jobb. Jeg har jobbet bare 80%, og fordi vi skal flytte til dyrere leilighet nå hadde det vært greit med litt mer penger. Så da tenkte jeg at jeg kanskje kunne ta meg en ekstrajobb et par dager i uka, på kveldstid, når pappan er hjemme med barnet.

Det kunne jeg godt gjøre, sa dama på NAV. Men jeg måtte sende inn papirer på det til NAV, og så ville de trekke tilsvarende fra permisjonspengene. Det ville jo altså gå opp i opp. Jeg ville ikke få noe mer penger, så det måtte jo være om jeg ønsket å jobbe for moro skyld!

Men du som har hatt denne jobben hele tiden, kan jo søke permisjon fra den også, så får du jo utbetalt mer permisjonspenger. Det løser jo selvsagt ikke problemet med at du ønsker å jobbe da...

Men hva med å jobbe, og samle opp lønna, slik at du får den utbetalt etter permisjonen? Går arbeidsgiver med på det? For i så fall vil jo ikke NAV ha noen oversikt over at du jobber mens du er i permisjon...

Vet ikke om det går altså, var bare en tanke...

Var kanskje dårlig til å forklare...

men ja.. "de ikke tillater noe inntekt - fordi de "runder nedover" og kaller 120% jobb det samme som en 100%." -Altså om du jobber 70timers uker regnes det fremdeles bare som 100% jobb.

-Så om du bare søker permisjon på ene jobben vil du få foreldrepengene dine redusert med 20% hvis det er den stillingsprosenten du har i andre jobben.... - Mulig det går på inntekt, litt usikker...

Damen på NAV kontoret her var også helt grønn, og ringte "eksperten" som heller ikke kunne svare. Det var kontorsjefen på jobb som tidligere har vært ansatt på nav som måtte finne det ut for meg....

Å jobbe under permisjonen, og få etterbetalt etter permisjonstiden som Olivia foreslår, tror jeg er ulovlig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...