Gå til innhold

Hun har sånn luft i magen

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnen Collargol

Skjønner ikke helt hvorfor for har ikke spist noe spesielt som skal gi henne det, men....

Nå har vi holdt på i hele natt og frem til nå, men får det ikke ut.

Har prøvd "alt", men hittil har ingen ting funket.

Holder henne inntil meg og klapper og stryker henne på ryggen.

Legger henne over bena min og gjør det samme...

Holder henne på armen med fronten nede samtidig som jeg går litt rundt.

Tar bena hennes og presser de opp mot magen hennes.

Oi er det noe mere.... kan ikke komme på noe nå.

Er ganske sliten begge to så alle råd tas imot med takk!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137984307-hun-har-s%C3%A5nn-luft-i-magen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helsesøster rådet meg til sirkler på magen hans (MED solen over navlen - hvis ikke kunne det visst bli verre), stryking eller lette trykk f. eks to fingrer i en halvsirkel over navlen (også med solen). Dette har imidlertid ikke virket for oss, men her funker det med fennikel-te! Gir han noen t-skjeer 3-4 (søler jo litt, spøtter ut litt så blir vel ca. 2-3 fulle..).

Teen er vanlige te-poser, koker opp vann, lar teposen trekke og lar teen bli lunken (samme som melken) før jeg gir han på teskje.. Selv kjøper jeg en pakke te på "frukt og grønt butikk" til ca. 15kr. Resten av teen drikker jeg ;) Gir han ofte før han får melk til frokost og han er mye roligere de dagene han får te!

Annonse

Luft er et problem her i huset også. Ser ikke at det kommer i sammenheng med noe spes jeg spiser heller. Har en typisk stresset spiser som sluker mye luft.

Jeg synes fenikkelte fungerer godt, det samme gjør minifom, men jeg er litt skeptisk til parapenene i den.

Massage mot klokka fungerer også en gang i blant. MEN: best av alt fungerer brosten! Et munnhell fra mødregruppen min i Danmark (som jeg var i med førstemann) er at baby "trenger til litt brosten". Når babyen er overtrøtt eller sliter med å slappe av, legger man h*n i vogna og triller på ujevnt underlag som f.eks brostein. Da sovner han kjempetungt og når baby slapper så godt av hender det at han klarer å slippe lufta ut av seg selv.

Lurt.. hehe, men det er ikke bare bare å ta en liten nany ut midt på natta og trille. Ødelegger litt av den stille og rolige natta da.. Ga jenta mi fennikel-te nå i stad da, rett etter kveldsmåltidet. Hun likte det veldig godt! Kjøpte 5 ml sprøyter på apoteket og gir henne fra det, veldig enkelt og greit. Det har braka bra hos henne allerede, så enten fungerer det veeeldig bra - eller så er det tilfeldig. Er spent på hvordan natta blir nå. Jenta mi sover stort sett fra 22-05, men mammaen våkner av at hun knyter seg og sutrer i søvne.. Blir forhåpentligvis en god natt søvn på begge nå!

Annonse

Så godt med masse tips mot luftsmerter! Tuppa mi sliter også med det... Og ikke bedre blir det av at hun aldri spiser seg stappmett, så hun blir matet veldig hyppig...

Men du, hvordan får du babyen din til å sove fra 22-05??? Så herlig!

Og til alle dere med baby med magevondt, pleier babyen deres også å veive med hendene, putte fingrene i munnen og gape over alt den får tak i når den skriker? Synes alltid det virker som tuppa mi er sulten når hun skriker siden hun vrir seg inn mot meg og gaper og sutter på alt, derfor gir jeg henne pupp hele dagen... Men det gjør kanskje plagene verre. Men det er så vanskelig å vite hvor mye hun får i seg når hun bare ammes. Hvordan skal jeg vite om hun faktisk er sulten etter 1 time eller om hun har vondt?

Gleder meg sånn til hun blir litt større!

Siljemor - Oliver + Pernille:

http://www.dinbaby.com/forum/thread/137932060

- slik som dette?

