Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg fikk påvist PCOS tok jeg først noen blodprøver hos legen. Dette fordi jeg hadde prøvd å få barn en liten stund, og vi skulle sjekke årsaken til at det ikke lyktes. Ut ifra det hun så på prøvene ble jeg henvist til en gynekolog fordi hun mistenkte at det kunne være PCOS. Der tok jeg en ultralyd på eggstokkene, som viste helt klart at det var PCOS.

Skrevet

jeg fikk det påvist ved innvendig ul, har også tatt hormonprøver men har ikke fått svar på dei.

har tatt kikkhullsoperasjon og fjernet en større cyste. hadde en normal syklus etter det, nå er neste pp så vi får se om sykusen er normal, men mest av alt vil jeg ha en pos test

Skrevet

etter mange år med lege opplegg og spesialister, så ble det til at jeg leste meg frem til ting selv.... gikk til legen og sa hva som feilte meg, og ble sendt til gyn for ul av eggstokkene.. tok også da mange blodprøver.. blodprøver vi hadde fått vite var bra før, men som jeg har fått vite ikke var det senere... surt..

så gikk fra jeg var 14 til jeg var 21 før jeg fikk svar på ting...

klemz

Skrevet

Jeg ble påvist PCOS når jeg var 13 år.

Legen min hadde alltid lurt på hvorfor det var så stor forskjell på hårvekst og brystutvikling, da hårveksten var kommet laaangt på vei (nesten litt for langt, vil jeg påstå) og brystene enda ikke var utviklet.

Fra jeg var 12 til jeg ble 13 skjedde det ikke noe, før legen min var på et seminar og PCOS ble tatt opp. Da sendte han meg direkte til Haukeland hvor det ble tatt mange forskjellige prøver (blodprøver, gynekologisk undersøkelse med utvendig og innvendig ul og glukosebelastning). Ble da påvist PCOS.

Fikk da også forklaringen på hvorfor jeg helt siden min første mens hadde sinnsyke menssmerter, og at lange joggeturer gjorde vondt i underlivet. Hadde 1 cyste på størrelse med en liten håndball og flere litt mindre. Ved hoftebevelgelser var det forståelig at det kunne bli smertefullt. Fikk da lap noen måneder etter påvist diagnose :)

Gikk også på Diane fra jeg var 13 til jeg ble 18 (fikk ikke lov til å gå på det lenger da, for å ikke redusere fruktbarheten enda mer) og har i tillegg gått på metformin/glucophage i 8 år :)

Er nå blitt normalvektig (pga lavkarbo kosthold) og er ikke lenger insulinresistens, men går allikevel på glucophage, da legen min mener at det skal hjelpe meg i forbindelse med ønsket graviditet :)

Skrevet

Jeg fikk aldri regelmessig mens av meg selv,men begynte tidlig på p-piller (16-17år).

Har alltid hatt lett for å få kviser og gå opp i vekt.

Da vi etter ti år var klar til å begynne få stifte familie gikk jeg "plutselig" 7 mnd uten mens.

Ble da henvist til til gyn og ul, og der var han ikke i tvil; klassiske drueklaser..

Legen min sa bare etterpå; "det var det jeg tenkte!"

-Da hadde jeg lyst å si DUST, for jeg var ikke forberedt i det hele og ble nesten knust.

Idag er jeg (endelig) lykkelig gravid, etter prøverør, og skal bli mamma om ca to uker..

Skrevet

jeg har sykluser som har variert fra 16-45 dager...

mye uønsket hårvekst i fjeset :(:(

lett for å gå opp i vekt...ofte smerter i magen +++ ( alt kom etter pille slutt som nå nærmer seg 4 år siden)

har nevnt det til lege...tatt en drøss med blodprøver men alt ser liksom så fint ut. på ul har de ikke nevnt det helt store heller..jeg skjønner hvertfall ikke stort av alt det de sier /mener.

vet jeg har hatt noen cyster da.

vet ikke om jeg burde bedt om å få sjekke noe mer...???

må jo være en grunn til dette..

• 1 måned senere...
Skrevet

Har alltid hatt ustabil syklus.. hoppet over annenhver mnd ca... men etter jeg sluttet på pilla så gikk det bra med en gang.. så begynte jeg å hoppe over flere mnd...!

var 120 dager mellom mine forrige menser.. og er vel oppi 90 dager nå å...!

Så jeg måtte bite i det sure eple å gå til legen, og hun tenkte det ut fra det jeg fortalte..pluss innvendig ultralyd så hun små "perlelader".. men hun trodde at jeg lett kunne hjelpes med en hormonkur når jeg var klar til å bli gravid.. noe jeg ikke er helt enda.. men snart kanskje...!? hehe..

Skrevet

Hei!

Var hos gynekolog da hadde ikke fått tilbake blødning 1 år etter pille-slutt. Fant da tegn til PCOS på ul av eggstokker og ble bekreftet av hormonverdier ved blodprøve. Har ingen andre klassiske symtomer så ble sittende som et stort spørsmålstegn etterpå. Har tatt lapraskopi med brenning av cyster og ble gravid, fødte en fantastisk jente.

Skrevet

Gratulerer og lykke til med mammatilværelsen!!

Jeg ble forresten også rimelig nedfor av diagnosen. Kunne ikke tro det og var redd ikke skulle få sjansen til å få eget barn. Men det ordnet seg. Men er spent på hva som skjer nå etter graviditeten med den kjipe pcos`en...

Skrevet

I vår var jeg for første gang på besøk hos min nye fastlege for å lufte mine problemer. Jeg hadde da ikke hatt mens siden november, og vargenerelt i en laber forfatning.

Han fattet fort mistanke, og den ble forsterket da han så hvor høye testosteronverdier jeg hadde. I dag, mange måneder senere, har jeg endelig vært på gynekologisk, og nå er det vel heller liten tvil.

Skal inn til mr om litt for å være helt sikker på at det ikke er binyrene som er ute og kødder, men jeg vet da allerede hva svaret er.

Det verste er at jeg helt siden jeg var lita har visst at det kom til å bli vanskelig.

• 2 uker senere...
Skrevet

Var hos gynekolog mars-07, hadde da sluttet på pilla oktober-06, ikke hatt mens på ca 5 mndr. Tok blodprøver + innvendig UL. Fikk brev i posten fra gynekologen om at jeg mulig hadde lett grad av PCOS. Startet så på pillen igjen, regelmessig på pilla. Sluttet igjen på pillen november-07 og hadde syklus på ca 6/34 etter dette. P-ring fra april til nå. Håper på like god syklus som sist :) Men om jeg har PCOS eller ikke er ennå litt uklart for meg......tenkte å ta en ny tur til gynekolog for å ta en ny samtale....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...