Gå til innhold

Fostervannsprøve

Anita37

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Siden jeg er i såkalt moden alder så fikk jeg forespørsel om jeg ønsket fostervannsdiagnostikk. Jeg har fått en tysk lege som ikke behersker det norske språket så veeldig godt, og hun klarte ikke å forklare meg hva denne prøven går ut på (foruten at den kunne være en risiko for barnet.....?)

Kan noen forklare meg hvordan denne prøven tas, om det gjør vondt osv? Er i uke 7.

Skrevet

Det er en viss risiko for abort (0.5%) men utover det er det ingen risiko for barnet. Legen din skal forøvrig evt henvise deg videre til genetisk veiledning, hvor du får en svært god gjennomgang av ulike tester, risiko etc. Man tar valget av prøve selv. Du kan også gå fra gjennomgangen uten å velge test, så du står helt fritt selv om du henvises. Veiledning og prøven tas ved 5 sykehus i landet.

Prøven tas v at legen tar UL for å se hvordan foster ligger. Ut fra dette stikkes det inn en nål og de suger ut en liten mengde fostervann. Dette dyrkes, og analyseres. Du får svar innen 4 uker.

Syns ikke testen gjorde vondt, litt ubehagelig bare. Så ikke på når de stakk:) Satt utenfor en halvtimes tid, og så lå på sofaen hjemme resten av dagen:) Legen på ullevål er svært flink hvis det er der du hører til.

INFO FRA ULLEVÅL SINE NETTSIDER:

Fosterdiagnostikk

GENETISK FOSTERDIAGNOSTIKK

Ved økt risiko for alvorlig sykdom eller utviklingsavvik hos fosteret kan det søkes genetisk fosterdiagnostikk. I norge er informasjon og veiledning i forbindelse med genetisk fosterdiagnostikk regulert av Lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi. Den generelle informasjonen på denne siden kan ikke erstatte en genetisk veiledningssamtale. For all genetisk fosterdiagnostikk gjelder at den gravides lege bør sende søknad så tidlig som mulig i svangerskapet. Avdeling for medisinsk genetikk, Ullevål universitetssykehus er godkjent til å kunne innvilge genetisk fosterdiagnostikk ved metodene som er nevnt nedenfor. Det er fint om du leser det som står om fosterdiagnostikk før du kommer til oss.

DUOTEST (BLODPRØVE AV DEN GRAVIDE) OG ULTRALYD

Duotest i kombinasjon med ultralysundersøkelse av fosteret er et nytt tilbud i norge til alle gravide som vil være over 38 år ved termin. Sannsynligheten for visse kromosomavvik hos fosteret øker med kvinnens alder. Med denne screeningmetoden beregnes sannsynligheten for at fosteret har kromosomavvikene Downs syndrom, trisomi 13 og trisomi 18. Det vanligste er Down syndrom (trisomi 21). Sannsynligheten for andre kromosomavvik eller genfeil kan ikke beregnes. Ved duotest måles konsentrasjonen av to hormoner i en blodprøve fra den gravide. Ved ultralydundersøkelsen måles tykkelsen av en fold i fosterets nakkeregion. Økt tykkelse innbærer økt sannsynlighet for Downs syndrom, trisomi 13 eller 18. Resultatet av blodprøven kombineres med resultatet fra ultralydundersøkelsen, og sammen gir de sannsynligheten for at fosteret har Downs syndrom trisomi 13 eller 18. Dersom den overstiger ca. 0.5% får den gravide tilbud om fostervannsprøve for å bekrefte eller avkrefte disse diagnosene.

Duotesten kan tas fra 8 til 13 uker og 6 dagers graviditet. Ultralydundersøkelsen skal tas mellom 11 uker og 13 uker og 6 dager. Duotest kombinert med ultralyd innebærer ingen kjent risiko for fosteret. Den gir ikke samme grad av sikkerhet som en fostervannsprøve. Ved denne metoden kan mellom 80 og 90% av fostre med Downs syndrom oppdages (noe færre av tilfellene med trisomi 13 eller 18). Du kan forvente svar på prøven etter ca. 2 uker.

FOSTERVANNSPRØVE

Fostervannsprøve tilbys ved positiv duotest. De som foretrekker det kan ta fostervannsprøve uten duotest. Under ultralydovervåking blir det ført en tynn tråd inn i livmoren, og det suges ut noen få milliliter fostervann. I fostervannet er det celler som stammer fra fosteret. Cellene må dyrkes for at man skal få mange nok til undersøkelsen. Dyrkingen tar et par uker. Det undersøkes om fosterets kromosomer har normalt antall og om de ser normale ut i mikroskop. Genene, som sitter på kromosomene, kan ikke sees.

En fostervannsprøve tas etter 15 ukers graviditet. Prøven er forbundet med en abortrisiko på 0.5-1%, alle tilfeller med Downs syndrom, trisomi 13 og 18 kan oppdages. Du kan forvente svar på prøven etter 2,5 til 4 uker.

MORKAKEPRØVE

Denne prøven er forbeholdt kvinner med spesielt høy risiko for kromosomavvik eller med genetisk sykdom i familien. I praksis betyr dette kvinner som er ca. 44 år eller eldre ved termin, og kvinner med alvorlig genetisk sykdom i familien når familien er utredet og en genetisk forandring eller kromosomfeil er kjent.

Morkakeprøve tas etter 10 ukers graviditet. Det gjøres en forundersøkelse noen dager før undersøkelsen. Risikoen for abort som følge av morkakeprøve er 1-2%. Hvor mange tilfeller som kan oppdages og hvor lang tid som går før svar avhenger av hva som ble undersøkt.

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Men, et spørsmål: Denne tråden som føres inn i livmoren og suger ut fostervann, hvordan føres denne inn? Må ha det inn med teskje her jeg... Er det inn via magen eller?

Usikker på om jeg skal gjøre dette......

Skrevet

Er ingen tråd, men en lang tynn nål som stikkes inn i magen og inn i fosterekken. Gjør ikke mer vondt enn en vanlig blodprøve...ser bare skumlere ut:)

Skrevet

Ja som temine her sier, en tynn nål som stikkes inn i magen under navlen, avhenger av hvordan fosteret ligger. Syns ikke det var så vondt, men du kjenner litt press. Litt ubehagelig er det nok, men syns ikke du skal ta avgjørelsen om prøven basert på det:) Hvis du hører til på ullevål er legen der veldig flink, og det var en rolig fin atmosfære under prøven:) Verste er egentlig ventetiden etterpå, før du får svaret.

Skrevet

Jeg vet ikke om du får fostervannsprøve uten videre. Jeg er 38 år og hadde lyst å ta duotest, men henvisningen ble forsinket og da var det for sent. Tok da Triple-test, og da svarene visste veldig lav risiko, sa de på Ullevål at jeg ikke fikk tilbud om fostervannsprøve. Det var for så vidt greit for meg fordi jeg ikke hadde lyst på det. Men nettopp pga av det, lurer jeg på om du kan bare ta fvp uten å ha mistanke om at det er noe galt. Selvfølgelig hvis du har født et barn tidligere med kromosomfeil, eller har slik i familien, er det annerledes.

Duotest må tas før uke 13+6, så si fra til legen din tidlig!

Lykke til videre!

Skrevet

Ja som det står i informasjonen som ble lagt ut fra ullevål sine sider, kan du velge fostervannsprøve, men ikke hvis du først velger duotest. Da får du kun tilbud om fostervannsprøve hvis duotesten viser forhøyet risiko.

Ellers får man tilbud om disse testene på indikasjon, feks ved alder over 38 ved termin. Er du over 38 år har du derfor krav på å bli henvist til veiledning og prøve etter eget valg (men da ev ikke fostervannsp hvis du først velger duotest). Dessuten må man passe på at man kommer seg til legen såpass tidlig at man får henvisningen sendt avgårde i tide.Morkakeprøve pga alder fås kun ved alder over 44 år.

Skrevet

Nei, jeg får nok ikke fostervannsprøve uten videre tror jeg. Har ingen mistanke om at noe er galt heller. Bare begynte å tenke litt på dette etter at legen spurte om jeg ville det. Men, hvis jeg har forstått dette riktig så er det et tilbud til de over 38? De under må ha en særlig grunn? Jeg fyller 37 i høst. Mulig denne tyske legen min ikke er helt inne i alle lover og regler her til lands enda...... Jeg vet ikke. Skal iallfall ha en samtale med henne igjen til uka om dette, har begynt å vurdere denne duotesten. Er i 7. uke nå så det er jo fortsatt god tid:)

Skrevet

Varierer litt hvilken praksis sykehusene følger. I utgangspunktet er det et tilbud til de som er over 38 år. Noen som gir tilbud til de som fyller 38 i det året de føder, selv om de ikke er 38 ved termin. Få legen din til å sende søknad, så ser du hva de sier:)

Selv om du er i uke 7 kan du godt sørge for å sende avgårde søknad. Hvis de innvilger skal du uansett til genetisk samtale ved prøvestedet før du får ta prøve. De har fast(e) ukedag(er) hvor dette gjøres. Jeg måtte avlyse en ferie for å møte til samtalen, da du må ta den tiden du får, de bytter ikke tidene uten videre.

Skrevet

Hei,

jeg tok duotest i forrige uke og grundlig ulyd ved et universitetssykehus som er de eneste som har lov til å utføre disse testene og det var betryggende synes jeg. Er 37 og ba legen min om en henvisning da jeg har et alvorlig sykt barn og ble ekstra bekymret denne gangen selv om det egentlig ikke var noen grunn til det.

Skrevet

Jeg er 18 år, er det muligheter for at jeg får fostervannsprøve for å få vite hvem som er bf hvis jeg ble voldtatt?

Skrevet

Til deg på 18:

Jeg tviler på at du får tatt fostervannsprøve, og jeg mener å ha lest at de bare kan finne ut barnets far med en DNA prøve etter at barnet er født. Men det er mulig jeg tar feil - oppsøk en god lege, evt privat klinikk.

Skrevet

jeg har tatt morkakeprøve å den er like sikker som fostervannsprøve!!! å den får du ta i uke 9 å visst det da er noe gale kan du ta abort, men det kan du ikke ikke me en fostervannsprøve der den taes i uke 13 å svar foreligger 3 uker etter!!!

Skrevet

Dette er helt galt- for det første tas nå fostervannsprøve ca i uke 15- for det andre kan man da selvfølgelig ta abort etter at man har fått svar på denne prøven 3-4 uker etter. Man må imidlertid da søke abortnemnda- og de gir sjelden avslag- men dette vil sykehuset hjelpe med om man får et svar fra fvp som gjør at man vil avbryte svangerskapet. Og som jeg har skrevet før- nye resultater fra Ullevål viser at abortrisikoen ved fvp er ca 1-2 promille, atså adskillig lavere enn hva man før trodde (0,5% er også landsgjennomsnitt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...