Viljar Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 heisann, skal igang med nytt ferskforsøk til høsten og hadde egentlig bestemt meg for å bruke sommeren til forberedende akupunktur da jeg fikk dette anbefalt på Haukeland. Men i et annet innlegg leste jeg at neon mente det rett og slett kunne ha en negativ effekt på noe kroppen styrte fint selv? hva er deres erfaring? Koster jo endel penger, så gjør det ikke men mindre jeg har tro på det? og så gjerne noe innspill på fotsone, akupunktur eller homeopati? Noen erfaringer? Noen evt anbefalinger i Bergen?
Lykkelig mor til tre Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 Jeg må bare si at jeg aner ikke hvilken virkning det kan ha den ene eller andre veien.. men, siden jeg har lest innlegg om at det KAN ha positiv effekt, tenkte jeg at vi skulle sette i gang me det vi og. Nå ligger ikke problemet hos meg.. men leste i dag at akupunktur kan bedre mannens sædkvalitet... så da tenkte jeg at ja da gjør vi det. Jeg er møkka lei medisiner... har vært gjennom fire søskenforsøk nå.. og kjenner at jeg gruer meg for mere medisiner inn i denne kroppen. Så da får vi i hvert fall gjøre ett forsøk tenker jeg. Det kav vel ikke bli værre....????? Han har jo ikke mye å ta av... men, ved assistert befuktning så finner de nok noen uansett.. men håper jo på ett mirakel,.. tenk om han kanskje kunne klare å produsere flere svøømmere ved akupunktur? Verdt å prøve. Dyrt er det sikkert... men, det får bare være. Får spise knekkebrød og drikke vann i ett år!
Søskenhåp adopterer Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Ja jeg tilhører den skeptiske sorten .... har og gått til homeopat og aku. før for andre ting og det har virka NULL http://forum.snartgravid.com/showthread.php?t=12153 her er det flest prosentvis som har lykkes uten gitt... http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=149555 Men man finner sikkert andre steder der det hevdes det motsatte, men jeg finner det ikke så merkelig at de som tilbyr akupunktur viser til de undersøkelsene som understøtter akkurat ;-) Mange mener at "det kan jo ikke skade" og vil gjerne prøve alt, men kanskje så kan det faktisk skade. En må i alle fall være klar over at det er forskj. oppfatninger om hvor "smart" dette er. Selv har jeg blitt gravid 3 av 4 ganger (og håper nå på 5) - den ene gangen jeg IKKE ble gravid gikk jeg til aku. under behandlingen både før og etter innsett. Jeg tror som forebygging av div. i forkant at det kan ha noe for seg - men jeg ville ligget unna i selve prosessen. I beste fall tror jeg det har null effekt, i værste fall at det forstyrrer. Regner med at det kommer masse svar med akupunktur-solskinnshistorier nå ;-)
Thea-81 Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Jeg har skrevet utallelige innlegg om dette tidligere: Både jeg og mannen gikk til aku 1/2 år behandling. Jeg fikk aku rett før og rett etter innsetting. Sitter i dag med verdens nydeligste tvillinger på 5 uker Mulig det kun har psykisk effekt - de lærde strides jo, men da er det uansett verdt hver krone.
annie74 Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 En studie av akkupunktur hos kvinner som suplement til IVF viste en økning antall gravide, mest signifikant var forskjellen med og uten akkupunktur for kvinner under 37 år. http://www.haugesund-akupunktur.no/sub03/0305.html#fors01 Når det gjelder infertilitet, er det vist en positiv effekt på sædkvaliteten til menn http://www.alternativ.no/Nyheter/infertilitet_menn_aku.html Så akkupunktur er en behandlinsform jeg tror det er verdt å satse på. I tillegg er det jo dokumentert effekt mot flere andre plager, som smerter og depresjon. Jeg har selv god erfaring i forhold til smertelindring. Når det kommer til homeopati, vil jeg sterk fraråde deg dette. Dette er rent humbug! Homeopatmedisin er sterkt fortynnet "medisin" (det stoffet som har utløst sykdommen, basert på prinsippet "likt behandler likt"). Den er fortynnet i et forhold 1:99 12-30 ganger avhengig av type medisin. Dvs at det umulig kan være flere medisinmolekyler igjen i løsningen. Homeopatene argumenterer med at vannmolekylene "husker" medisinmolekylene de har vært i kontakt med i den opprinnelige løsningen, hvis man bare rister godt nok. Dette er jo selvfølgelig bare vissvass, og jeg blir irritert når jeg tenker på hvor mange mennesker som kaster penger rett ut av vinduet på vann! Homeopati er den alternative behandlingsformen som øker i størst tempo her i landet, og det syns jeg er bekymringsverdig. Hold deg langt unna homeopati, du kan like gjerne drikke vann fra springen! Hvis du har hørt om noen som har hatt effekt av homeopati, er det en ren tilfeldighet. Les disse linkene: http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/11/29/519685.html http://www.forskning.no/artikler/2003/oktober/1066657165.05
AniBer Skrevet 13. juni 2008 #6 Skrevet 13. juni 2008 Akupunktur ja... Jeg sendte mannen min til en anerkjent akupuntør her i området da det ble påvist dårlig sædkvalitet og kvantitet. Han gikk til behandling 2 ganger i uken i 8 uker. Akupunktøren lovte gode resultater og ville gjerne behandle meg også (tette eggledere..) Mannen begynte med disse behandlingene rett etter at han hadde avgitt første sædprøven. Da han hadde avgitt sædprøve nr.2 (3mnd senere), var det overhodet ingen forandring Jeg var rimelig grinete etter å ha betalt så mye på denne behandlingen til ingen nytte!! 300 kr pr behandling 2 ganger i uken i 8 uker =4800 kroner!!!! Da vi kom på klinikken fant vi jo ut årsaken til den dårlige sædkvaliteten; testikkelen var for høyt oppe og det ble dermed for varmt... Jeg tror ikke at akupunktur kan hjelpe oss på noe vis ihvertfall.. Etter dette ble ihvertfall jeg skeptisk til alternative behandlere, men jeg er ikke redd for å prøve noe nytt... Det er sikkert mange som har benyttet seg av forskjellige alternative behandlinger som mener at det var dette som hjalp de til å bli gravide. Det er jo flott hvis det er tilfellet!
catine Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 Er veldig usikker på om det kan hjelpe eller ikke, men jeg har tro på at akupunktur ikke kan gjøre det verre.. Jeg har hatt 4 forsøk: Nr. 1 Ikke gravid- gikk ikke til akupunktør. Nr. 2 Ikke gravid- gikk til akupunktur 1-2 ganger i uken i ca. 3-4 uker. Nr. 3 Gravid! - hadde ca. 6 aku. behandlinger før innsetting- den siste behandlingen dagen før innsetting. Nr. 4 Har nettopp satt inn egg og har gått 3 ganger til akupunktør + før og etter innsetting. Så det er ikke ti å bli klok av... Tror både psyke og hver individuelle kropp og helse spiller inn... Jeg synes også at det er dyrt..., og det er nok derfor jeg ikke har gått helt regelmessig.. Lykke til!
Viljar Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 13. juni 2008 Den var en overbevisende artikkel må jeg si! Og ganske mange som var involvert. Tror jeg tenker at jeg ikke har noe å tape iallefall! Takk for flotte innlegg alle sammen! Hører gjerne flere!
