Gå til innhold

Noen som har en knall god oppskrift på pizzabunn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte lage hjemmelaget pizza til middag i dag. En sprø og god pizzabunn noen som vil dele med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppskrift og oppskrift...

Hadde litt lite hvetemel sist, så hadde i litt maismel i steden (og 1/2 ts salt, olje, gjær og lunka vann), og den ble kanongod. :-)

Skrevet

Italiensk pizza

30 gram gjær

3 dl lunka vann

0,5 dl olje (ingen vits med olivenolje, hvis ikke du er veldig glad i den smaken)

litt salt

ca 400g mel

Deigen skal være ganske løs, trykk den tynt ut på bakepapir og ikke ha på for mye fyll. Stek på maks temperatur midt i ovnen.

Skrevet

4 dl mel

1,5 lunkent vann

30 g gjær

3 ss olje

(evt. litt oregano krydder i deigen )

Deigen bør helle mer mot litt klissete enn tørr og heve i ca 30 min.

Hell masse olje på langepannen ta olje på hendene og bruk håndflate til å presse deigen utover ( tips fra en ekte itaiensk mor jeg kjenner )

;o)

Skrevet

Etter å ha eksperimentert i mange år, har jeg nå funnet ut at trikset i å lage en perfekt pizzabunn ikke nødvendigvis ligger i ingrediensene, men hvordan man langer den.

Jeg lager selve deigen på "slumpen" - uten mål i det hele tatt. Bruker aller helst fersk gjær, også er det vann, salt, sukker, hvetemel og litt olje.

Så lar jeg deigen heve i en time, så trykker jeg den ut på brettet, også setter jeg den inn i kjøleskapet i noen timer - gjerne 4-5 timer om man har anledning til det.

Den blir kjempegod, passe seig, sprø og med masse store luftbobler :)

Skrevet

Jeg lager den ikke etter oppskrift, så dette er ca mål.

Det er nok til en tynn pizzabunn på langpanne. Litt etter hvor lenge den heves.

5 dl hvetemel

50 g gjær, gjerne tørrgjær

4-6 dl lunka vann'

1-2 ts salt

1 ts hvitløkspulver

Deigen skal være klisset, ikke til å ta i med hendene.

Viss du vil ha sprø bunn tømmer du olje oppå bakepapiret og drar utover. Når du skal ta deigen utover så tar du olje på hendene/fingrene for at deigen ikke skal henge i fingrene.

Skrevet

Jeg bruker ikke oppskrift, men deigen inneholder vann, salt, olje, hvetemel og gjær (bruker tørrgjær) Lager deigen ganske løs. Lar den heve ca 1/2 - 1 time.

Trykker den ut på bakeplaten med litt olje på hendene. Bruker gjerne olivenolje for den setter litt smak også.... Prikker bunnen litt med en gaffel for at den ikke skal heve så mye i ovnen. Deigen skal ikke etterheve.

Så til mitt beste tips... Jeg forsteker bunnen i ca 10 minutter på 225 grader. Tar den ut, lar den avkjøle litt får jeg har på fyllet (saus,ost,kjøtt/grønnsaker,krydder... i den rekkefølgen) Steker den i ca 10-15 minutter på 225 grader. Blir veldig sprø og god bunn av dette... og man unngår at sausen trekker ned i bunnen og lager "smørje" :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...