Gå til innhold

noen med peiling på blodtrykk her?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg hvor langt du er kommet i svangerskapet, men så vidt jeg vet er ikke lavt blodtrykk satt i sammenheng med å bli anpusten. Derimot er høyt blodtrykk satt i sammenheng med dette. Er du kommet så langt at babyen presser opp mot lungene, kan det være det som gjør det. Lungene får mindre plass på slutten av svangerskapet.

Du kan merke det lave blodtykket ved at du blir svimmel hvis du reiser deg for brått, eller står for lenge i samme stilling.

Men, jeg er ingen lege, så hvis du lurer veldig, ville jeg spurt neste gang! Skriv det opp, så du ikke glemmer det!

Annonse

Du har ikke høyt blodtrykk nei...men når jeg var gravid- var veldig dårlig i svangerskapene- så målte de mitt trykk til 60/50- DET er lavt. Da var jeg innlagt på sykehus og var en smule svimmel.

Men som legen sa da...ta det med ro når du reiser deg....drikk masse...ellers ingenting gjøre.

ok :) Lurer jo på så mangt allltid :)

Nei, jeg er i begynnelsen av 2 trimester, så det er nok ikke det at lungene har fått mindre plass. Har vel bare satt for mye på sofaen i det siste tenker jeg hehee!

60/50 hørtes ikke godt ut gitt...

Takk likevel

Blodvolumet øker vel ikke kraftig, det er minuttvolumet (minuttvolum er betegnelsen på volumet blod hjertet pumper ut i kroppen hvert minutt.) som øker når en er gravid. Hjertet må pumpe for to - så det blir ekstra belastning på kretsløpet, dette kan en merke som at en er i dårlig form/ andpusten m.m.

Annonse

Du vil sannsynlig ikke få plager med høyt blodtrykk senere i livet, når du har så lavt BT. Så det er jo et godt utgangpunkt å ha lavt blodtrykk. Jeg hadde da jeg var 20 år BT på 80/40 uten å være syk, legen måtte sjekke flere ganger. Det feilet meg ingen ting bortsett i fra svimmelhet når jeg reiste meg opp. I tillegg fyste jeg skikkelig på lakris. 20 år senere har blodtrykket mitt steget til 100/60.

Men i akuttmedisin så kan BT på 80/40 være tegn på sjokk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...