Gå til innhold

er 5 røyk mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja, jeg vet, 5 er 5 for mye.... men jeg klarer ikke trappe ned mer/slutte, ikke enda. kutta røyken helt, men ble skikkelig syk, det hadde jeg aldri trodd jeg skulle bli, ante ikke at jeg var så fysisk avhengig. så jeg må venne meg til 5 om dagen før jeg trapper ned mer.. hvor mye røyker dere som røyker? jeg røyka fra 15-20 om dagen før jeg ble gravid, trappa ned til ca 8 da jeg fant det ut og fosøkte å kutte helt nå nylig, men ble syk..

uff, så dårlig samvittiget da:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eg røykte sjølv, men ha slutta no. Du lager deg unnskuldninger nett som eg gjorde, KUTT det ut, 5 er 5 for masse som du seier, og du seier du blir sjuk av å ikkje røyke, tenk på babyen din so sjuk den kan bli. Og gudene veit korleis den får det kvar gang vi trekker ned gift til den. Meiner ikkje å vere frekk, sjønner heilt korleis du har det, men du må ta dg sjølv i øyrene å KUTTE HEILTUT NO!!!!ikkje etter ein røyk til, ikje i morra, ikkje mandag osv...men NO!!!!

Lykke til, dette greier du. Tenk på babyen din

Skrevet

skal nok klare å slutte helt, men kroppen min må visst avvennes nikotinet, trodde jeg var mest psykisk avhengig og kuttet derfor helt, etter bare en halv dag uten røyk skalv jeg som et løv, og var kvalm og sløv. fortalte dette til lege, da jeg trodde det hadde noe med graviditeten å gjøre. han spurte om jeg hadde spist noe spesielt den dagen eller overannstrengt meg, det hadde jeg ikke gjort. fortalte at jeg ikke hadde røyka, han ba meg ta en halv røyk for å se om det gikk over. viss det var mangelen på nikotin som gjorde meg syk skulle jeg trappe gradvis ned istedefor å kutte tvert, hjalp det ikke med en halv røyk skulle jeg ringe opp igjen. Det hjalp med en halv røyk... så derfor røyker jeg litt, men prøver å slutte og håper inderlig jeg klarer det:)

skal til legen i morra, skal spørre da om det skader babyen om jeg er dårlig noen dager, viss det ikke skader så kaster jeg røyken, men ble så skjelven og sløv at jeg ble kjemperedd;(

dere som er gravide og røyker, hvor mange røyker dere om dagen?

Skrevet

skader nok ikkje at du er litt kvalm og skjelven, vertfall ikkje meir enn om du røyker

Skrevet

Jeg ròyka, har min 2 ròykfrie dag nà. Det er skikkelig vanskelig innmellom, noe annet ville vaert lògn à si! Jeg ròyka 20 om dagen i 11 àr, og kutte ned til 5 da jeg ble gravid. Men sà sklei det ut til 10 mange dager... og jeg gikk med konstant svart samvittighet.

Sà nà har jeg slutta, og Gud for en god samvittighet jeg har! Det er de fòrste dagene som er verst fysisk, deretter gir det seg gradvis. Det er bare tegn pà at kroppen kvitter seg meg giftstoffene, disse skjelvingene, uroen, svettingen, osv!

Men det er enkelte det er skikkelig vanskelig for, og det skal ikke overses, men bli tatt alvorlig! Det du trenger à gjòre nà, er à vaere 100% aerlig mot deg selv :

Trapper du virkelig ned, for sà à slutte helt? Helt sant? Har du gitt deg tid pà dette?

Eller sier du til deg selv at du trapper ned pga. du har det sà tòft, mens det egentlig er en unnskyldning for à fortsette med dette?

5 er 5 for mye, og kan gi fosteret ditt skader nà, eller i senere tid. Det dobler sjansen for krybbedòd ogsà.

Hàper nedtrappinga di fòrer til at du blir helt ròykfri innen kort tid! Lykke til i hvertfall! Jeg vet det er vanskelig, for jeg har nettopp slutta selv og sliter nà.Men vi skal klare dette!! :-)

Skrevet

håper virkelig jeg klarer det, har satt en dato... og da er det no more! frem til bebien er født og ferdig ammet da hvertfall. klarer heldigvis å ikke gå over 5 om dagen. hørt at det finnes et røykeslutte program for gravide, skal spørre legen min om det i morra, han hjelper meg sikkert for han er skikkelig antirøyk enten man er gravid eller ikke. takk for at dere ikke skriver masse dritt, men gir meg seriøs oppfordring og oppmuntring.

