Gå til innhold

Sprsm om paracet til små barn (haster litt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ga småen på 6 mnd en stikkpille a 60 mg. Så på pakken at det var til barn fra 0-4 mnd og anbefalt dose er 125 mg for større barn (over 6 kg) nå har jeg ikke andre stikkpiller og lurer på om noen vet om jeg kan gi henne 2 stikkpiller ved leggetid det blir jo 120 mg.

noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legevakta og spør om du er usikker. Men jeg tror at du kan det.

Skrevet

Du kan gi to. Jeg fikk beskjed av legevakten om å gi to da min lille gutt var syk rundt 4-måneders alderen.

Skrevet

og han var ikke spesielt stor altså.. Ganske liten faktisk.

Skrevet

1) jeg hadde vurdert å ikke gi paracet i det hele tatt dersom det ikke var snakk om enorme smerter. Barnet har ikke vondt av en dårlig natts søvn.

2) jeg hadde kun gitt 1...

Skrevet

Det er sikkert ikke bare for å unngå en dårlig natts søvn at HI spør...

Du kan trygt gi to. For å få optimal virkning.

Skrevet

Ville ventet litt imellom hver av de slik at den første får løst seg litt opp før nr to kommer inn... men ellers så vil ikke det være noe problem nei.. :)

Skrevet

Dårlig natts søvn for seg selv, tenker jeg...

Tenker man litt etter, er det jo det som er grunnen :-)

Skrevet

Det er ikke for at JEG skal få en dårlig natt søvn. Men vil ikke at småen skal ha det vondt derfor spurte jeg.

Men takk til alle de seriøse som svarte. Jeg fikk sambo å kjøre fra jobb og kjøpe 125 mg.

Skrevet

So? Legg ned den moraliserende pekefingeren, er du grei

Skrevet

19:58

Den var altså ikke til deg, HI :-)

Skrevet

Jeg renger med det dreier seg om et armbrudd eller lignende? Eller er det det vanlige tannfrembruddet?

Bare spør, fordi folk her inne forer ukritisk ungene sine med Paracet, uten å i det hele tatt følge med på anbefalingene som gjelder.

Skrevet

åkei, folk er jo hysteriske angående å ikke bruke paracet virker det som. MEN uansett, det er alltid tryggest å rådføre seg med lege angående paracet til små barn, særlig når det gjelder spedbarn da.

Skrevet

spedbarn skiller dårlig ut paracet i fra kroppen - derfor...

Skrevet

Helsesøsteren min sa jeg kunne gi 2, jeg hadde også kun 0-4 mnd paracet og gutten min var 6 mndr. Dette var ved tannfrembrudd og ikke ARMbrudd (enkelte er så melodramatiske)

Skrevet

Hvorfor i allverden gi paracet ved tannfrembrudd???????

Skrevet

alltid lurt å rådføre seg med lege før en gir spedbarn paracet, men folk virker litt hysteriske i forhold til å ikke gi barna paracet. Paracet er potensiellt dødelig ved overdose- men det skal mye til for å være overdose, er stooore sikkerhetsmarginer, må putte i seg en pakke eller to for at det skal være skikkelig farlig. Så å gi et barn som har vondt paracet, ser jeg ikke helt faren ved. MEN det som derimot kan bli et problem, er om det gis "ofte". Men har barnet ofte smerte, skal en jo ta det til lege å komme til bunns i hva som feiler barnet ikke sant?

MIN datter (altså, i DETTE spesielle tilfellet- gjelder ikke barn generellt!!) hadde store smerter i over et døgn, hun skrek og gren i et døgn i strekk, sov bare ca to timer tilsammen den natten, og da kvelden kom, og hun hadde fått tre stk paracet 125 mg i løpet av dagen, uten effekt (hun er 1 år) dro vi til legevakten. Var ikke noe farlig som feilte henne, men hun hadde en meget smertefull virusinfeksjon. Da fikk vi beskjed om å gi henne 5 x 125mg paracetter stikkpiller i døgnet + 3 doser med 3 ml ibux mikstur i døgnet (vil tro dette er absolutt max dose) fikk bakoversveis over at vi skulle gi så mye, men hørte selvfølgelig på legen! jeg overdriver nemmelig ikke med at hun gren i et døgn i strekk. Hun ble helt neddopet av det her, og har endelig fått hvile seg etter det grusomme døgnet. Og dette er MYE smertestillende på en liten kropp! men dette var LEGENs anbefalinger, og siden man aldri vet hvem som skulle lese det som står her (i tilfelle noen skulle lese det som ikke automatisk skjønner det) så må jeg understreke at man IKKE medisninerer slik uten at LEGEN sier man skal det.

Skrevet

Jeg har alltid reagert på at folk er så løsslupne på Paracet her inne... Kanskje er denne artikkelen tankevekkende:

Bruk av smertestillende hos barn fordoblet

-------------------------------------------------------------

Barn bruker dobbelt så mye av feber- og smertemedisinen paracetamol nå enn i 1990.

- Det er ingen grunn til å tro at barn har dobbelt så mye vondt nå som i 1990. Det dreier seg om en holdningsendring hos foreldre, sier fagdirektør Anne Smedstad i Apotekerforeningen til Dagbladet.

Nye tall fra Apotekerforeningen og Folkehelseinstituttet viser nær en dobling av forbruket av paracetamol hos barn under tolv år fra 1990 til 2006. Tallene viser at ca. 1800 barn fikk medisinen hver dag i 1990, mens 3500 barn fikk medisinen hver dag i 2006.

– Økningen er voldsom og bekymringsfull. Problemet er at vi ikke sikkert vet hvorfor man gir barn mer paracetamol nå, sier førsteamanuensis Per Lagerløv ved Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin i Universitetet i Oslo.

Ifølge Lagerløv er det grunn til å tro at økningen også er stor blant ungdom.

Hvorvidt slik medisinering er farlig for barna er usikkert.

– Vi vet lite om langtidsbivirkninger. Forskningen er begrenset, sier Lagerløv.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2443738.ece

Skrevet

Hvorvidt paracet er farlig for barna er usikkert.

– Vi vet lite om langtidsbivirkninger. Forskningen er begrenset

Skrevet

Til anonym med alle spørsmålstegnene (20:55) Fordi mange barn reagerer med feber, smerte, diarè og langvarige gråtetokter. Noe mer du lurte på, stupid?

Skrevet

Syns dette ble dratt litt ut av dimensjoner. Men når det er sagt så har jeg heller aldri fått slik respons på innlegg med eller uten nick tidligere:P

HI

Skrevet

Og problemet med det er?

Forskning viser at ved feber har kald og våt klut mot pannen like stor effekt som Paracet.

Barnet tåler fint smerter ved tannfrembrudd.

Paracet har da ingen virkning mot diaré.

Hvorfor i all verden ikke bruke tannmiddel som alle andre gjør. Det bedøver gommene og har super virkning.

Skrevet

Alle gangene vi har vært redde for syke barn og ringt lege/legevakt får vi det samme; gi paracet....Bare gi (inntil)hver fjerde time og vent et par-tre dager og se om feber/smerter gir seg.... Slår aldri feil...Om jeg ymter frempå at jeg ikke liker å gi så ofte så får jeg alltid svar at det er ikke noe fare å gi "mye" over en kort periode (altså hver 4. time i en dag eller tre...) Den "magiske" grensen virker å være tre dager, samme hvor lenge banret har vært sykt før....Og har nesten aldri vært til lege med barna mine da de er betydelig bedre/frisk etter disse tre dagene... Ikke stolt av det, men barna har vissst ikke tatt skade av det heller da...Nå må jeg også få nevne at barna mine svært sjelden er syke (heldigvis), om det hadde vært vanlig (fast en gang eller fler i året) at barna ble så syke at jeg måtte bruke paracet så intensivt, så hadde jeg IKKE gjort det.. Men i og med at det skjer langt under en gang i året, og utenom det så gir jeg sjelden medisin av noe slag, så føler jeg at jeg kan gjøre det....Gjør det IKKE for å få en rolig natt (vi er van til våkennetter med friske barn også her i huset ) men er redd for FOR høy feber og evt feberkramper....

Skrevet

- Må korrigere meg selv litt; hver 6. time skal det visst være...Har brukt å synes at 4 paracet pr dag er mye, IKKE blitt sagt hver 4.time...Måtte tenke tilbake til forrige samtale med legevakt her nå..

Skrevet

Er det ikke bedre å vente med å ta Paracet om feberen skulle bli høy da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...