Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 må lage et bra problemstilling angående 1.verdenskrig, synes det er et bredt tema, noen som kan komme med forslag ?? sånn jeg kan la meg bli inspirert :S er sååå nervøs
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 Hva slags utdanning tar du? Historie på videregående? Tenk først over hva du kan og hva du synes er mest interessant med 1. verdenskrig. Noe bestemt som du har tenkt mer på enn andre temaer? Hva med Norges rolle i krigen?
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #3 Skrevet 10. juni 2008 Ja går på vidergående siste året. jeg vet det er viktig å ta med en problemstilling som forklarer virkning og årsaker til 1.verdenskrig, må ta med både hva som skjedde i europa og norge. er helt tom for ideer, pleier å være bra på problemstillinger :s er muntlig eksamen så alt må bli redusert til 15 minutter. synes det virker vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #4 Skrevet 10. juni 2008 Ok, da har dere jo allerede fått snevret inn tematikken ganske mye da: Årsaker til krigen. Tips: Se på hva som er skrevet om årsakene til krigen i bøkene deres, eller det dere har tatt opp i undervisningen. Lag ei liste over de årsakene som er drøftet. Deretter kan du plukke ut ett av disse punktene og lage ei problemstilling rundt den, eller du kan ta to eller flere punkter og lage ei problemstilling der du ser på dem i forhold til hverandre.
nirie:-) Skrevet 10. juni 2008 #5 Skrevet 10. juni 2008 Hei! Studerer historie på universitetet, så håper jeg kan være til litt hjelp. Nå husker jeg ikke helt hvor mye som er pensum på vgs, men som du nevner er årsaker og virkninger det viktigste. Sånn jeg ser det (og skal selv bli lærer på vgs) kan man gjerne ha en to-delt prob.stilling. Eks. Hva var årsakene bak 1.vk, og hvilke var de utløsende faktorene som startet krigen? Viktig å få med: -spenningsforhold mellom eur. stater - konkurranse -ustabil/manglende hegemonisk makt (St.br hadde mistet mye av den makten de hadde, var ingen som kunne "ta over") -ustabilt pol. styre og demokrati i mange land -skuddene i sarajevo (utløsende) Hvilke konsekvnser fikk 1.vk, både kortsiktig og langsiktig? -Forsøk på en stabiliserende faktor, med United Leauge -ustabil økonomi -politisk og økonomisk polarisering -framvekst av kommunisme og nazisme som senere førte til 2.vk -Erfaringene fra 1.vk (krigsoppgjøret) viste at utsrtakt samarbeid mellom landegrensene var viktig, å ikke utpeke en klar syndebukk og straffe denne alt for hardt økon. ble essensielt for å bevare fred (Tyskland ble straffet veldig hardt økon. etter 1.vk, og da ble det ikke mulig å få til en god økon.pol eller god pol. i det hele tatt, noe som førte til fremvekst av ekstreme pol. retninger) Håper det hjalp, og lykke til!
nirie:-) Skrevet 10. juni 2008 #6 Skrevet 10. juni 2008 Glemte å ta med at selve krigsforløpet egentlig ikke er så veldig interessant, slag osv. Men du kan jo nevne at det var en skyttergravskrig og at det var den første krigen der sivilbefolkningen i særlig stor grad ble rammet. Når det gjelder Norge, så var jo ikke landet med i 1.vk, landet var jo tross alt nettopp stabla på beina. Men de økonomiske og pol. konsekvensene rammet også Norge.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #7 Skrevet 10. juni 2008 nå ble jeg utrolig glad, dette hjalp mye Tusen takk, hva er forresten er bra problemstilling, vet ikke om jeg skal bruke et bredt tema eller innriktet på et spesielt område
nirie:-) Skrevet 10. juni 2008 #8 Skrevet 10. juni 2008 På en muntlig eksamen er det best å ta for seg et bredt tema, årsaker og konsekvenser er jo dette. Prøv å snakke så mye som mulig, lag et lite "foredrag"så slipper du å risikere å bli spurt om noe du ikke kan. Ikke la sensor og eksaminator slippe til hehe:-)
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #9 Skrevet 10. juni 2008 Okei Prøver å komme på bra problemstilling, noe som.. Hvordan året 1914, bidro med en ny verdenspolitikk og nye ideologier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå