Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare gratulere alle dere mammaer her som lever i partnerskap, som endelig for lov til å være mammaer på lik linje med pappaer.

Betyr det nå at dere bare kan droppe København, og at dere fra i dag av for hjelp med befrukting i Norge?

Uansett lykke til og igjen gratulerer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, Tjorven

Vi roper ikke hurra for den nye loven, for våre barn vil fortsatt være like rettsløse som tidligere.. Av grunner jeg ikke vil gå nærmere inn på, i fare for å fornærme noen, kommer vi til å forsette å lage våre barn i Danmark. Der har vi reservert en anonym donor, som vi vil bruke til alle våre barn. To av dem ligger i magen til kona mi nå, og bør feste seg *hehe*.

Vi må fremdeles stebarnsadoptere barna våre, noe ikke heteropar trenger, selv om de også benytter seg av donorsæd/egg i utlandet. Det er ikke likestilling for oss..

Skrevet

Takk Tjorven 1 :-)

ja det kan vi, hvis man er åpen for å ha åpen donor, og er villig til å stå i kø! private klinikker kan "nekte" oss behandling, men det er jo nok av private klinikker her!

for min del ønsker vi ikke åpen donor, da det er vi som er mammar, donor er en donor!

men som jeg sa i den andre tråden her, er jeg glad at norge endelig har åpnet øynene og gitt oss en ny lov! :-) det ble noen tårer for meg når jeg hørte alt det fine politikerne hadde å si om oss ( er sykemeldt og fulgte med live i går på nettet :-) er glad for at vi har støtten i regjeringen.

Nå som det er "lovlig" med skeive familier, vil det nok slås strengere ned på diskriminering og ulovligheter som kan oppstå med skeive familier.

Skrevet

Hmm... så det var ikke så enkelt nei - og ja jeg forstår veldig godt det med at mange foretrekker anonyme donorer - jeg også bruker det.

Trodde det var eneste "haken" og at barnet ble automatisk begges.. jeg forsto det slik, trist at jeg har missforstått..

Lykke til med de to i magen :-)

Skrevet

Her roper vi høyt hurra for den nye loven som likestiller homofilt samliv med heterofilt!

Kan jeg spørre hvorfor IVF-mammaer mener at deres barn fortsatt blir like rettsløse som før? Og hvorfor må dere fortsatt stebarnsadoptere? Er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Dette stod å lese i regjeringens høringsnotat:

"Som en følge av forslaget om assistert befruktning til lesbiske par, foreslås det videre at foreldreskapet etableres ved at den som er gift med moren ved barnets fødsel i tilfelle av assistert befruktning med ukjent donor automatisk blir medmor på tilsvarende måte som gjeldende regler for fastsettelse av farskap ved assistert befruktning der paret er gift. Det foreslås at dette skal gjelde uavhengig av om assistert befruktning er foretatt i Norge eller i utlandet."

Skrevet

Hei, vimssa!

Det utdraget du har fra høringsnotatet var slik jeg håpet og trodde det skulle bli. Dessverre klarte Høyre og Vestre og slå seg sammen med ny formulering, og fikk flest stemmer, tror det var 67 mot 54 stemmer. Den går på at KUN i de tilfeller det blir brukt åpen donor blir automatisk barnet begge mødrenes. Og da faller flere av oss her inne på forumet utenfor loven, og må likevel stebarnadoptere.. Irriterende.

Skrevet

Hmmm? og hvorfor det?

Var grunnen at ins. må skje i Norge?

Jeg bare spør..

Skrevet

Ja da skjønner jeg at dere er skuffet ivf-mammaer!

Det er jo helt utrolig at de kan gå inn og gjøre unntak i en lov som skulle gjøre slutt på forskjellsbehandling!

Jeg har forsåelse for at de ønsker å fremheve betydningen av å bruke åpen donor, da det er det som er regelverket her i Norge. Men dette er absolutt ikke måten å gjøre det på. Det finnes da ingen logikk i at man ikke skal kunne anerkjennes som medmor fordi donor er anonym. Hva har det med mor-skap å gjøre? Og så lenge hetero par kan bruke anonym donor uten at det får samme konsekvenser for dem, vil det jo være snakk om å fortsette forskjellsbehandlingen.

Likevel er det et stort skritt fremover i retning av å anerkjenne at våre familier også er like mye verdt. Det er en stor seier at vi får gifte oss på lik linje med andre, og det synes jeg er verdt å feire. Så får vi fortsette å kjempe for likestilling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...