Gjest irismor Skrevet 14. juni 2008 #2 Skrevet 14. juni 2008 Dumt spørsmål men here goes. Hva er fleskebiller? Er det det samme som melbiller, små sorte med stripe på ryggen?
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #3 Skrevet 14. juni 2008 Nei, de er større..litt håraktig, brun og svart....larvene er brunaktig.
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #4 Skrevet 14. juni 2008 De går på kjøtt og slike ting. Kast alt i skapene av mat som har vært åpent. Støvsug skaper og skuffer, vask over etterpå. Da skal de forsvinne, vi hadde en gang og jeg ringte skadedyrkontrollen. Der fikk jeg disse tipsene, funka br det.
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #5 Skrevet 14. juni 2008 Tusen takk for mange gode tips da skal vi gjøre det i dag. Samtidig skal vi tette sprekkene mellom gulvet og listene inne på kjøkkenet.
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #6 Skrevet 14. juni 2008 Hun jeg snakket med sa at de typisk gikk på mat som fenalår og annet røkt kjøtt, eller kom utenfra. Lurt å tette kjøkkenet, ja.
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #7 Skrevet 14. juni 2008 Okay....vi har ikke noe røkt kjøtt eller fenalår, så da kommer de sikkert utenfra da. Skal tette alle lister og sprekker i dag...og ta en skikkelig storvask på kjøkkenet. Insekter og biller i huset er det ekleste som finns....må vi kaste maten som står i matskapet åsså?
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #8 Skrevet 14. juni 2008 Flere tips? Nå er de larvene over alt inne på kjøkkenet...fant nettopp en på komfyren . Grøss!!!! ÆÆÆÆSJ!!!!
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #9 Skrevet 14. juni 2008 Hiv alt!!! Og vask ned hele kjøkkenet med salmiak. Eneste rådet jeg har
mpmamman Skrevet 14. juni 2008 #10 Skrevet 14. juni 2008 huff da,fannt en bille med stripe på i bestikk skuffen i dag jeg.... må vel ta en storvask av kjøkkene da...
mitt-skjønne-trekløver Skrevet 14. juni 2008 #11 Skrevet 14. juni 2008 Bruk støvsugeren, og IKKE TILFØR FUKTIGHET- da blir det bare ennå flere av dem!!!! Det fikk iallefall en venninne av meg beskjed om hos mattilsynet/skadedyrkontrollen.
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #12 Skrevet 14. juni 2008 Vi var nødt å vaske gulvene i dag fordi vi sparklet langs alle listene, og mini kryper litt rundt omkring enda. Ville ikke risikere at han skulle få sparkel på hendene og deretter i munnen. Hvor legger de egg de dyrene da? Vi har hvertfall tettet alle hull og lister i dag, har hørt at det er en av plassene de legger egg.
Trenger hjelp!! Skrevet 14. juni 2008 #13 Skrevet 14. juni 2008 Hei.Du må ikke vaske såmye..Gå over med tørr klut i skaper og tørr mopp på gulvet og støvsuge..Jeg gjorde dette flere ganger for dagen.De elsker fuktighet.Ikke ha mat stående fremme.Pakk alt inn..Ta ut skuffer helt og sjekk bakom..Vi tok ut listen helt nede på kjøkkenet og støvsuget godt der,dette gjorde v to ganger i uken.. Ta ut bosset hver dag..Det dere også kan gjøre er å kjøpe en spray,mener den heter pelias.Spray på kjøkkenet.. Kan dere ha døde fugler/reir/rotter/mus i nærheten??Hvis dere har,fjern disse..Dette kan medføre skadedyr..Anbefaler deg og ikke vaske så mye rundt i leiligheten heller,gå over med tørre kluter og tørrmopp..De fra skadedyr ville ikke kommeher ogspraye da vi ikke hadde så mange..Så vi ble anbefalt dette..Og det kan ta lang tid før du er kvitt de..
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #14 Skrevet 14. juni 2008 Okay....vasker ikke så mye...men som sagt måtte gjøre det i dag siden vi hadde sparklet og det låg mye skit på gulvet. Vi har ikke så mange vi heller, har bar sett 2-3 biller...men ca.10 larver....fant en på komfyren i dag, det var ekkelt. Nå har vi tettet alle sprekker på listene på gulvet, og vasket ut av mat skapet, og kastet det meste. Hørtes ikke det greit ut?
Trenger hjelp!! Skrevet 14. juni 2008 #15 Skrevet 14. juni 2008 Det er supert.Det er noe dritt å få dem i hus,men man blir heldigvis kvitt dem.Jeg klarte ikke spise på kjøkkenet når vi hadde dem.Devi kjøpte huset av hva ikke så flink med renhold så det hva deres feil.Men det tok noen måneder før vi hva kvitt dem.Hn,ar du flekker på gulv,så bare spray på og tørk over flekken,ikke vask hele gulvet..
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 14. juni 2008 #16 Skrevet 14. juni 2008 Er egentlig glad jeg bor i finnmark, og aldri har hørt om fleskebiller, melkebiller og hva det nå var dere kallte de for. Tror ikke de finnes her oppe.
Trenger hjelp!! Skrevet 14. juni 2008 #17 Skrevet 14. juni 2008 hehe,kommer med flyttelasset mitt til finnmark...
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #18 Skrevet 14. juni 2008 Jeg klarer heller ikke å spise på kjøkkenet nå når det er slike ekle dyr der....er så vidt jeg klarer å spise maten som jeg ikke vet om det har vært biller på. Men må man virkelig vaske flere dager i uken for å bli kvittt de? Det var noen få i fjor sommer åsså, men da var det ikke larver.
Northernlights Skrevet 14. juni 2008 #19 Skrevet 14. juni 2008 Du snakker om fleskenklanner, går jeg utifra? Vær bombesikker på at ikke NOE mat (ikke en smule engang) er tilgjengelig. Kjøp tette plastbokser. Hvis du skal vaske,vask med klorin ELLER salmiakk, og deretter holde det tørt. (ikke bland klorin og salmiakk.Det er dødelig) Støvsuking er et godt råd. De kan ligge lurt bak kjøleskap,under kjøkkeninnredning osv, men de overlever ikke dersom de ikke har mat. Så sult dem ut =o)
Northernlights Skrevet 14. juni 2008 #20 Skrevet 14. juni 2008 støvsuGing, faktisk ;o) Tenkte jeg sucking?hehe
Trenger hjelp!! Skrevet 14. juni 2008 #21 Skrevet 14. juni 2008 Ikke vaske..Ta frem støvsugeren.Bruk kun ett par skap på kjøkkenet slik at det ikke er tilgang på mat i alle,litt mindre styr for deg..Du må ikke vaske,de elsker fuktighet..Vi hadde kansje toppen 3 hver dag,men de er veldig flinke å produsere så best å gjøre en god jobb nå,så er du kansje kvitt de..Jeg hadde bare støvsugeren liggende på kjøkkenet så støvsuget vi ett par ganger daglig..Skiftet pose omtrent hver dag,da de kan overleve der.. En gang har vi sett de i andre rom enn kjøkkenet..Heldigvis...
Gjest Skrevet 15. juni 2008 #22 Skrevet 15. juni 2008 Tusen takk for at så mange har vært å skrevet på innlegget mitt og gitt oss råd og tips til å bli kvitt de ekle dyrene der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå