Gå til innhold

Nakkefold / nesebein

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En såkalt duotest (en blodprøve og ultralydundersøkelse av fosterets tykkelse på nakkefold) kan tas fra uke 10-13+6dagers graviditetslengde. Dette tilbudet er gratis for oss over 38 ved termin.. Ellers kan en gjøre dette privat.

Vi skal snart inn til genetisk veiledning. Ønsker meg fostervannsprøve, men pga ferie blir d vel til en duotest tenker jeg.

Lykke til!

Er så usikker på om jeg vil ta dette eller ikke?? Har jo hørt at mye ultralyd kan skade ungen, men dette er visst ikke bevist helt heller. Jeg er nesten 30, så her er det ikke snakk om sånt gratis... på godt og vondt. Snakket med en som sa at hvis man ser dette på ultralyden i uke 18 kan man ikke bare bestemme seg for abort, men sees det tidligere så har man flere valgmuligheter. Når faller valgmulighetene bort???

duotesten kan man som sagt ta mellom 12 og 14 svangerskapsuke. den sier jo bare noe om odsene for downs. Om odsen er høy, kan man ta foservannsprøve for å få et sikkert svar. Det tar 3 uker å få svar på denne. Etter uke 18 må man søke abortnemda for å avslutte svangerskapet. Innen den tid kjenner man gjerne spark, og føler man har begynt å bli kjent med bebisen;(

Jeg avsluttet et svangerskap i uke 20, da tvillingjentene mine ikke kom til å leve gjennom svangerskapet. Dette var en grusom opplevelse, som jeg ikke unner noen å gjennomgå.

Nå er jeg gravid igjen, og var til veiledning nå i uka. Får tilbud om duotest, og fostervannsprøve, men den kan jo ikke taes før i uke 16 (svar uke 19), og da har en et dilemma. Tror ikke jeg kunne avsluttet et svangerskap om barnet var levedyktig (fex downs, som en ser etter på duotest)

Legen min ville søke om morkakeprøve i uke 11, som et alternativ, men jeg er ikke sikker på om jeg vil ta dette tilbudet. Det gir jo bare en masse dillemmaer. Jeg tror muligheten for at det nye barnet ikke er levedyktig er MINIMAL, og da burde jeg jo bare slå meg til ro med det

Dette ble mange tanker, og kanskje ikke svar på spørsmålet ditt en gang

Lykke til med eventuelle valg;)

Annonse

Hei.

Tenkte jeg skulle svare på denne meldingen.

Jeg blir 23 år og har fått innvilget tidlig ul og blodprøve.

Grunnen til det er fordi på min sammboers side er det 3 familie medlemmer med down. Selv var en av de bror til min samboer. De syns det var veldig spesielt med så mangen fam medlemmer at de innvilget det. Så jeg tror det kommer litt ann på hva situasjon du er i.

Vi fikk vite at han hadde den ikke arvelige down som de kaller det.

Vet at den kromosomfeilen følger kvinnen, men vi fikk innvilget dette selv om jeg ikke har noen i familien med down.

Sorry ble langt dette...

Lykke til

Håper dere ikke tar abort iallfall lengre enn uke 12 fordi ungen har downs!

Ett foster kan føle frykt fra det er 7 uker gammelt, off,

at jo mer og mer man får lese hvor større fosteret er og hva det opplever er det helt sykt å tenke på abort bare fordi ungen blir utviklingshemmet!

Er veldig mye hjelp for foreldre ell folk som får downs, og de kan være en like stor glede som vanlige barn.

Dette sier jeg selv for jeg jobber med dem!

For en diskusjon!

Annonse

Tidlig ultralyd med nakketranslusensmåling

Tidlig ultralyd med nakketranslusensmåling utføres mellom uke 11 og 14 i svangerskapet. Alle foster har da en liten væskebrem under huden i nakken som kalles for nakketranslusens (nuchal translucency). Er hevelsen i nakken økt, er det økt risiko for kromosomsykdom hos fosteret, for eks Downs syndrom (trisomi 21). Økt hevelse kan også ses ved andre tilstander som for eksempel hjertefeil, men fosteret kan også være helt friskt.

Økt nakketranslusens påvises hos ca 75% av fostre med Downs syndrom. Man ser i tillegg ved undersøkelsen om fosteret har utviklet nesebein, da 60-70% av foster med Downs syndrom mangler det i uke 11-14. Ved å kombinere undersøkelsesfunnene beregnes en risiko for kromosomfeil. Denne risikoen kan i sin tur kombineres med blodprøve (”Dobbeltest” eller ”Trippeltest”) for å få en enda mer presis risikovurdering. Metoden tilbys gravide som har indikasjon for fosterdiagnostikk og er et alternativ til fostervanns- eller morkakeprøve.

Synes det er litt feigt av anonyme å komme med pekefingeren sin i denne tråden altså. Ingen av dere vet hvilken livssituasjon den enkelte befinner seg i og grunnene deres til å være engstelige for en utviklingshemning. Det er en fyllt lovlig undersøkelse, selv om det kan settes et etisk spørsmålstegn til dette. Men like fyllt er det den enkeltes valg og det at dere kommer og sukker her på den måten, forandrer da ingenting.

Skjerp dere og våg i det minste å stå fram med nicket deres!

Jeg er ikke redd for å si at valget mitt om jeg hadde fått vite at fosteret mitt hadde downs muligens ville vært til irritasjon for mange her. Vet jo ikke før jeg evt. står i den situasjonen, og jeg mener ikke at de med Downs er mindreverdige eller noe.

Jeg vet også at de kan bringe like mye glede og lykke inn i en familie, men muligens kommer også med en del ekstra utfordringer.

Uansett mener jeg at med et ufødt barn som UANSETT ikke ville klart seg utenfor livmor på daværende tidspunkt, har man et valg.

Dette høres sikkert innmari provoserende ut for mange, men det er skattepenger som går med til tilbudene til de med downs, noen klarer selvfølgelig å "brødfø" seg selv etterhvert, og i mange andre deler av dyreverdenen er det survival of the fitest som er regelen.

MEN jeg vil påpeke at dette er tanker FØR jeg er i den situasjonen at et evt. valg må tas........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...