Glemte å si at her pleier jeg å hjelpe han med å jobbe ut litt av luften. Tar forsiktig rundt lårene og presse forsiktig mot magen, da brakerdet løs, pause og prøver igjen.. Dette funker ikke når han gråter mye, men da kan det hjelpe å bare løfte på føttene (som når jeg tar av bleien), eller "løfte" føttene m/rumpe litt frem og tilbake.. Syns også det kan hjelpe å gjøre dette på stellebordet uten bleie på. Av en eller annen grunn slipper det lettere da..

Siljemor; ja, min lille sutter også desperat på alt når hun har luft og skal rape- putter fingre i munnen, gaper og snur seg, så kan virke som hun er sulten. Men det er hun ikke etter å ha spist 1 time. Hvis du er usikker på om hun får i seg nok kan du jo veie henne ukentlig på helsestasj. Min lille tulle ble født for tidlig, og jeg har derfor veid henne hver uke, og hun legger på seg voldsomt ( opp til 340 g på en uke), og det selv om hun bare får mat hver 3.-4- time på dagen. Tror nok luftproblemet bare blir verre om de ammes for ofte (gjorde det med første barnet vårt og hun slet voldsomt, kolikksmerter).

Min lille er mest urolig om kvelden, grei på dagtid og hun sover også utrolig godt om natta, heldigvis (6-8 timer i strekk første økta, så mat og 3-4 timer til:)). Hun er 10 uker i dag og har hatt så god nattesøvn hele veien. Virker som om luftplagene bare er til stede på kvelden. Men vår løsning da er bæresele!! Da sovner hun ofte etter 10-15 min, hvis jeg går og beveger meg hele tiden..

Men en ting er alfa- omega ift luftsmerter ihvertfall: raping.. Var ikke tålmodig nok med førstemann har jeg innsett nå.. Hun her tar jeg opp til raping flere ganger i løpet av måltidet, og etterpå, og det er når rapen sitter så fast at hun ikke får den opp at hun sliter med magen. Men holder på lenge- kan vente et kvarter på at all rapen kommer opp- og d lønner seg!!!! Samt Minifom..

Jeg tror bare tulla har et godt sovehjerte Siljemor! Også passer jeg på at hun får mat jevnlig i løpet av dagen. Det er jo en selvfølge da, men med hennes sovehjerte må hun gjerne vekkes for mat! Er mye mer våken nå på kvelden da.. så da ammes hun litt hyppigere. Må stort sett pumpe meg på natta en gang, så gjemmer det melka til siste kveldsmåltid. Da får hun en ekstra tår på flaske av pappaen etter pupp. Far og datter får en kosestund, samt at lillemor bli goood og mett (ettersom man gjerne har mindre melk om kvelden) :) Pappaen er veldig rolig (avslappet) og har et godt sovehjerte, så hun har tydeligvis (og heldigvis!) fått det etter han.

Jeg sniker litt inn her fra nov.07 klubben (sorry...klarer ikke å holde meg borte fra å surfe etter fødselshistorier :-) ) Snuppa vår slet med luft lenge, men så prøvde jeg ammete fra apoteket. Ca en halv time etter første kopp begynnte ting å skje. Virket som all luften kom ut nesten på en gang :-) Absolutt ikke sikkert det virker for alle, men MÅTTE bare komme med tipset.

Godt å se at jeg ikke er alene om å ha en baby med mye luft i magen..Hehe..

Jeg har prøvd sukkervann, dette har kun god virkning innimellom.. ellers så gjør jeg som andre her inne; hjelper gutten vår ved å gjøre forskjellige beinøvelser. Har også gått til innkjøp av amme-te fra apoteket. Den inneholder fennikel. Er det noen av dere her inne som har gitt babyen noen skjeer av denne type te? Jeg har forstått det som at det kun er jeg som skal drikke den, men gir gjerne babyen et par skjeer om det skal hjelpe:)

Den heter forresten Helios amme-te (økologisk dyrket).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...