Gå til innhold

Jentenavn. Godt norsk jentenavn, men samtidig internasjonalt?

Anbefalte innlegg

La meg starte dette innlegget med å si at jeg er SÆR! he he. :) Er faktisk så sær at jeg ikke vil skrive opp navnet til sønnen min her inne. Han er snart 2 år, og har enda ikke sett NOEN her inne eller andre steder foreslå hans navn i noen sammenheng. Er opptatt at av det skal være litt sjeldent...

Det som er greia nå er at jeg er gravid igjen. Har guttenavn klart, men sliter med å finne på jentenavn. Jeg har 4 kriterier, og håper noen kan hjelpe til litt?

-Det skal være fint og gjerne godt norsk.

-Det må fungere godt internasjonalt.

-Bør helst ikke være over 2000 i landet som heter det.

-Det må være 2 eller maks 3 stavelser.

Jeg sa jo at jeg er sær.... Men kan noen hjelpe blir jeg glad. :)

Fortsetter under...

Gretha, med eller uten H:)

Silja

Ragni

Jenny

Freja

ti på topp 2006 som bør styres unna:)

1. Thea (Tea)

2. Emma

3. Sara (Sarah eller Sahra)

4. Julie

5. Ida

6. Hanna (Hannah)

7. Nora (Norah)

8. Ingrid (Ingerid, Ingri)

9. Emilie

10. Amalie.

Annonse

Jeg ville gått en runde på "gammeldamenavnene".

-Dagne/Dagny er norrønt, beyr "ny dag", to stavelser og sjeldent. Dagne er det bare 35 i norge som heter, Dagny er det mange som heter, men de fleste tipper jeg er over 65...

med y-endelse lettere med uttale på engelsk/fransk/spansk etc, men hvis man presiserer at e-en ikke er stum, funkter Dagne også fint.

-Magni

-Astrid hadde en topp rundt 1930, nå er det få jenter som blir døpt Astrid (i motsetning til Ingrid). Er også kjent på engelsk, tysk og spansk (astrud gilberto)

-Margot er egentlig fransk, men var veldig mye brukt i Norge rundt 1920, og nå er det nesten ute av bruk. Margot Fonteyn, internasjonalt kjent ballerina. De fleste av de ca 1600 margot-ene er altså rundt 80 år...

-Heidrun er et navn jeg liker godt. Norrønt, veldig lite brukt bestandig, funkter internasjonalt fordi det er så likt Heidi.

-Eivor - 'gave-beskyttelse, lykkelig beskyttet'Det er 328 kvinner som har Eivor som første fornavn.

Helga/ Aagot (Ågot)/Asta

Kari (jeg liker Karin bedre, det er litt mykere)

Petra (kommer kanskje litt, mye brukt i Sverige)

Ruth/Martha, egentlig bibelske, men lite brukt i dag.

http://www.ssb.no/navn/ er det en link til figurer-historisk utvikling derd du kan se grafer over navnebruk bare ved å føre pekeren over navnet på lista, og evt klikke opp de du vil se næremere på. Det er én måte å finne neste "utdødde" navn

Noen du festet deg ved av disse?

Min kjære bestemor het Molly og det synes jeg er så tøft navn.

Og det er nesten finere på engelsk...

Du søkte på kvinnenavnet: Molly

Det er 171 kvinner som har Molly som første fornavn.

Det er 78 kvinner som har Molly som eneste fornavn.

Hun het forøvrig Molly Alette....

Det er 3, 2, 1 eller 0 kvinner som har Molly Alette som fornavn.

Har mange andre forslag, men de funker kanskje ikke så godt internasjonalt... og så var det stavelsene da....

Jøss, hadde faktisk ikke trodd jeg kom til å få så mange svar! Tusen takk! Det var mange fine navn, noen av de har jeg vært innom og faktisk, mens andre er utelukket da jeg kjenner folk som heter det.

Kan jo forøvrig nevne at sønnen min heter Henry. Er ikke mange små gutter som heter det i dag, og jeg ELSKER navnet. Syns navn er moro, men er evig motstander av å velge navn som er veldig vanlige, så topp 10 er helt klart ikke noe for meg. Tusen takk for god hjelp, nå har jeg endel å tygge på. Skal gå på ssb og sjekke statistikken på flere av navnene som ble foreslått! :)

Henry i norsk sammenheng forbinder jeg med beste- oldefargenerasjonen (jfr. Henry i Mot i Brøstet-samme aldersklasse), så da kan det jo passe det jo godt å gå for gammeldamenavnene som Dagny,Margot og Ruth etc, som var på topp i samme epoke.

• 4 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...