Gå til innhold

"veps" som gnager på treverk???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt på trappa og slappa av og plutselig hørte jeg en liten gnagelyd. Og der seg jeg et vepselinknende insekt som går inn i et ikke så dypt hull i veggen og spiser litt og flyr av gårde!!!!! Er det mulig det da?

Det var ikke en veps, den var veldig mørk, men hadde sammen fasongen på en måte. Jeg skjønner ikke noe.

Skrevet

Treveps gjør det, men de er store, gule og svarte og har en ca 1 cm lang brodd og en enda lengre egglegger. De er ca 4 cm lang og er dritstilige. Vet ikke helt med den svarte, men er nok flere enn trevepsen som gjør det. Den gjør det ihvertfall for å legge eggene inni treet/veden...

Skrevet

Det er slik veps får materiale til vepsebolene. De gnager treverk og bruker det til å lage "papiret" i bolet sitt.

Skrevet

Seriøst?? Jøss, men så rar veps da. Jeg så hvor den fløy hen. Skal ødelegge det før den lager stort bol... Men bygger de nå?

Skrevet

Stikkeveps bruker forresten trevirke til å bygge bol :-)

Skrevet

Treveps gnager ikke på treverket, de lager bare et lite hull med egglederrøret for å få lagt egget.

Skrevet

Vepsen bygger bolet tidlig på sommeren ja.

Skrevet

Hvorfor har de kjever som kan bite gjennom stål da?

Skrevet

Oi, men da må vi få gjort noe ganske kjapt. Hvordan ødelegger man for vepsen?

Skrevet

Glem det, nå husker jeg. Er jo når de graver seg ut av treet fra larvestadiet. Excuse me ;-)

Skrevet

Det var jo ikke en veps sa du. La nå den få bo der stakkars!

Skrevet

Nei jeg trodde ikke det var en veps for den var så mørk. Men kan jo være en variant av en veps?

Nei den skal ikke få bo der når vi har 2 små barn..

Skrevet

Så lenge den ikke er gul så stikker den ikke :-) Barn har bare godt av å bli kjent med naturen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...