Me&Mine Skrevet 13. juni 2008 #1 Del Skrevet 13. juni 2008 For noen dager siden mistet jeg i tredje spontanabort. Nå er jeg usikker på om jeg noen gang kommer til å fullføre ett svangerskap. Jeg er bare 21år, så jeg er ung og har mange år foran meg, men er likevel veldi redd for å forbli barnløs. Forrige gang jeg mistet tok det ett år før jeg ble gravid igjen, da ventet jeg to mens-sykluser før jeg prøvde. Nå lurer jeg på om det er trygt å prøve før jeg får mensen? Har lest om så mange som ble gravid på første forsøk etter SA og som er mange månder på vei og alt går bra! Men så har jeg også lest at hvis man ikke venter en mens-syklus så er det større sjans for abort ved neste graviditet! Hva skal jeg gjøre? Noen som har opplevd det samme? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137993163-redd-for-%C3%A5-bli-gravid-p%C3%A5-nytt/
Lemonia Skrevet 15. juni 2008 #2 Del Skrevet 15. juni 2008 Hvis du har mistet tre ganger har du vel krav på utredning og ekstra oppfølging. Hvis ingen har nevnt det før bør du ta det opp med legen så snart som mulig. De tar f.eks. blodprøver for å sjekke progesteronnivået ditt, innvendig ultralyd for å se etter f.eks. skillevegger, muskelknuter osv. Kanskje er det en konkret grunn til at du har mistet, som kan rettes på, eller kanskje er det bare uflaks. Uansett kan du jo få hormonstøtte i et nytt svangerskap, og tidlig ultralyd (og evt hCG-måling i tillegg) for å berolige deg i forhold til en ny SA. Jeg skjønner at du er bekymret, har man mistet før er jo sjansen litt høyere for at det samme skjedde igjen. Jeg har "bare" mistet en gang, i uke 11. Ble gravid på 2. pp igjen etterpå og er nå i uke 15 og alt ser bra ut så langt. Jeg har også lest forskningsrapporter som nevner en liten økt sjanse for ny SA hvis man blir gravide igjen på første syklus. Det er ikke noe jeg selv brydde meg om, men når man har mistet såpass mange ganger som deg er det nok greit å tenke litt over. Det koster ikke så mye å vente til første mens hvis det er alt som trengs for å redusere risikoen litt. Jeg tror uansett at det beste er å snakke med legen din om dette og finne ut av hva dere skal gjøre videre, både i forhold til utredning og i forhold til oppfølging i neste svangerskap. Husk at de aller aller fleste som vil ha barn, får det. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137993163-redd-for-%C3%A5-bli-gravid-p%C3%A5-nytt/#findComment-138010062
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå