Månestråle75 Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 Jeg har time hos Blakstad på torsdag for kontrastundersøkelse av egglederne. Avtalen er at dersom jeg er ferdig med mensen så skal undersøkelsen gjennomføres. Men nå er det sånn at mine hittil så stabile sykluser har begynnt å tulle litt, og jeg har ennå ikke fått mensen. Kan jeg ta undersøkelsen likevel? Er det noen av dere drevne damer som vet det? Jeg skjønner jo at jeg ikke kan ta den når jeg har mensen, men før eller etter det skulle vel ikke ha noe å si? Er det noen som vet hva det koster? Koster det mer enn de 365 kr jeg betalte sist time? Her begynner nemlig kontoen å tømmes i vente på feriepenger..
Tjorven1 Skrevet 11. juni 2008 #2 Skrevet 11. juni 2008 Jeg vet ikke så mye mer enn hva jeg minnes å ha lest her tidligere. Men jeg har også sjekket livmorveggen min slik, pga 2 aborter. Første gang gikk ikke for jeg blødde, andre gang fikk vi gjort det fordi det var "så lite" - det var en uke siden, hadde da blød siden april... Men jeg minnes å ha lest her at på Kongsberg sykehus (en time med buss fra Oslo) er det ingen vente tid, og offentlig (det er vel gratis, evt. mye mindre). Jeg holder på hos Dr. Magnus på Rødekors klinikken som er spes. på infertilitet eller hva det heter, og skal være en av de aller aller beste på det området i landet. Begge steder må man ha rekv. fra fastlege, også hos Dr. Magnus, jeg betaler ikke mer der enn jeg gjør hos fastlegen min. Dr. Magnus har dessutten ett veldig godt vesen synes jeg, og snakker så man forstår - nei, han er flink og jeg kan anbefale han til alle som sliter litt. Jeg føler han virkelig tar god vare på meg! Lykke til!
Månestråle75 Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. juni 2008 Godt å høre at du blir godt tatt vare på. Jeg går hos Merete Blakstad her i Oslo, jeg oppfatter henne som ei dame som kan tingene sine. Jeg fikk selvsagt mensen i dag, og ringte til resepsjonen. Der sa de at en kontrastundersøkelse av egglederen skulle tas mellom dag 8 og dag 12 i syklusen. Så jeg skule ta kontakt igjen. Kontater de i morgen, tenker jeg. Så får jeg nok ny time. Lykke til du også!!!!
Tjorven1 Skrevet 11. juni 2008 #4 Skrevet 11. juni 2008 Så bra at du blir tatt godt vare på :-) Lykke lykke til, det blir i slutten av e\neste uke da, du skal sjekke - spennende!
forsiktig-optimist med baby:) Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 Jeg sjekket egglederne på Rikshospitalet etter henvisning fra legen min. Det kostet 200 kr. Det var bare å ringe når man fikk mens og så fikk jeg time ca 10 dager etterpå. Henvisningen kunne man bare ta med til timen.
Månestråle75 Skrevet 14. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. juni 2008 Jeg ringte til Blakstad på torsdag. Da fikk jeg vite at en slik kontrastundersøkelse av egglederne koster 1200,-, og må utføres mellom dag 8 og 12 i syklusen. Dvs at jeg ikke får gjort det i denne syklusen, da hun er på ferie i det tidspunktet det er aktuellt for meg. Sånn er det bare. Jeg satser på neste syklus i stedet ) Det vil også si at det ikke blir noen tur til Nordica på meg nå i juni måned. Ser ingen grunn til å reise ned dit uten å ha undersøkt egglederne først. Er de tette, så er det å kaste bort tid og penger. Men i juli, da skal jeg på tur! Koste hva det koste vil )
lillebie på`n igjen Skrevet 14. juni 2008 #7 Skrevet 14. juni 2008 kan du ikke få tatt undersøkelsen et annet sted? litt kjedelig å vente en cyklus pga hun er på ferie....
Månestråle75 Skrevet 15. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 15. juni 2008 Jo, det kan jeg helt sikkert, men midt oppi dette har også jeg ferie. Så da synes jeg det er greit å vente til juli. Når jeg startet denne prossessen her, så var det også julimåned jeg så for meg at den første turen skulle være. Så som sagt, det går helt fint ) Hvordan går det med deg?
angelica-s Skrevet 15. juni 2008 #9 Skrevet 15. juni 2008 Hei Månestråle Hvorfor koster det så mye for undersøkelsen hos henne da? Har ikke hun driftstilskudd...hmm..? men når du har vært til vanlig time hos henne har det bare kostet 300 kr eller noe vel? Forresten vet du akkurat hvilke uker hun har ferie? Klem
lillebie på`n igjen Skrevet 15. juni 2008 #10 Skrevet 15. juni 2008 ok så lenge du ser slik på det så er det jo ikke noe problem :-) jeg er på 2. stikkedag, og har litt berg og dalbane hormoner og vondt i den ene eggstokken og ikke minst veldig veldig spent på om alt går etter planen og at det går mot mitt først uttak:-) jeg tok min scanning på sykehuset (ahus) kostet 280 kr tror jeg :-)
Månestråle75 Skrevet 15. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 15. juni 2008 Hei! Jeg vet i alle fall at hun har ferie i uke 25, dvs førstkommende uke. Men hvorfor undersøkelsen er så dyr hos henne, det vet jeg ikke..
Kua&Kjæresten Skrevet 15. juni 2008 #12 Skrevet 15. juni 2008 hei! blakstad er jo ikke akkurat lett på hånden når hun gjør sine ting (kan det trenges celleprøve hver eneste gang man er i stolen?!?), men hun er superdyktig og fikk iallfall meg smelt på tjukka jeg syntes det var ganske vondt å få den gjennomskyllingen av egglederne, så ta gjerne med deg noen som kan følge deg hjem etterpå. hvis ikke, ta drosje. jeg bestemte meg for å gå hjem, og det var ikke særlig lurt. men det trenger jo ikke bety at du vil synes det gjør vondt! (må legge til at det vondeste med hele bli gravid - være gravid - føde var de tre gangene jeg ble "strippet" av gynekolog for å sette igang fødselen naturlig... et par fingre inn i livmorhalsen, og strekk, strekk... ooo... lettet godt i stolen, da gitt! selve fødselen var peanuts.)
Månestråle75 Skrevet 15. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 15. juni 2008 Hei! Nei, særlig lett på hånden er hun ikke ;o) Men hun er rask da, det skal hun ha, det hele var over før jeg rakk å si "au". Vil du anbefale meg å ta resten av dagen fri fra jobb etter en slik undersøkelse av egglederne? Jeg jobber i barnehage, hvis det har noe å si.. Så fint at hun fikk deg gravid, håper jeg er like heldig som deg )
lillebie på`n igjen Skrevet 15. juni 2008 #14 Skrevet 15. juni 2008 jeg fikk jo en veldig dårlig nyhet når jeg var på sykehuset, for det første gjorde det så vondt at jeg helt spontant begynte å gråte, helt syke smerter, MEn det var fordi det var helt potte tett, og han sa etterpå at han prøvde å åpne de ved å presse på mer saltvann, men det var helt tett! når jeg hørte at han sa de er helt tette, ble jeg så lei meg at jeg begynte å tute som en stukken gris...,herregud blir flau bare jeg tenker på det...og gråt hele 11 etasjer ned fra sykehsuet med solbriller på (litt hikstende) og hele veien til bilen og 30 minutter i bilen før jeg klarte å kjøre gråtene til kona som måtte kjøre meg hjem! så vær obs på at hvis du mot all formodning skulle få en beskjed du ikke er forberedt på, så er det ikke sikkert du klarer å reise tilbake til jobb... men jeg krysser fingra for at tubene dine er åpne :-D
Månestråle75 Skrevet 15. juni 2008 Forfatter #15 Skrevet 15. juni 2008 Kan tenke meg det var et sjokk å få den beskjeden :-( En regner jo med at alt skal være i orden. Du har ingen grunn til å være flau over reaksjonen din. Helt naturlig å ta til tårene når en får en sånn beskjed, og særlig når en har et ønske om å bli gravid. Sikker på at jeg ville blitt helt lammet selv.. Kjenner jeg gruer meg litt til undersøkelsen. Ikke til selve undersøkelsen, men til å få resultatet. Vil jo så gjerne at alt skal være i den sjønneste orden.. Skal prøve å legge tankene på denne undersøkelsen litt unna, det er jo ca en måned til jeg skal få tatt den. Lykke til med stikking, uttak og innsetting og alt sammen )
forsiktig-optimist med baby:) Skrevet 16. juni 2008 #16 Skrevet 16. juni 2008 På Rikshospitalet anbefalte de at du tok det med ro resten av dagen, dvs ingen jobb etterpå. Dessuten ba de om at du tok Ibux ca 30 min før undersøkelsen for å forebygge smerter. Selve undersøkelsen var litt vubehagelig (kraftige menssmerter), men gikk fort over. Lykke til
Kua&Kjæresten Skrevet 16. juni 2008 #17 Skrevet 16. juni 2008 Hei igjen! Jeg ville nok tatt fri resten av dagen, men som sagt - det er jo ikke sikkert at du synes det er så vondt... Jeg syntes det var vondt der og da (da saltvannet gikk gjennom), men så hadde jeg liksom kramper etterpå. Husker jeg syntes veldig synd på meg selv der jeg stavret gjennom parken på glatta (det var midtvinters). Det er jo godt å vite enten - eller, uansett. Er en eller begge eggledere tette, så er det bedre å vite det enn å prøve og prøve og prøve. Veldig vel brukte 1200,- kroner! En annen ting med Blakstad, som jeg pleier å fortelle når jeg anbefaler henne, er at med meg var hun veldig klar, ikke noe snikk-snakk, ikke noe "Det går nok greit, skal du se", men sånn "Denne måneden kan du bare glemme det" / "Nå! Kjør på!" Selv om jeg grein flere ganger da jeg kom ut derfra, er jeg kjempeglad for at hun sier det som det er. Lykke til! Masse! Må lege det lille barnet nå Om ei stund sier nok du det samme!!!
Lucky41 Skrevet 17. juni 2008 #18 Skrevet 17. juni 2008 Hei Det er nok veldig individuelt hvordan denne undersøkelsen oppleves. Jeg tok den hos Smestadgynekologene. Fikk beskjed om å ta to Ibux en time før jeg kom. Undersøkelsen var litt vond, - omtrent som kraftige menssmerter et lite minutt eller sånn. Jeg fikk heldigvis positiv beskjed om at egglederne var åpne, og dro rett på jobb etterpå. Merket ikke noe mer til det resten av dagen.
♥ Drømmejenta ♥ Skrevet 17. juni 2008 #19 Skrevet 17. juni 2008 hvilken undersøkelse er det dere snakker om her? er det vannscanning eller kontrastscanning? jeg vurderer selv å ta en slik scanning før jeg drar til danmark,men lurer på hva som er minst vond og billigst? er jo som sagt en god del undersøkelser og prøver som må til første gangen,i tillegg til reisen og selve insemineringen....
Magstar Skrevet 17. juni 2008 #20 Skrevet 17. juni 2008 Jeg tok kontrast scanning for noen år siden, da var jeg tett på ene siden.. Og de fant noe de misstenkte var endometriose. Var i svimmel og dårlig etter behandling.
♥ Drømmejenta ♥ Skrevet 17. juni 2008 #21 Skrevet 17. juni 2008 oki,noen som vet om det er mindre vondt og greiere å kanskje ta vannscanning da? vet jo egentlig ikke om jeg trenger å sjekke egglederne mine...er jo bare 24 år,og har hverken hatt klamydia eller noen andre sykdommer.. men som andre sier,kan jo være medfødt
lillebie på`n igjen Skrevet 17. juni 2008 #22 Skrevet 17. juni 2008 om egglederne er tette, så gjør det nok like vondt begge deler, for væske skal gjennom de 1-2 millimeter tykke egglederne, og stopper væsken opp kommer smertene! jeg er bare 24 år jeg også, og mine var tette, så man kan aldri vite! men de felste har vel åpne tuber tenker jeg:-) men absolutt å anbefale før du setter igang med insiminering, for da vet man med sikkerhet om de er åpne eller ikke, og du risikerer ikke å reise flere dyre bomturer ned til danmark,
♥ Drømmejenta ♥ Skrevet 17. juni 2008 #23 Skrevet 17. juni 2008 en ting jeg lurer på: kan man ta både vannscanning og folikkscanning samtidig? begge skal jo utføres i samme tidspunkt ca...og hva heter vannscanning egentlig? har det et annet navn? lurer også på om man kan få eggløsningssprøyte for å forbedre sjansen, siden man må reise helt til danmark (er nordfra...tromsø) litt mange spørsmål,men ønsker veldig gjerne å få svar på dem:)
♥ Drømmejenta ♥ Skrevet 17. juni 2008 #24 Skrevet 17. juni 2008 dytter litt da jeg gjerne vil ha svar på spørsmålene:)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #25 Skrevet 17. juni 2008 Vannscanning kalles også HSU, hysterosalpingoultrasonografi. Og kontrastundersøkelsen kalles HSG, hysterosalpingografi. Og ja, man kan vel teknisk sett ta begge undersøkelsene samtidig. Hør med gynokologen din du Samme med eggløsningssprøyte. Hør med gynokologen. De som bestemmer dette Man kan vel ikke si "jeg vil ha eggløsningssprøyte" og gyn. skriver resept med en gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå