Gå til innhold

Er dachs en fin familiehund..?

Anbefalte innlegg

Har lenge tenkt på å skaffe oss hund.. og har forelsket meg i langhåret dachs :)

Noen med erfaring med denne rasen..? vil gjerne vite mer på godt og vondt :)

Har to jenter på to og fire år, hvordan går rasen sammen med barn..?

Har søkt litt på nettet, men finner lite informasjon..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137978543-er-dachs-en-fin-familiehund/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samlet så finner jeg dette om dachsen:

Dachsen er liten av vekst, men robust, tøff og pågående som få. De er kjent for å kunne være strie å håndtere, selvstendige i sin væremåte og ofte dominante overfor andre hunder og dyr. Den langhårende varianten regnes gjerne som den beste familiehunden, uten at man kan slå fast noe slikt annet enn på et generelt grunnlag. Alle variantene trenger såvel fysiske som psykiske utfordringer for å trives godt.

Dachs er kjent for lett å få fatale vridninger i den lange ryggsøylen, som i verste fall kan føre til lammelser eller permanente ryggskader.

pluss denne siden: http://debatt.sol.no/node/8557501

Annonse

dachs er en stor hund i liten forpakning, kan du si. De er gjerne stridige, trenger god oppdragelse (som krever tid en småbarnsfamilie kanskje ikke har) og de tar gjerne en slåsskamp med andre hunder... Fullstendig fryktløse. De har også gode jaktinstinkter, som kan bli mye for folk som ikke har ambisjoner om jakt.

De små bena og den lange ryggen er sårbare, så hvis barna dine er for små til å ta hensyn ville jeg ikke valgt denne rasen.

som nevnt over her, canis er et bra nettsted.

Jeg hadde en Dachs i 16 år og har bare positivt å si om rasen!!

Kommer nok til å skaffe oss Dachs igjen en gang i fremtiden :-)

Mye hund i en liten kropp....du får masser av personlighet med på kjøpet iallefall ;-)

Lykke til!

Det er en jakthund, og jeg har selv en lignende rase, som er på jakt. Det er ikke lett å styre disse instinktene, så en kan ikke stole på hunden når den f.eks går løs i skogen. Plutselig får den los. Og dette er ikke noe en kan undertrykke. Jeg syns jakthhunder skal være der de får bruke seg til det de er ment til, ikke som ren familiehund.

Hadde ikke mannen min jaktet ville jeg valgt en hund som var mer opptatt av å holde seg til flokken enn å rase rundt på sporet av rådyrene:)

når du sier cairn terrier må jeg be deg ta en kikk på australsk terrier. Jeg er vokst opp med strihåret dachs, og hun er snill som dagen er lang men har aldri fungert særlig godt sammen med andre hunder. og det kan være slitsomt. vi har anskaffet oss en australsk terrier og hun er en genial familiehund. de har litt jaktinstinkt og litt gjeterinstinkt, de er familiekjære og morsomme og har ikke verdens størte behov for fysisk trim. vår lille hundepund trenger heller hjernetrim og det holder vi på med i form av klikkertrening. Ta en kikk.

Takk for mange svar :)

Kommer til å tenke nøye gjennom det før vi skaffer oss hund..er ikke i tvil om vi skal ha, men har satt det på vent siste fem årene da vi har hatt små bebiser.. nå tenker vi igjennom om tiden er inne eller om vi skal vente et par år..

Dere som har hund, hva ville dere gjort..?

Hadde puddel da jeg var liten, mye jobb, men sånn en gledespreder :)

Spesielt mannen min jakter hjort, så tanken er en hund som kan brukes til ettersøk osv.. Han har sett litt på forskjellige spaniel typer..noe jeg for så vidt kan gå med på.. men som sagt er det noe ekstra tiltalende med dachs :)

Annonse

Vi har an dachsjente, som vi adopterte i januar. Det er 16 åringen min sin hund (selv om jeg må gjøre det meste med den ;o), og det er en veldig artig og kosete hund!

De er enormt selskapssyke, og elsker eieren sin. Kanskje noen ganger litt for mye kjærlighet, da de kan bli sjalu. Men da må du si fra.

Sally hoppe opp og vil ha mer oppmerksomhet enn toåringen, om jeg godsnakker med han, eller de to andre hundene.

Snakker jeg litt søtt og pent og barnslig med sønnen min, kommer hun tvert- For her skal ikke noe som helst oppmerksomhet renne bort i sanden!

;o)

Hun elsker å ligge bak ryggen vår,om vi legger oss på sofaen. Hun elsker å stikke den lange snuten sin inn i armhulen min,om hun sitter i fanget.Gjemme seg litt godt.

Hun er en elskverdig hund. Hun sover sammen med tiåringen hver natt, i senga hans. Og hun er en skikkelig vakthund. De to større hundene våre, norsk elghund og schæfer/husky, er aldri så oppvakt somm denne dachsen er.

En eiendommelig rase med humør,tjo og hei og hoppsann =o)

Rett og slett en artig hund.

...men noen ganger litt slitsom ;o)

Mest artig =o)

Hun løper forresten mye ute,uten band, og hun stikker aldri av når vi er ute sammen med henne. Hun er alltid rett ved siden av oss. Går hun lengre bort, kan vi sette oss ned og rope,så kommer hun tvert.

Sta er hun =o) Skal ikke stikkes under en stol. Men det er jammen elghunden vår også...staere hund trodde jeg ikke fantes.

Vi har 2 dachse gutter.Dennis er 2,5år og langhåret .Sniff er 1,5 år og strihåret liten gutt. Synes dachsene har en arti personlighet, kosete, leken og snille hunder. Men en ting er de : STA! Våre har stukket av flere ganger- elsker å jakte på katt,mus, rådyr ja.. det meste av andre dyr. Fin familiehund. Ryggene er utsatt så Dennis har hatt litt problemer allerede. De skal ikke hoppe ned fra noe de ikke kommer opp og trapper bør de vel unngå. Men..her raser de ned i en fart. Må kjøpe oss trappegrind uansett siden dattera krabber snart. Anbefaler dachs. Veldig glad i de de er så skjønne. Men som sagt sta:) Bær være konsekvent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...