Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #1 Del Skrevet 13. juni 2008 Hei! Det som bekymrer meg mest med KS er smertene i magen etterpå og at man vissnok kommer seg senere enn etter vaginalt....Husker den første uka eller to etter vaginalt sist...Var skikkelig vond! Kunne nesten ikke gå pga dypt perineal rift samt StORE hemorider osv. Det var heller ikke noe sæerlig, og har blitt veldig stram nedentil i etterkant, noe som gjør at samleie ikke er særlig godt... Men hvordan er da KS smerter i likehet med det jeg opplevde sist? I tillegg har jeg en 1 åring hjemme når jeg kommer hjem med den lille...Må det virkelig gå 6 uker før jeg kan løfte på 1 åringen?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137999930-hvor-vondt-etter-keisersnitter-s%C3%A5-bekymra-for-smertene-etterp%C3%A5-jegog-at-det-tar-lang-tid-%C3%A5-komme-seg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-girl Skrevet 13. juni 2008 #2 Del Skrevet 13. juni 2008 Jeg tror det varierer like mye med hvor vondt man har det etter et KS som hvor vont det er etter en vaginal fødsel. Noen har rimelig vondt det første døgnet, og må støttes til/fra toalettet etc. Noen synes også at enkelte bevegelser (bruk av magemuskulaturen) er vondt den første uka - kanskje lengre. Selv har jeg hatt 2 KS, og var på beina etter noen få timer ved begge, toalettbesøk, dusjing etc var ikke noe problem. Rusla til og med ut en tur! Synes ikke jeg hadde det særlig vondt. Fikk smertestillende 2-3 ganger i døgnet (ibux og paracet) de 2-3 første dagene, derette trengte jeg ikke noe. Jeg hadde en på 19 mnd hjemme, jeg prøvde halvhjerta å begrense hvor mye jeg løfta på ham, men må ærlig innrømme at jeg hadde så lite vondt at jeg glemte meg stadig vekk. Synes livet var helt som normalt når jeg kom hjem. Håper du får en flott opplevelse - og lite smerter etterpå! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137999930-hvor-vondt-etter-keisersnitter-s%C3%A5-bekymra-for-smertene-etterp%C3%A5-jegog-at-det-tar-lang-tid-%C3%A5-komme-seg/#findComment-138000571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah70-har 2 gull Skrevet 14. juni 2008 #3 Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg hadde veldig lite smerter. Jeg gikk selv til toalettet noen timer etter ks, og var oppe og gikk i korridorene dag 2. Jeg hadde litt vondt (kanskje mer ømt) når jeg skulle komme meg inn og ut av senga. Dag 4 hadde jeg lyst til å gå tur (men droppet det pga striregn). Jeg kunne bære babyen (og da jeg kom hjem bar jeg mye annet også. Jeg kjente "sting" i magen når jeg prøvde meg på tyngre ting, feks handleposer, så det drøyde jeg med en liten periode. Men forøvrig bød ikke dagliglivet på problemer). I barselgruppa mi er jeg den eneste som hadde ks, og samtidig den som hadde minst smerter, trøbbel og traume etter fødsel! De andre gikk over tiden, fikk store babyer, revnet, sydde, mistet mye blod etc etc. En besvimte etter fødsel og måtte få blodoverføring. Så gjett hva slags fødsel jeg vil ha neste gang! :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137999930-hvor-vondt-etter-keisersnitter-s%C3%A5-bekymra-for-smertene-etterp%C3%A5-jegog-at-det-tar-lang-tid-%C3%A5-komme-seg/#findComment-138001355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trilletralle Skrevet 14. juni 2008 #4 Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg synes det første døgnet var det vondeste. Når jeg lå helt stille i senga kjente jeg faktisk ingenting til såret, men det var når jeg skulle legge meg over på siden eller reise meg opp at det ble vondt. I tillegg fikk jeg en del luftsmerter i magen, pga jeg trødde ned alt for mye mat på en gang etter ks. Jeg også har en ruptur fra første fødsel (perineal/sphincter-ruptur), og det var jo ikke særlig behagelig det heller. Synes kanskje det var litt vondere akkurat rett etter ks, men etter første døgn var det verste over for min del. Var hjemme etter fire dager, og gikk i byen og på kafé etter fem dager :)Så jeg synes fremgangen var veldig bra! Følte meg fort i tipp-topp form. Jeg hadde en 2-åring hjemme, og begynne å løfte på henne lenge før de 6 ukene var gått.. Lett å glemme seg når alt føles bra. Og så er det jo nesten umulig å holde seg, sukk...bløthjertet mor.. Masse lykke til - ks var for meg en super løsning og kjempefin opplevelse! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137999930-hvor-vondt-etter-keisersnitter-s%C3%A5-bekymra-for-smertene-etterp%C3%A5-jegog-at-det-tar-lang-tid-%C3%A5-komme-seg/#findComment-138005781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bie&babylove:-) Skrevet 14. juni 2008 #5 Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg hadde overraskende lite vondt etter mitt planlagte ks!!!!!! Hadde forberedt meg på store smerter, men det var veldig lite vondt etterpå! Når man ligger/sitter helt rolig kjenner man ikke såret, eller smerte i det hele tatt. Man kjenner ubehag de første dagene når man beveger på seg, men det var i mitt tilfellet lite smerter altså! Hvis jeg skal prøve å forklare åssen det kjennes ut etterpå vil jeg si at såret kjennes "stramt" ut på en måte! Og for min del var jeg så redd for å ha veldig vondt etterpå så jeg var VELDIG forsiktig i bevegelsene de første døgna. Så det sitter sikkert mye i hue også!!!!! Redselen for smerter var nok større enn de faktiske smertene! Jeg var oppe å gikk etter noen timer etter ks, ingen problemer i etterkant! Lykke til! Kommer nok til å gå overraskende greit for deg også skal du se! :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137999930-hvor-vondt-etter-keisersnitter-s%C3%A5-bekymra-for-smertene-etterp%C3%A5-jegog-at-det-tar-lang-tid-%C3%A5-komme-seg/#findComment-138005997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #6 Del Skrevet 18. juni 2008 Kan ikke si jeg hadde noen smerter i det hele tatt. Litt stivt var såret den første uka, men ikke vondt. Siden man syr flere lag, må du være flink til å ikke løfte de første 6ukene. Du vil IKKE at det skal sprekke under!! Bruk sunn fornuft når det kommer til bæring. Aldri mere en babyens vekt, helst ikke mye av det heller. Før i verden het det seg at du ikke skulle bære mere enn en liter melk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137999930-hvor-vondt-etter-keisersnitter-s%C3%A5-bekymra-for-smertene-etterp%C3%A5-jegog-at-det-tar-lang-tid-%C3%A5-komme-seg/#findComment-138040077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #7 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg vil legge til... hvis du ikke absolutt MÅÅÅ. Ikke dusj på sykehuset. Masse resistente bakterier du helst ikke vil hilse på. Husk at det finnes mange pasienter med ymse basilusker rundt deg. Du vil ikke på dra deg en unødig infeksjon fordi du vil at håret ditt skal se flott ut. Bruk en klut til kroppsvask, så blir det bra nok. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137999930-hvor-vondt-etter-keisersnitter-s%C3%A5-bekymra-for-smertene-etterp%C3%A5-jegog-at-det-tar-lang-tid-%C3%A5-komme-seg/#findComment-138040100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #8 Del Skrevet 23. juni 2008 Har hatt to keisersnitt. Det ene var akutt. Fikk infeksjon i såret etterpå og ble liggende på sykehus i over 14 dager fordi jeg ikke ble feberfri. Dette var selvsagt ikke akkurat godt. Det er jo en stor operasjon, og man skal være forsiktig i etterkant. Etterpå hadde jeg planlagt keisersnitt på grunn av foranliggende morkake. Denne gangen syntes jeg ikke det var så vondt. Men man er nyoperert. Som ei venninne av meg som er lege sier: det er bare kvinner som har gått gravide for så å ha en stor operasjon som går hjem og støvsuger huset. Det skal man IKKE gjøre. Selv om man føler seg fin så husk at det er et inngrep. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137999930-hvor-vondt-etter-keisersnitter-s%C3%A5-bekymra-for-smertene-etterp%C3%A5-jegog-at-det-tar-lang-tid-%C3%A5-komme-seg/#findComment-138084200 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå