Vår tur :) Skrevet 14. juni 2008 #1 Skrevet 14. juni 2008 Er det flere som har en pupp som spruter som en fontene når babyen spiser av den andre?? Kanskje noen som har hatt problemet men som det har gått over! Hvor lang tid tar det?? Relativt frustrerende, hvertfall når en er i besøk og gullet vil ha mat. Må jo sitte med begge puppene bar for den ene er matfat og den andre spruter. Skjønner problemet?
Jewel m/jente får gutt Skrevet 14. juni 2008 #2 Skrevet 14. juni 2008 Jeg har også det problemet. Hadde jeg ikke hatt ammeinnlegg, så hadde det rent utover klærne. Itillegg så spruter den hun suger på og hvis hun slipper. Så vi har hatt noen morsomme hendelser med melk over det hele fordi hun har sluppet. Snuppa er forresten 4 mnd. Og det ingen ende tar.
Expat Skrevet 14. juni 2008 #3 Skrevet 14. juni 2008 Jada, dette er festlig! Det finnes melkeoppsamlere, en dings du har i bh'n som samler opp alt sammen. Da kan du tilogmed fryse det og spare melken.
r r r Skrevet 15. juni 2008 #4 Skrevet 15. juni 2008 HOs meg også starter utdrivinsgen på begge bryst når barnet dier. Det har det gjort med alle tre og i hele perioden jeg har ammet. Eneste måten for meg å unngå å bli våt er å ha ammeinnlegg i bhen og bhen på og så trykke armen mot brystet mens minsten dier det andre. Da stopper melkestrømmen i det andre brystet etter en liten stund. Slik blir det ikke noe søl. Så jeg syns jo at det beste tipset er å trykke mot brystet slik at "fontenen" gir seg.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2008 #5 Skrevet 15. juni 2008 Samme som r r r. For meg er det ikke noe vits med melkeoppsamlere da jeg har overproduksjon av melk. Melkeoppsamlere stimulerer melkeproduksjonen, og er ganske styrete i forhold til å bare håndmelke ut i stedet. Flere av dere med fontene som har for mye melk? Jeg tenker ikke da bare på litt lekking med skikklig fontene..
Vår tur :) Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 17. juni 2008 Her er det skikkelig fontene. Og skal jeg være ærlig, synes jeg det er ganske trasig i perioder. Har brukt melkeoppsamler noen ganger, men dersom det stimulerer til mer produksjon så er jo ikke det noe løsning. For her er problemet for mye melk i ene puppen. Det er trasig i forhold til lekkasje. Jeg håper virkelig at dette løser seg etterhvert. Gullet er snart 4 uker. Når jeg er hjemme sitter jeg med begge puppene i friluft. Hun spiser på den ene, helst den som ikke er så sprengt og fra fontenen spruter det. Leser her at det er delt erfaring med hvor lenge problemet varer. Kjekt om dere med erfaring kommer med innspill!
Oslo 08 Skrevet 19. juni 2008 #7 Skrevet 19. juni 2008 Jeg har en nydelig sønn på nesten 4 uker, og begge mine pupper har fontene. Den første uken hjemme var jeg helt fra meg, lakk som en foss fra det motsatte brystet av det han ammet på. Startet så med disse melkeoppsamlerene, og da eksalerte problemet. De ble fulle halveis i ammingen, rant over og babyen ble kliss våt. Så etter hver amming ble det kles og bleieskift. Ganske slitsomt. Målte hvor mye det lakk og det ble ca 125 ml fra ett bryst. Holdt på slik en uke og trodde jeg aldri skulle komme ut av leiligheten. Begynte så å bruke ullinnlegg mot brystet og engangsinnlegg utenfor de. HURRA! nå kan jeg amme uten at han blir våt. Sliter nå "bare" med melkespreng og har fremdeles enorme mengder melk. Hadde håpet det skulle regulere seg ned, men akk. Håper fremdeles at det skal skje. Pumper ikke lenger, prøver meg på håndmelkingstipset for å lette på trykket. Håper det vil regulere seg ned. Uansett, jeg ville holdt meg langt unna melkeoppsamlere. I går spurtet det så mye fra brystet da han tok en liten pause at han fikk melkestrålen rett i øyet . Godt mm er bra for alle overflater
r r r Skrevet 24. juni 2008 #8 Skrevet 24. juni 2008 Jeg vil bare gjenta meg selv: Trykk mot det brystet barnet ikke dier fra stanser utdrivingen (fontenen) slik at du ikke lekker. Dermet får du ikke noe problem med overproduksjon som du vil få ved bruk av melkeoppsamlere. Jeg kan også fortelle at hos meg starter utdrivingen innimellom helt av seg selg (gjerne uten at babyen er i nærheten også). Eneste måten å stoppe det på slik at jeg ikke blir gjennomvåt er å trykke mot brystene. Et minutts (eller to) trykk mot brystene stanser det uten lekkasje. Hjelper selvfølgelig bare når du kjenner at utdrvingen er i ferd med å starte (hos meg gjør det litt vondt så det er veldig lett å kjenne igjen). For at det skal være litt diskret når jeg trykker på brystene pleier jeg legge underarmene over brystene og klemme hardt mot brystkassen. Jeg ser nok litt rar og forknytt ut men heller det enn klissvåt!
Oslo 08 Skrevet 26. juni 2008 #9 Skrevet 26. juni 2008 Til rrr, du med god erfaring Hvilke type ammeinnlegg brukte du? tipper du brukte et som tåler veldig lekke bryster... Hadde vært greit å vitre, så slipper jeg å lete så lenge.. Takk!
tri smi kinisiri Skrevet 26. juni 2008 #10 Skrevet 26. juni 2008 Tips: Chicco ammeinnlegg er absolutt de beste. Melken blir til "gele"akkurat som i bleiene. Man kan lekke ganske mye i et sånt før det lekker gjennom. Bruk nyfødt/prematurbleie på motsatt pupp (i bh).... Da kan man til og med dra på cafè selv om man lekker store mengder. Bruk bleier i bh om natten, så slipper du å tenke på lekkingen da. Det gir seg jo, men med førstemann måtte jeg ha bleier i bh om natten til hun var 5 mnd... Denne gangen har det justert seg etter 3 mnd. ....
r r r Skrevet 27. juni 2008 #11 Skrevet 27. juni 2008 Vel, jeg har bare brukt natusan sine (billige og lett tilgjengelige og kan brukes flere utenpå hverandre f.eks om natten). Poenget med trykkingen er at man stopper melken før den kommer: Ergo: ingen lekkasje. Derfor spiller det ikke så stor rolle hvilke ammeinnlegg man bruker...
r r r Skrevet 27. juni 2008 #12 Skrevet 27. juni 2008 Trykkingen gjelder da bare den lekkasjen (=fontenen) som oppstår fra det brystet man ikke ammer på når utdrivingen starter. Evt. det å stoppe utdrivingen som kan oppstå utenom amming. Lekkasje ved brystspreng utenom amming og utdriving er noe annet - da må man ha passende innlegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå