Gå til innhold

Hvilket etternavn velger dere?

Anbefalte innlegg

Hans, ditt, begges med eller uten bindestrek? Hvilket evt først?

Jeg har et meget sjelden etternavn som jeg skal ha med meg videre (hvis ikke dør det ut, kun 15 i Norge som har det og bare jenter som kan føre det videre)

Tror vi velger mitt først med bindestrek siden det klinger best.

Hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137996606-hvilket-etternavn-velger-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har brukt kun mitt etternavn. Vi var begge veldig enige om at barna skulle ha lette enkle navn med kun ett etternavn for å gjøre det enklest mulig. Vi ville også at hele familien skulle ha det samme etternavnet. Etter mye fram og tilbake fant vi ut at jeg er mye mer "knyttet" til mitt etternavn + at mine besteforeldre kun har jenter til å føre navnet videre, så da ble det naturlig at vi valgte mitt navn. Dessuten er mannen amerikansk og vi syns det er lettere for barna å ha et norsk etternavn siden vi bor i Norge så lenge mitt etternavn også fungerer på engelsk.

Hehe vi har en ganske spesiell situasjon på akkurat dette med etternavn. for jeg og min kjære sammboer har nøyaktif det samme etternavnet bare at mitt skrives med en dobbelkonsonant inni og det gjør ikke hans! Men utales helt likt og om man ikke studerer skrivemåte så er det heller ingen som ser forskjell:p Så her blir nok bare fars etternavn tatt i bruk, da vi nesten ikke kan ha 2 like etternavn på den lille gutten stakkar:)

Så kul situasjon, cola-love! Skjønner at dere bare tar ett av navnene, det er liksom ikke så fint å hete Per Hanssen Hansen, for eksempel...;)

For vår del blir det mitt etternavn som mellomnavn og hans etternavn som etternavn - uten noe bindestrek.

Annonse

Vi har valgt hans etternavn, da hans er mer sjeldent med omkring 500 i landet, mens mitt etternavn er et av norges mest vanlige..... liker heller ikke doble etternavn så for oss ble det enkelt... dvs min samboer trodde vi skulle bruke begge, mens jeg ville ikke... planen er at jeg også skal skifte navn med stunder så da blir vi å hete det samme hele gjengen!!!

Så hvis ditt etternavn er så sjeldent fatter jeg ikke hvorfor dere ikke går for kun ditt navn... en fyr på jobben skiftet til sin kones etternavn da de giftet seg så hvorfor ikke ?

Sjekket ssb.no i dag og det er kun 10 som har navnet i dag. Min tante, mors onkler og deres barn. Ellers ingen. Egentlig vil jeg kun ha et etternavn selv også (både jeg og min søster tok bort vår fars navn for noen år siden 8har veldig bra kontakt med ham for det altså) og har bare beholdt det jeg har nå, søsteren min har giftet seg og tatt mannens navn også (det samme med barna hennes)

Men jeg syns også det er viktig for barnefar at ungen har hans navn.. Vanskelig dette. Tror ikke han kunne tenke seg å skifte heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...