Mango78 Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Stemmer det at en automatisk blir tilbudt sykemelding rundt uke 20 når en er gravid med tvillinger? Jeg er i uke 14 nå, og kan ikke se for meg at jeg skal gå hjemme halve svangerskapet??!! Det kommer vel an på hvor fysisk krevende jobb en har? Men jeg sier kanskje noe annet når det nærmer seg.Er ikke så stor enda......men det kommer kanskje til å eksplodere snart??!! Er spent!
jakriso Skrevet 14. juni 2008 #2 Skrevet 14. juni 2008 er vel heller snakk om uke 24..... husker ikke helt har vært hjemme siden uke 16..... kjedelig??? ja kan jeg love..
Sognemor Skrevet 14. juni 2008 #3 Skrevet 14. juni 2008 jeg ble sykemeldt i uke 28,da var det helt stopp fikk jeg beskjed om av legen...var stor ,tung og sliten så det det var godt!
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #4 Skrevet 14. juni 2008 Første svangerskapskontroll sa legen min til meg at viss eg kjente at eg ikkje greidde å jobbe så mykje som før (er i barnehage), så skulle eg berre sei fra så skulle han sjukmelde meg delvis. Då eg var komt til 20 veke, så kjente eg at NO er det på tide å trappe ned. Så gjekk til legen, forklarte saken og fekk 50% sjukmelding. Dette for å trappe ned, og fordi legen også meinte at det fremdeles var godt for meg å vere LITT i aktivitet Så no er eg sjukmeldt 50% to veker til, så er det tre veker ferie. Men når eg er ferdig med ferie, så nærmer eg meg også veke 28, og DÅ ville ikkje legen at eg skulle jobbe meir i heile tatt... Så eg får en lang ferie... Sjøl om eg er i fin form når den tid kjem, så gjer det meg ingenting. Det er jo tross alt for nurkene sin del, sånn at dei skal holde seg inne lengst mulig
sevenisheaven Skrevet 14. juni 2008 #5 Skrevet 14. juni 2008 Før var det sånn, men nå tror jeg skal være mer behovsprøvd. Det er selvsagt stor forskjell på behovet, men en skal ikke undervurdere at tvillinger krever mer enn enlinger. Forståelesen for dette varierer også mye mellom ulike helsepersonell, men tvillingforeningen understreker veldig behovet for nok vil gjennom svangerskapet. Når du ligger i ro får bebiene mye mer blodforsyning, og vokser mer, og det er ofte et problem at tvillinger er mye mindre enn andre når de blir født. Så de trenger den veksten de kan få. Behovet er kanskje mindre om man ikke har noen hjemme, og kan dra seg hele ettermiddagen, enn når andre barn gjør at det går i et hele dagen. Og så er det selvsagt forskjellig hvor stor belastning jobben er.
Grandis-tvillingmamma Skrevet 15. juni 2008 #7 Skrevet 15. juni 2008 Jeg jobber 75 % natt og begynner svangerskapspermisjonen neste uke, da er jeg 22 uker på vei. Får ikke lov av jordmor å jobbe lengre. Så det blir ca. 4 mnd "rugetid" hjemme før småttisene kommer. Siden jeg går ut i permisjon før ferien min starter får jeg igjen den etter barna har kommet. Dvs at jeg får 10 uker ekstra hjemme i tillegg til de ordinære ukene i permisjonen:-)
Jannec2 Skrevet 15. juni 2008 #8 Skrevet 15. juni 2008 Du blir ikke automatisk sykemeldt fom uke 20. Men det anbefales å sykemeldes evt redusert hvis ikke 100 pga større risiko for for tidlig fødsel. Men har man en jobb hvor man kan tilpasse seg etter forholdene så er det bare å jobbe til man føler at nok er nok. Jeg jobbet frem til uke 26. 50 % de siste to ukene og nå er jeg 100 % Det føles hverken for tidlig eller for sent. Man må nok bare kjenne etter sin egen kropp, det er det viktigste. Lykke til ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå