Frk. Hybelkanin Skrevet 11. juni 2008 #1 Skrevet 11. juni 2008 Var i går ute for å kjøpe ny bilstol til mini på 7 mnd. Hadde tenkt å kjøpe bakovervendt bilstol fra 9 kg og oppover. Men hun dama på butikken kunne fortelle at de fleste bakovervendte stolene måtte snus framover etter at barnet var 10 kg, med mindre stolen hadde støtteben. Dette har jeg ikke hørt om tidligere og finner heller ikke noe om det på nettet. Er det noen av dere kloke damer her inne som har peiling på dette, som kan hjelpe meg litt?
sydilla Skrevet 11. juni 2008 #2 Skrevet 11. juni 2008 bakovervendte bilstoler må som regel ha støtteben så lenge det ikke dreier seg om de for de helt små.dette SKAL de ha i butikken dersom det er en noenlunde seriøs forhandler. Det hører med, akkurat som de stroppene til å feste det med
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 11. juni 2008 #3 Skrevet 11. juni 2008 besafe izi Combi har hvertfall støtteben å det kan du ha bakovervendt til 18kg kan også ha det andreveien.. å besafe izi har også bakovervendt med isofix om du har det..
Joikaboll@ Skrevet 11. juni 2008 #4 Skrevet 11. juni 2008 Jeg kan ikke bidra med så mye til det du lurer på men nevner at Britax two way elite IKKE har støttebein og kan brukes bakovervendt til 18 kg.
Blue Lady Skrevet 11. juni 2008 #5 Skrevet 11. juni 2008 Det er FEIL! Det finnes bakovervendte stoler opp til 25 kg! Britax HiWay, Britax Two way elite, Brio Zento. Disse stolene tar liten plass i bilen. Vi skal ut i dag å kjøpe en av disse stolene, og er etterhvert beregnet på Lucas på 3 år.
Gjest Sekretøsa Skrevet 11. juni 2008 #6 Skrevet 11. juni 2008 hæ?? Jeg trodde også at man måtte snu setet etter 18 kg? De er som regel godkjent fra 9-18 bakover, og 9-25 forover?
My little girl_ Skrevet 11. juni 2008 #7 Skrevet 11. juni 2008 Vi har britax Hi-way, å det er bare bakovervendt fra 0-25 kilo
Frk. Hybelkanin Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 11. juni 2008 Både jeg og gubben syntes det hørtes litt rart ut at de sleger bakovervendte stoler fra 9 kg og så må man snu de forover når ungen blir 10 kg? Hva er vitsen liksom? De selger 2 stoler der med støtteben men de er jo noe dyrere enn de andre. Lurte bare på om det egentlig var nødvendig å kjøpe stol med støtteben for å ha stolen bakovervendt. Lillegutt er ca 10 kg nå, og da hadde det vært dumt å kjøpe stol uten støtteben hvis jeg alikavel ikke kan bruke den bakovervendt.
My little girl_ Skrevet 11. juni 2008 #9 Skrevet 11. juni 2008 støttebein må du vel ha, men ikke hørt at de må snus ved 10 kilo før, å siden det sete vi har går opp til 25 kilo tviler jeg på at dette stemmer;)
Neijasså... Skrevet 11. juni 2008 #10 Skrevet 11. juni 2008 Den som HI har snakket med har overhodet ikke peiling på dagens bilstoler! De fleste bakovervendte stoler går enten fra 9-18 kg eller fra 9-25 kg (noen står fra 0 kg, men det er anbefalt å bruke en ren babystol fram til de klarer å sitte selv). Det er ingen kombistoler på det norske markedet i dag som MÅ snus før barnet er 18 kg (mange trenger ikke snus før ved 25 kg). Det finnes bakovervendte stoler både med og uten støtteben. Uten er f.eks. Brio Zento (til 25 kg) og Britax Two Way Elite (også til 25 kg). Med støtteben (som jeg personlig synes virker tryggere, en ekstra sikkerhet mot rotasjon) har du f.eks. Britax MultiTech, Akta Graco Cosmic og HTS Besafe Combi. Mange flere typer også. Et tips: bilsikringsdebatten på Nybaktmamma.com, der er det mange med god kunnskap om bilsikring, samt f.eks. en oversikt over hvilke stoler som folk har prøvd og fått plass til i ulike biler.
Frk. Hybelkanin Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 11. juni 2008 takk for svar alle sammen er ikke bare lett å komme gjennom denne bilstol jungelen...
EnMamma Skrevet 11. juni 2008 #12 Skrevet 11. juni 2008 Finn deg en annen butikk å handle i du, det er mitt råd til deg. Der du har vært har de tydeligvis ikke peiling i det hele tatt(det er slike billig merker som bare er bakovervendt til 10 - 13 kg. De bør du uansett styre unna!) Mitt beste tips er: Ta med bilen ut og prøv forskjellige bakovervendte seter, finn det som passer i deres bil. Velger dere et bakovervendt sete fra en anerkjent produsent skal dere kunne føle dere trygge på at dere har gjort et godt valg. Her er noen forslag til andre seter dere kan se på(bakovervendt): * Akta Graco Cosmic Comfort 0 - 25 kg, godkjent opp til 18 kg bakovervendt i baksetet, 25 kg bakovervendt i forsetet. * Akta Graco DuoLogic 0 - 18 kg, kan festes med isofix, 2 pkts. eller 3 pkts. sele. * Brio Zento 0 - 25 kg * Britax FixWay 0 - 18 kg, isofix. * Britax Hi-Way 0 - 25 kg * Britax Secura 0 - 25 kg * Britax Multitech 9 - 25 kg * Britax Two Way Elite 9 - 25 kg * HTS BeSafe iZi Combi X1 0 - 18 kg * HTS BeSafe izi Kid X1 0 -18 kg * MaxiCosi Mobi 9 - 25 kg * Recaro Polaric 9-18 kg, isofix. Hvis du er opptatt av å lese tester har jeg samlet de linkene jeg har funnet her: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/04/tester-barneseter.html (der finner du blant annet noen svenske tester ) Mange lovpriser kombiseter men: Jeg ville ikke lagt vekt på å kjøpe et kombisete, i hvert fall ikke med tanke på å bruke det forovervendt etter hvert. Skal barnet sitte fremovervendt er det tryggeste alternativet en beltestol med god sidestøtte og rygg, IKKE fremovervendt barnesete(men ikke fra før barnet veier minimum 15 kg og helst ikke før de er 4 år gamle). Det tryggeste er å ha de bakovervendt så lenge man har muligheten til det, det er anbefalt av Norges fremste eksperter(blant annet leger, Trygg Trafikk, Statens Vegvesen og NAF) at barna sitter bakovervendt til de er min. 4 år. Forresten noe som kan være greit å vite er at bøyde ben hos barnet ikke er farlig, det skal også veldig mye til før det blir vondt(men det ser ofte ubehagelig ut for oss voksene, barna sier selv fra hvis det gjør vondt). Om bøyde ben i bil: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/byde-ben-er-ikke-farlig.html Et alternativ til plassering av barnesetet(om man har dårlig plass) er bakovervendt i forsetet om airbagen er koblet ut. Selv har vi Britax Two Way Elite(bakovervendt i besteforeldre bilen) og Akta Graco DuoLogic som vi er veldig fornøyde med. Ble du noe klokere? Lykke til med handelen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå