Gå til innhold

ADHD- hva kommer det av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere er grunnen til at det har kommet så mange ADHD-barn siste årene?? Har det alltid vært slik?

Noen mener det er en "feil" i hjernen, at de er "oppbygd" annerledes som noen her inne skreiv.. Det vil da si at det ikke har noe med ytre faktorer og gjøre, me at de er slik fra fødselen av...

Men hva med kostholdet, oppdragelse og kanskje mangel på faste rammer?? For mye tv-titting og dataspill og for lite luft? har det en direkte årsak, eller er det bare en forverrende faktor?

Jeg har selv hatt desse symptomene i alle år... Og hadde nok fått diagnosen hadde jeg sjekket meg.... Har flere ADHD tilfeller i familien...

Men noe jeg kom på... Når jeg ble født så var jeg uten oksygen i noen minutter fordi navlestrengen kom i klem.. De trodde de ville miste meg... Senere nemte de at dette kunne være en årsak til denne "oppførselen" min... Har ett tantebarn med ADHD han var også uten oksygen en stund pga navlestreng i klem... Noen andre som ser en slik sammenheng??

Men de hadde nok mange med ADHD tidligere også... De satt vel stille i klasserommet og led av den ulmende indre uro og energi men måtte sitte stille for ikke å få smekk over fingrenne... tenk hvor grusomt de hadde det... Og tenkt de som måtte pugge bibelvers utenat og skulle stå ved siden av pulten og lese de dagen etter... Uff, de hadde det ikke godt...

Men at de hadde så mange tilfeller som nå er vel tvilsomt, for da hadde det nok stått mer om det i historiebøkene? Så hvorfor denne økningen?? E-stoffer i maten vi spiser under graviditeten? sprøytestoff? For mye "poseprodukt" og for lite fersk mat? At noen reagerer allergisk på tilsetningstoffer.?? Å skulle det være dette, så hvorfor kun noen som får dette?

Har dere noen teorier... Eller lest om noen teorier? Og hvorfor det blir bare mer og mer av det? Blir spennende og se fremover om de kommer frem til den direkte årsaken til dette... =o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arv er en faktor. Men ervervet hjerneskade kan også gi diagnosen, etter det jeg forstår. Men de er jo inne på en del miljøfaktorer som f eks bly....

Min unge hadde litt oksygenmangel under fødselen, og ble av den grunn tatt med keisersnitt. Dette mente de før hadde en medvirkning, men tror det er gått bort fra. Det var faktisk et tema under kartleggingen av min unge, for en del år siden. Men i ettertid sa legen at dette var de gått bort fra.

Og før i tiden var ikke e-stoff, sukker osv så vanlig i kosten som nå. Det kan være at det gjør det verre og mer tydelig i dag, noe jeg ser her.......

Og jeg tror fast på at det at rammene er "løsere" i skolen osv, gjør at mange med ADHD fungerer dårliger, og "viser bedre" i dag. Kanskje derfor mange flere blir fanget opp nå, i forhold til tidligere? Og en med ADHD fungerer jo bedre dess tydeligere rammene rundt er. Nå skal de ta så mye ansvar for egen læring og planleggingen av denne. Dette er jo noe en med ADHD takler dårlig.

jeg hadde i allefall en i klassen på barneskolen jeg tror skulle hatt denne diagnosen;) Urokråke uten like, men det går veldig bra med han i dag, da:)

De leter jo etter årsaken, og den er ikke bare basert på ytre faktorer. Det er noe i hjernen, noe organisk/fysiologisk som virker annerledes hos de med ADHD, så kommer de ytre faktorene inn og gjør sitt. Det er vel derfor tilrettelegging hjelper:)

mamma'n til ADHD ungen

Skrevet

Du kan jo google på "ADHD" og "indigobarn"-da kommer det opp mye spennende:)

Skrevet

Ja har diskutert litt inne på ett paranormalt forum om det med indigobarn, eller krystallbarna som kommer nå fremover... Og om desse barna med ADHD er slike barn, for jeg mener de er spessielle barn, som kan være rasende dyktige på det de kan... Derfor er det så dumt at de må sitte og ha den samme undervisningen som har vært "i alle år".. Kanskje det er på tide med litt nytenkning...

F.eks. en gutt/jente som intereserer seg for biler, motorer i tidlig alder.. La an få studere dette fra tislig av, så kommer han til å bli rasende dyktig.. Synes at det er for lik skolegang itt for lenge...

Og f.eks. når jeg begynte på ungdomskolen, jeg visste alledrede da at jeg skulle bli sykepleier, ingen tvil... Gik gr.kurs helse og sosial, så vk1hjelpepleier, men, og her kommer det store MEN, hva måtte jeg ikke ta for å få studiekompetanse??? Allmennfaglig påbygging!!! Hva i alle dager er det for ett krav?? Tenk hvor mange som har lærevansker i desse fagene, og det ødelegger for studierettet høgskolegang.. Jeg klarte meg heldigvis bra dette året, men følte det var ett TOTALT bortkastet år, korfor kunne jeg ikke fått tatt siste året med hjelpeleien for så å få studiekompetanse og så gått videre...

Her føler jeg personer kan falle fra.. Og det skulle vært MYE mer valfag på skolen der en kan få studere og utvikle seg i det faget en ønsker og utfra det som intereserer en... Men i enkelte skoler har en kanskje to valg: sløyd/handarbeid og Tysk, som min skole hadde... Kan de ikke bruke mer penger på dette?? kanskje med slike pedagogiske tiltak hadde bedret både de medisinerte og de ikke medisinerte..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...