Anonym bruker Skrevet 11. juni 2008 #1 Skrevet 11. juni 2008 Hei! Jeg må gi tillegg på flaske pga. at han ikke legger på seg nok. Han er 2 uker. Ammer først og gir tillegg etterpå. Men når han får tillegg sover han lenger, så må vekke han for å amme, for vil helst ikke at melkeproduksjonen skal gå ned heller. Men han suger så dårlig da, så puppene blir ikke stimulert så lenge, så da pumper jeg etterpå... Han begynner også å bli noe forvirret ifht. sugeteknikk og sliter og tuller ved puppen en del.. Synes dette er veldig styrete og vurderer å bare gi flaske og heller pumpe meg i noen uker.. Noen som har lignenede erfaringer? Gode råd? Håper på mange svar!!!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2008 #2 Skrevet 11. juni 2008 Velger å svare selv om jeg ikke har lignende erfaringer. Jeg ammer hovedsaklig, men gir en flaske med tilleg om kvelden for at han skal sove godt. Sover da i 8-9 timer i strekk før han våkner i 5-6 tiden og er sulten. Da har puppene produsert så mye melk at det går fort å suge før han sovner fint igjen. Du må nesten bare finne ut om du vil fortsette og amme, men jeg kan nå si at du ikke er nødt til å pumpe f.eks hver 3 time om han sover lenger. Hvis du ikke gjør det går jo produksjonen ned, men det er vel også ønskelig om du vil slutte å amme. Hvis du likevel vil forsette med mm og mme anbefaler jeg, som jeg- en tutt med minst mulig hull. Jeg bruker Avent med 1 hull, slik at barnet ikke bare vil ha flaske. Du må ta et valg- men om du spør så ville jeg ha fortsatt med begge deler siden du later til å ha nok melk. Og hadde sluttet å amme, og ikke pumpet så produksjonen går ned. Lykke til
ohayoo Skrevet 12. juni 2008 #3 Skrevet 12. juni 2008 Hvis du vil amme så ikke gi opp... Sønnen min var litt "lat" i forhold til å spise fra brystet, så drev også med pumpe og flaske. Ammet et kvarter på hver pupp og så pumpet jeg ut resten. Det jeg pumpet ut ble satt i kjøleskapet og varmet til neste måltid. Det finnes en hormonspray du kan ta for å få melken til å strømme lettere, dette hjalp meg veldig, da kom melken med det samme så sønnen ikke ble lei av å spise før han i det hele tatt hadde fått i seg noe. Den er reseptbelagt, jeg fikk den på ammepoliklinikken, men fastlegen din kan vel også ordne det. Lykke til - håper du er flinkere enn meg... jeg bruker mest erstatning nå (+grøt og fruktpure), har bare litt morsmelk igjen for kosens skyld... Fordeler og ulemper med det, jeg er jo mye mer fleksibel i forhold til å sette igjen sønnen hos far noen timer uten å få melkespreng og en sønn som hyler hjemme for han ikke får mat, ulempen er at det er et styr å vaske og sterilisere flasker.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Jeg gir både pupp og flaske, men det er fordi han er sugesvak, pga hjertesvikt. Skal opereres på mandag og da skal flasken vekk. Har tenkt å kjøpe meg "ammebryst" fra ammehjelpen(se ammehjelpen.no), det er en veldig fin ting å bruke, hvis du ikke har lyst å bruke flaske. Siden han suger dårlig, kanskje du bør høre med helsestasjonen eller få en ammehjelp til å se på når du ammer, for å se på tekniken hans Ulempen med å pumpe, er at da blir ikke puppen ordentlig tømt, den er svakere en når han suger. Så når man bare pumper er det ofte at melken blir borte etter hvert..
safari Skrevet 14. juni 2008 #5 Skrevet 14. juni 2008 Jeg var i samme situasjon som dere da jenta mi var 2 uker - hun hadde til og med gått ganske mye ned i vekt i sin andre leveuke etter at hun gikk fint opp i vekt første uken. Jeg prøvde å øke melkeproduksjonen ved at hun skulle drikke pupp først og få flaske etterpå, men det tok ikke mange dagene før hun ikke ville ha pupp. Det var nok både pga sugeforvirring og det faktum at det etterhvert var svært lite melk i de og dermed ikke interessant for en sulten baby. Jeg har derfor gått over til å pumpe meg og gir henne på flaske slik at hun skal få litt morsmelk i tillegg til mme. I begynnelsen klarte jeg å øke produksjonen, men siden jeg er avhengig av å få pumpet meg tilstrekkelig ganger hver dag, er produksjonen ganske sårbar når man reiser bort en helg eller av andre grunner har "tett program". Jenta mi er snart 3 mnd nå og jeg pumper fortsatt, men begynner nå å få svært lite melk. En stressende langhelg halverte produksjonen, og jeg har ikke klart å pumpe den opp igjen. Dersom jeg har for lite melk neste gang jeg får barn kommer jeg nok til å presse babyen til å ta puppen i større grad enn det jeg gjorde denne gangen. Jeg har prøvd både ammete og den nesesprayen som gjor at melken kommer fortere uten hell - men jeg ser jo nå hvor vanskelig det er å holde melka uten hjelp fra babyen, så nestemann får altså ikke gi opp puppen like lett som tulla har gjort. Og ender du opp med å pumpe deg så vil jeg råde deg til å skaffe en sterilisator og elektrisk pumpe. Jeg har fått lånt en ekstra pumpe - da kan jeg pumpe meg to ganger før jeg må kjøre ny steriliseringsrunde... Jeg pumper meg ikke på natten - jeg prøvde å stå opp selv om jenta sover gjennom hele natten, men det økte ikke produksjonen min - førte bare til at jeg ble mer utslitt og dermed produserte mindre melk. Men her er det helt sikkert store individuelle forskjeller! Lykke til!!
Bertine123 Skrevet 24. juni 2008 #6 Skrevet 24. juni 2008 Hei! Jeg holdt på med det samme som deg en god stund, og merket også at snuppa tullet mye med sugeteknikk. Jeg måtte tilslutt gi opp ammingen, for hun nektet både flaske og bryst på ett tidspunkt. Du har fått gode råd her, og du må finne ut hva som funker best for deg. Jeg pumpet en stund, men syns det ble alt for slitsomt.. Så vi gikk over til mme da jenta var 10 uker. Klem fra meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå