Gå til innhold

Fødselsstipend..trenger råd

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat hatt en vanvittig frustrerende samtale med en inkompetent kundebehandler hos Lånekassen, som på ingen måte greide å forklare meg hvorfor de har fattet de vedtak som de har.. Han leste opp fra arket jeg selv satt med, og thats it.. Men nok om det.. :)

Det jeg lurer på er hvorfor jeg ikke får forsørgerstipend, for ved samtale med kunderbehandler tidlig i svangerskapet fikk jeg forespeilet at jeg kom til å ha rett til dette grunnet egen lønn. Jeg skjønner heller ikke dette med lønna til samboeren min.. Mulig jeg har vanskelig for å forstå, men har lest inne på lånekassen sine sider, og på meg virker det som om jeg skal få ca 7000 ekstra i måneden, da min samboers brutto inntekt er 23.500, men dette er kanskje noe som allerede er bakt inn i fødselsstipendet..?

Er det noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke spørsmålet ditt helt?

I følge Lånekassen sine sider har du rett til dette:

Vanlig videregående opplæring - fulltidsutdanning* per måned

- ett barn

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt mellom kr 23 370 og kr 25 637

Du får da: kr 6 670 - kr 8 030

Høyere og annen utdanning - fulltidsutdanning** per måned

- ett barn

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt mellom kr 23 370 og kr 25 637

Du får da: kr 8500 - kr 9860

Forsørgerstipendet/fødselsstipendet (Forsørgerstipendet utgjør 1360 kr. og er innbakt i fødselsstipendet.) blir redusert etter hvor mye samboeren din tjener..

http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

Skrevet

Forsørgerstipend blir avgjort utifra hvor mye din samboer tjener. Grensen for forsørgerstipend er 23 370kr ved 1 barn. Har du 2 barn går inntektsgrensen ved 26000kr. du kan lese om forsørgestipend her: http://www.lanekassen.no./templates/Page____5667.aspx

Skjønner ikke helt hva du mener med at du skal få ca 7000ekstra i måneden.

Fødselstipendet utgjør det du vanligvis mottar i lån/stipend. For vgs er dette 6670kr per mnd (totalt 66700kr per år), For høyere utdanning er dette 8500kr per mnd (totalt 85000kr per år)

I _tillegg_ kan du ha rett på forsørgerstipend. Men siden din samboer altså tjener over 23370kr har du altså ikke rett på det. (så fremt du ikke har flere enn ett barn da)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...