Gå til innhold

April: Fødselshistorien, for de som vil lese den :-)

Anbefalte innlegg

Jeg våknet som vanlig kl 05.00 og måtte tisse, lå i halvsøvne og tenkte jeg måtte vente til disse vontene i magen ga seg.. sovna igjen og våkna igjen etter noen minutter, tenkte det samme, og gikk på do etter det ga seg, når jeg kom tilbake i senga så slo det meg at jeg faktisk har rier!! La meg og sov igjen, og i ti tiden sto jeg opp og tok tiden skikkelig, de lå mellom 7-8 min og varte i ca 50 sek. Utover dagen varierte de fra 5 min til 10 min og alt fra 30-90 sek. I femtida på ettermiddagen ble jeg så trøtt og riene dabbet mer og mer av, gikk å la oss da og våknet opp i sekstida med sterke rier på 5 min mellom og ett minutts varighet. De kom oftere når jeg gikk også. Det ble vondere og vondere, så jeg vekte sambo, og sa jeg skulle ringe sykehuset og at vi skulle dra nå! Jordmora sa at her var det bare å komme! Tankene om en fødsel uten smertelindring var glemt for leenge siden! (hadde jo vært så stor i kjeften hele svangerskapet om naturlig fødsel om blablabla)

Kom inn ti over sju, og ble målt til fem cm. Så måtte jeg velge om jeg skulle ha den fødestua med lystgass eller badekar. Ble den med badekar siden jeg hadde så lyst til det sist,men ikke fikk lov..

Inne på fødestua ble det registrert veldig gode rier på nesten 2 min! Jeg maste meg til klyx, og fikk det under tvil, siden det kunne føre til hastefødsel! Så når jeg gikk på do, gikk jm og dekte på til fødsel.

Riene ble sterkere og det gjør virkelig vondt! Vi blir enig om at jeg kan prøve badekaret, men først sjekk og CTG registrering. Dette var kl 21. Der var det 8 cm åpning, og jordmor sier det er sikkert ikke vits, men hun fyller i badekaret nå. I mens får jeg massaje av barnepleier, og varmepute av sambo. Når badekaret var klart og jeg skulle vente til ria var over, tar jeg meg selv i å småpresse.. tenker for meg selv at det skal jeg ikke si for jeg skal oppi det badekaret!! Så kommer neste rie og jeg småpresser litt til, får litt nerver så jeg venter på neste som er en skikkelig pressrie, og sier/roper at jeg må presse!! Jordmor ble henta og på neste rie går vannet, og føler jeg er våt fra topp til tå! Vet ikke hvor mange pressrier jeg hadde, men sambo mener det var fem. Før den siste lå han å presse i åpninga og det var den eneste gangen jeg håpte ria skulle komme fort som f! Neste kom hvertfall til slutt og ut kom han 01. juni kl. 21.34 med navlestrengen rundt hodet! Han var litt blå, men skrek godt og var helt frisk!

Han var 4100 gram, 54 cm lang og 36 cm rundt hodet. Jeg slapp unna med ett lite skrubbsår, utrolig men sant!! Og jeg fikk faktisk den fødselen jeg ønsket og som jordmor sa, jeg hadde en drømmefødsel! Fødselen varte i 4-5 timer (jm regnet ikke med de uregelmessige og svake jeg hadde tidligere) og jeg var inne på sykehuset i 2,5 time før han kom!

Fortsetter under...

Åh, så deilig!! Gratulerer så mye som tobarnsmor du også!! :o) Og så håper jeg at jeg får din fødsel neste gang, og ikke 21timershelsiket sm jeg hadde med Matilde ;o)))

• 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...