Mamman til Sofie 180207 Skrevet 13. juni 2008 #9 Skrevet 13. juni 2008 Heihei.. Jeg har ikke lest en eneste artikkel om aku i forhold til ivf, men har benyttet det selv etter at vi fikk det anbefalt. Har hatt innsetting av egg totalt 4 ganger, og er nå på rugedag 8 i det fjerde. ( ble gravid på de to første forsøkene, ikke på det tredje..) Har skrevet en del om aku i andre innlegg, men gjentar at jeg i første rekke gjør det for å hjelpe kroppen min til å roe seg. Har en ekstrem uro i kroppen i rugetiden og skjønner jo at det kanskje ikke er så heldig.. Går derfor til aku annenhver dag, og - ja - det gjør at jeg sover. I tillegg har akupunktøren min så masse innsikt i dette her -. og kan fortelle så mye. Dette er informasjon de slettes ikke bidrar med på den klinikken jeg går på, så for min del blir det veldig verdifullt. I tillegg hjelper nålene med sirkulasjon til livmoren, og stimulerer hormonene. Vil varmt anbefale akupunktur til andre i forumet her!
Søskenhåp adopterer Skrevet 14. juni 2008 #10 Skrevet 14. juni 2008 Er vel ikke så fryktelig rart at Haugesund akupunkturklinikk trekker fram en undersøkelse (og det studiet var meget lite) som støtter bruk av akupunktur. De er jo intr. i å tjene penger. Håper alle har lest artikkelen i VG som jeg posta inn på første innlegget, der blir det frarådet å ta aku. i forb. med IVF. En fransk undersøkelse viser andre resultater enn den tyske, og leser man om den tyske så er det her nevnt at man ikke har kjørt med ordentlige kontrollgrupper - noe som er avgjørende for å få et riktig resultat. Man kan få statistikk til å bevise det meste hvis man ikke gjør det riktig nok. Finner det ikke igjen men en stor studie i USA viser også at aku. ikke haddde noen ekkekt, det var bedre resultater med de som ikke tok. Men selvfølgelig opp til hver enkelt hva man vil bruke pengene på. Enig i det over her at humeopati er det største humbug verden kan oppdrive... har jo vært en del om dette i det siste. Sukkerpiller. Men placeboeffekten er jo kjent.
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #11 Skrevet 14. juni 2008 Både jeg og min mann har gått til aku før ivf-forsøk. Og vi fikk i allefall flere egg som ble befruktet etter at vi brukte dette som tilleggsbehandling. Anbefaler deg å ringe Akinon Center, tlf 55 902618. Ligger i Sverresgt 33 - bak bergen kino.
Jane_septembergutt Skrevet 14. juni 2008 #12 Skrevet 14. juni 2008 Jeg har gått til akupunktur og fotsoneterapi tidligere, uten at det hjalp for å bli naturlig gravid. Rett før (siste halve året) vårt første IVF forsøk gikk jeg til kinesologi. Jeg ble gravid da:-) Nå er jeg igang med første fryseforsøk, satte inn egg igår! Har gått til akupunktur noen uker før, fikk satt nåler rett før og etter innsetting. Tiden vil viser om jeg blir gravid nå..;-) Jeg har stor tro på at akupunktur hjelper. Men vi er alle forskjellige, og akupunktur, og andre alternative behandlinger, virker på noen men ikke på andre. Det kan virke på en ting for noen, andre ting for andre. Jeg tror man må prøve seg fram. Viktig å gå til noen som virkelig kan det de holder på med. Sikkert mange kvakksalvere også i de fleste typer behandlingsformer. Se om de er med i en kjent forening. Litt skeptisk til de fleste undersøkelser. Har inntrykk av at de fleste ikke er utført helt objektivt. Det gjelder like mye de undersøkelsene som går mot akupunktur (og andre ting) Mange i den tradisjonelle legestanden/legemiddelindustrien som er mot alternativ medisin, av økonomiske grunner!! Og selvfølgelig også motsatt. Alle vil jo tjene penger..:-( Så man får bruke den sunne fornuften man har og prøve seg fram. Lese undersøkelser med ei klype salt, det gjelder begge veier! Lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå