Gå til innhold

Rhesus minus... hva skjer?

Anbefalte innlegg

Gjest yrild

Hei

Fikk i dag svaret på noen av blodprøvene fra første sjekk og jeg er 0 Rhesus minus!!

Både Pappa og Mamma mener at de er pluss. Er det noen som vet hvordan det kan skje?

Er det noen som har født før og har en mann som er + imens du selv er minus? Og hva innebærer det videre i svangerskapet??

Takker for alle svar!

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137986894-rhesus-minus-hva-skjer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er i samme båt meg og deg.. Jeg er også Rhesus minus..

Skjer visst ikke annet enn at hvis barnet inni oss er positiv, så får du en sprøyte etter fødsel, og så blir du fulgt opp i svangerskapet med noen blodprøver for å sjekke om du ikke har utviklet antistoffer :)

Hei:) Jeg er rhesus minus og mann min er +, og vi har en skjønn jente på 4 år og neste på vei.. Jeg tok 4 ekstra blodprøver under svangerskapet bare for å sjekke om jeg laget antistoffer for det kan gå utover babyn, men det gjorde det ikke. Det er ikke vanlig å lage antistoffer visst man ikke har vert gravid før heller. Tror jeg fikk en sprøyte etter jenta mi kom til men er ikke sikker for det ble ks. og da er det så mange sprøyter som må settes. men er du i tvil snakk med lege eller jordmor da får du garantert svar:) Lykke til videre

Annonse

Gjest yrild

Tusen tusen takk for alle svar :-)

jeg ble kjempestressa jeg....

men nå har jeg skjønt at de har gode rutiner på det ved sykeshusene og at det normalt kun er farlig hvis man feks har mistet et barn tidlig (før man tester blodtype etc) og kroppen da har antistoffer i seg når du blir gravid med nestemann, men selv da har de 1000 ting de kan gjøre! PHUH.

Klem

Gjest yrild

Hei Leo84 :-)

det var rart, fikke en lege til å forklare gen-arv prosessen i går og han mente at to negative foreldre kun kan få negative barn iom at de begge har to negative faktorer (ingen positive) kan de kun gi negativt videre... men det kan jo kanskje være sjeldne unntak som bekrefter regelen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...