Gå til innhold

er det forskjell på gudmor/gudfar og fadder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hm mormor er min gud mor ...og tante fadder...hm dette må jeg sjekke ut ,har ikke tenkt på dte før jeg ...=))

Skrevet

Jeg har hele tiden trodd at gudmor/fadder osv var det samme jeg!?

Bare det at noen sier gudmor fra det engelske ordet "god mother" - som er deres versjon av fadder.. Men, hvis du har begge deler så ble jeg også forvirret nå :S

Skrevet

Er ikke gudmor den som bærer barnet til dåpen?Er vel en fadder dersom foreldrene ikke gjør det selv.

Skrevet

Det har jeg ikke hørt om en gang! At det er en spesiell person som bærer barnet opp i dåpen.. Men det kan jo høres riktig ut da... uten at jeg vet noe bedre ;)

Skrevet

Den som bærer barnet til dåpen blir Gudmor eller Gudfar. Alt ettersom det er mann eller dame som bærer barnet. De andre som foreldrene velger blir faddere. Foreldre kan ikke være faddere, men foreldre kan være gudmor eller gudfar.

Skrevet

Nå brukes kun betegnelsen fadder av kirken. Gudmor/gudfar er utgått!

Den som bærer til dåpen har ingen spesiell betegnelse, trenger ikke å være en av fadderne en gang, kan f.eks. like godt være mora eller faren til barnet som bærer.

Skrevet

i kirkelig dåp brukes ikke lengre navnet gudforeldre. tidligere var det de/den som bar barnet til dåpen, og mange anså også gudforeldrene som reserveforeldre hvis foreldrene skulle falle fra. kirken presiserer at det ikke er slike pliktfohold ved dåpen. fadderenes plikter går kun på trosopplæringen til barnet. alle "tillitsvalgte" ved dåpen kalles nå faddere. du kan velge mellom to og seks faddere.

Skrevet

Jeg har alltid kalt fadderene mine for gudmor/gudfar.. samme gjør søsknene mine og ungene til tantene mine.. så tror det kommer mye ann på tradisjon hos oss.. ikke noe annet=)

Skrevet

Gudmor/ gudfar er den som bærer barnet til døpefonten..

Folk jeg kjenner har også denne oppfatningen..

Skrevet

Her hvor jeg nå bor...i nordland kaller dem gudmor eller gudfar...om det er riktig eller ikke det veit jeg nå ikke....men litt komisk er det nå..jeg kaller dem fadder alle sammen og samboeren min kaller dem gudforeldre...:))

Skrevet

Jeg har en venninne fra nordnorge og hun kaller disse fadderne for gudforeldre

Her jeg kommer fra så har det i alle generasjoner kun blitt kalt faddere.min farmor snakket mye om faddere det var, bærefadder og luefadder. I hennes øyne var det en rangering hvor den som bar sto høyest og den som tok av luen var nesthøyest i ran gpå en måte.

Dette var liksom noe hun hadde for seg da.

Vi har i alle fall i flere generasjoner og i flere fylker på østlandet kun kalt det faddere så det at kirken brukte gudforeldre før må være stedavhengig

Skrevet

Tror det som regel er det samme jeg altså, bare at fadder er mere slang språk, og gudmor er finere.

Jeg holdt min niese opp til dåpen, men ble allikevel bare fadder.

så jeg kan ikke forstå at det er sånn.

Skrevet

Det er vel kanskje bare forskjellig språk, sånn som noen sier søskenbarn, andre sier fetter og kusine ;0)

(kan hende), hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...