Gå til innhold

Ultralyd hos private klinikker

Aurora - ABC Nyheter

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg jobber som journalist i ABC Nyheter (www.abcnyheter.no). I forbindelse med at jeg skrev artikkelen "- Ekstra ultralyd overflødig" (http://www.abcnyheter.no/node/68390) snakket jeg med en professor som fortalte at private klinikker som tilbyr ultralydundersøkelser ikke har lov til å se etter Downs syndrom.

Mitt inntrykk er at mange gravide tror at dette blir undersøkt når de går til private klinikker. Jeg er interessert i å snakke med dere som har erfaringer på dette området, både dere som ønsker å være anonyme, men aller helst dere som ønsker å stå fram med navn og dele deres erfaringer i en artikkel.

Jeg kan kontaktes på [email protected] eller mobil: 94378007.

Vennlig hilsen,

Aurora Brækhus

Fortsetter under...

Ærlig talt!

Vi har rett til selvbestemt abort. Alle med risiko for kromosom avvik får sjekket dette, og kan velge abort.

Hva er det slags dobbelt moral at alle som ikke er 38 år osv. ikke har rett til å velge det samme som de over 38 år?

Dette bunner i at kristelig folkeparti i regjering fikk trumfet gjennom dette videre sammen med at eggdonasjon heller ikke skal være tillat.

Hva er forskjellen på en sædcelle og eggcelle, eller en kvinne under 38 år og over 38 år?

Norge er rene Taliban regjeringen og følger ikke med i timen over hva som skjer i øvrige vest verden.

Det er helt urimelig og heldigvis er kvinnene så oppegående i dette landet at de tar seg til rette og finner private alternativer.

Da er det bedre at de får sjekket nakkefold og neseben hos en som kan det i norge. Dessuten kan ingen nekte en ultralyd tidlig om man bekymrer seg. Legen kan sjekke det han vil da og fortelle at nakkefold ser fin ut. Det er en del av rimelig undersøkelse.

Dessuten skal man ved 18 ukers screening se etter termin, morkakens plassering og at hjerte slår. At man ser etter alt mulig annet skal heller ikke forekomme. Og hvor mange har ikke tatt abort sent etter en slik undersøkels som følge av hva de har funnet?

Igjen- dobbeltmoral.

Hvorfor kan vi ikke heller jobbe for like rettigheter for kvinner, uansett alder og risiko om de ønsker å sjekkke barnet?

Jeg er så lei alle moralister her inne. Det er greit å ta abort fordi det ikke passer, eller ikke er riktig pappa, men man skal neimen ikke få velge å ta abort når man legger til grunn sterkt handikappet barn. For det kan man bare få sjekket etter 38 år og da er det greit å ta abort når man får vite det!!

DET KAN DU SKRIVE I DIN ARTIKKEL!

• 2 uker senere...

Hei,

Jeg har nylig vært ved en privat klinikk i Oslo og fått vite at jeg mest sannsynlig venter et barn med kromosomfeil. Jeg ga klar beskjed om at jeg oppsøkte klinikken fordi jeg ønsket å vite om noe var galt. Det står også svart på hvitt i henvisningen videre til Ullevål. Det som er avgjørende for at legen ser dette er at du går på UL til riktig tid, mellom uke 11 og 13+6 i svangerskapet. I uke 18 hvor den ordinære UL skjer, kan ikke nakkefolden lenger sees.

Jeg mener denne professoren du har snakket med sitter inne med feil informasjon. Det var slik han sier tidligere, men ikke nå lenger.

Jeg skulle gjerne stilt opp i forhold til artikkelen men siden jeg står midt oppi et følelsesmessig helvete orker jeg ikke.

Jeg venter nå på det endelige svaret fra fostervannsprøven som skal være 100% prosent sikkert. Hvis svaret viser at barnet har en kromosomfeil vil jeg avbryte svangerskapet. Uansett hvor sikker jeg og mannen min er på denne avgjørelsen, er det en grusom og vond opplevelse på alle måter som setter spor resten av livet. Men vår lidelse er ingenting mot det barnet vårt ville opplevd.

Å snakke om dette, og det valget vi tar, er tabu. Og vi er nødt til å beskytte oss selv akkurat nå mot de som vil beskylde oss får å drepe eller ta en avgjørelse vi ikke har rett til.

Vel- når man betaler for å få tidlig ultralyd privat så gjør man jo dette for å se at alt er i orden- inklusive tegn på Downs - dvs manglende neseben, tykk nakkefold og lengde på lårben. Private klinikker som henviser videre til sykehus ved evt. funn blir da heller ikke straffeforfulgt- det ville jo være galskap! Å tro at vi som tar ultralyd privat ikke vet hva som blir undersøkt- og at dette ikke blir kommunisert av legen- er ganske naivt rett og slett. Selv tok jeg UL i uke 13 for å sjekke om alt så bra ut- og jeg presiserte selvfølgelig hva jeg ville vite. Så- vi som går/har gått til private TROR nok ikke dette blir undersøkt, i den grad vi vil vite noe om Downs så får vi vite det. Duo test får man imidlertid ikke lenger hos private- og det opplyser de fleste også om ved timebestilling- jeg tok nemlig en ringerunde på det.

Ja, de ser etter Downs og det er jo derfor mange oppsøker private gynekologer.

Bortsett fra de som har fått barn med kromosomfeil fra før og de over 38 får så og si ingen tidlig ultralyd og duotest eller fostervannsprøve.

Det resulterer i at folk som har råd til det betaler for privat ultralyd eller drar utenlands for Duotest/FVP. Rettferdig? Nei, men et sted går grensen for hva de fosterdiagnostikkhatende politikerne får bestemme.

I Sverige får alle gravide over 35 tilbud om FVP.

Jeg har full respekt for din avgjørelse om å avslutte svangerskapet hvis det blir påvist kromosomfeil. Jeg har nære venner med et psykisk og fysisk utviklingshemmet barn. Foreldrene er totalt utslitt og søsknene bitre fordi de har blitt nedprioritert. Det er sårt å se på.

Ellers så tror jeg du vil slite med å få tak i case i denne saken, TS, for dette er et følsomt tema for den som tar dette valget.

• 2 måneder senere...

Hei,

Tusen takk for svar!

Danmark innførte faktisk tilbud om ultralyd for alle ved 12. uke i 2006.

Du har nok rett i at det kan være vanskelig å finne en case i denne saken.

Ditt og de andre svarene har allerede vært til stor hjelp.

God helg!

Vennlig hilsen,

Aurora Brækhus

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...