Gå til innhold

Pappaperm/fedrekvote

Rinke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir helt forvirra jeg.....

Alt var så mye bedre før i "gamle dager" da alt gikk av seg skjøl, syns jeg..

Han samboern min vil ta ut fedrekvoten når vesla vår er seks mnd..selv syns jeg det er tidlig, men jeg skal jo ikke ut i arbeid uansett da, så det er jo greit på en måte...

Men så var det vist no greier, at hvis han tok ut 100% fedrekvote, så fikk jeg tilsvarende å ta igjen seinere, men tok han bare 50 % så fikk jeg bare det som var tilmålt meg...hmm

Jeg må innrømme at jeg blir mindre klok av dette systemet...

Og hvor mange uker er egentlig fedrekvoten på?? 6 eller 8 uker??

Hvordan kommer dere til å fordele dette da??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fedrekvoten er 6 uker. Han kan godt ta fedrekvoten når barnet er 6mnd. Du kan velge hva du vil gjøre i den perioden, er ikke nødvendig å gå ut i arbeid (det må du hvis han skal ha mer enn fedrekvoten). Hvis du skal være hjemme med dem, tar du enten ferie eller ubetalt permisjon. Når faren er ferdig med fedrekvoten fortsetter du på din del av permisjonen. Din permisjon stoppes mens far tar fedrekvoten, og fortsetter når han er ferdig. Du får ikke disse ukene i tillegg, men hvis du jobber minst 50% mens han er hjemme, kan dere begge få permisjonspenger fra nav.

Hos nav står det opplyst at:

"Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 %."

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg er også forvirret ang. dette... Min situasjon er at jeg er alene. Da har vel faren ikke krav på permisjon i det hele tatt har jeg forstått.. MEN.. må jeg da søke om å overta de ukene så de ikke bare forsvinner, eller blir de automatisk overført til meg?

Skrevet

Jeg og min barnefar er heller ikke gift/samboere, men har ett fint samarbeid og gleder oss begge til gutten vår skal komme.

På skjema til min arbeidsgiver står det at dersom jeg er alene om omsorgen blir hele permisjonen min. Betyr det at faren ikke har mulighet til å ta sine 6 uker hvis vi er enige om det ?

Skrevet

Du må søke for å få kvoten overført til deg, men til gjengjeld er det automatikk i det når du gjør det (altså at du får det uten videre). Men man kan avtale at far skal ha en del også

Sånn var det i alle fall for tre år siden.

• 3 uker senere...
Skrevet

fedrekvoten er 6 uker - mammakvoten er 9 uker: resten til deling og barn som blir like godt forsørget av to foreldre????

eller?

Hvordan deler dere? ser dere resten som "mors"???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...