JEG SKAL KLARE DET!!!

Skrevet

Her er motivasjon (hentet fra mammanett.no): Husk på at det ikke er skremselspropaganda, men forskningsresultater det er snakk om:

"Krybbedød rammer oftere barn av foreldre som røyker. Nå har man også funnet ut årsaken: karbonmonoksyden i sigarettrøyken hemmer modningen av fosterets hjerteceller. Dette kan føre til at barnet får dødelige forstyrrelser i hjerterytmen. Dersom mor røyker under svangerskapet, er risikoen for å miste barnet i krybbedød tre ganger større.

På Barnesenteret ved Ullevål sykehus har man gransket effekten av mors røyking på fosteret. 803 barn fikk testet lungekapasiteten like etter fødselen.

De som ble utsatt for mors røyking i svangerskapet hadde dårligere lungefunksjon. Og det er grunn til å tro at barna vil ha denne svekkelsen med seg hele livet.

Rundt 1.500 kvinner innlegges hver år på sykehus på grunn av svangerskap utenfor livmoren. Nå viser ny forskning at en tredel av disse svangerskapene kunne vært unngått om kvinnene ikke hadde røykt. Røyking bedøver kroppens flimmerhår. Det er ikke bare i luftrøret vi har slike flimmerhår. Også i egglederene. Her hjelper flimmerhårene det befruktede egget fram til stedet som det skal vokse - livmoren. Når disse flimmerhårene blir bedøvet, er det større risiko for at det befruktede egget forblir i egglederen. Dette er en farlig tilstand for mor og fosteret kan ikke vokse og leve her særlig lenger enn 2-6 uker. Mange kvinner som har hatt et svangerskap utenfor livmoren får senere vansker med å bli gravide igjen.

Fosterets vekst og utvikling kan bli redusert. Nikotin virker trolig sammentrekkende på de fine, små blodårene i morkaken som skal forsyne fosteret med næring. en undersøkelse ved Ullevål viste at barn med lavere fødselvekt hadde en overvekt (70%) av mødre som røkte. Lav vekt hos fosteret disponerer for en rekke komplikasjoner.

Undersøkelser har også vist at gravide som røyker er mer disponert for abort, for tidlig fødsel og dødfødsel. "

Lykke til - håper du klarer det!

• 2 måneder senere...
Skrevet

Unnskyld, men her datt jeg av etter 4 setning. En haug med fakta som selvfølgelig angår oss, men som ikke hjelper på å få en røyker til å slutte. Hvorfor? Fordi i de fleste tilfeller går det bra. En kan heller ikke si at babyen døde selv om mor røykte, babyer til ikke røykere dør de også.... Nå er jeg helt med på hva du sier og mener, men vet det hjelper ikke meg å slutte å røyke av den grunn. Jeg har astma og allergi selv om min mor ikke røykte (er ikke hardt rammet), men likevel.

Motivasjonen min til å slutte å røyke er helsegevinsten. Ikke bare babyen, men og min. Hjelper å tenke på at babyen ikke får nok surstoff når jeg røyker. er mer her og nå orientert enn om hva som kan skje om 1- 5 -10 år.

5 om dagen er kjempe bra i forhold til 20. Alle munner metter. Problemet er når 5 blir 8 som blir 10. Er selv nede i 2 til dagen nå (har visst om graviditeten 1 uke), røykte 20 før. Er kjempe stolt, men synest ikke 2 er bra nok. Litt irritert over at noe har kontroll over meg. Vil helst bestemme over min egen kropp selv.

Har hatt en halv røyk i dag og håper det blir med den halve. Lykke til jenter. Tror jeg skal tenke på det trollet som jeg leste om på sida her.

Skrevet

For et spørsmål....

Du svarer på spørsmålet i 1. setning.

Man blir ikke syk av å slutte å røyke. Det er psyken som spiller deg et puss. Man er mer spykisk avhengig enn fysisk.

Tenk på babyen i magen du og les innlegget om hun som mistet sitt barn i uke 39.

Hva gjør du om dette skjer deg? Klarer du å se det for deg?

Vil du risikere dette bare for noen sigaretter?

Søk hjelp istedet for å bruke tid her inne.

Flere og flere sier de har prøvd hypnose og at det fungerer. Hva har du å tape?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...