prekæs Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 Man har tid til å tenke og kjenne etter for mye. Greit nok. Man bør kjenne på følelser innimellom, men for mye fritid uten noe interessant å fylle tiden med kan være ett onde. Det er egentlig godt å være litt sliten og av den grunn sove godt om natta. Meninger?
Dunder Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 Er litt enig med deg, ja. Når man har mye å gjøre må man velge sine frustrasjoner med omhu.
KaMa Skrevet 10. juni 2008 #3 Skrevet 10. juni 2008 At for mye av én ting ikke er bra. Jeg syns heller det er et problem at folk er for travelt opptatt og er på evig rømmen fra seg selv. De ferreste ønsker vel lediggang? De fleste ønsker vel å bidra, beherske, videreutvikle og realisere seg selv?
prekæs Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. juni 2008 Jeg skal være forsiktig med å snakke om depresjoner. Likevel. Jeg tror mange depresjoner kunne vært unngått med å ha kontakt med andre mennesker og hatt noe meningsfullt å fylle dagen med. Har litt erfaring med å være alene fra da eldste var liten. Hjemmeværende en periode da mannen bodde borte hele uka. Så og si ikke voksenkontakt. Ble nesten folkesky:)
KaMa Skrevet 10. juni 2008 #5 Skrevet 10. juni 2008 Joda, men ofte er det vanskelig å se hva som kom først. Deppa pga isolasjon eller isolasjon som konsekvens av depresjon..
prekæs Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. juni 2008 Det er nettopp det. Men tror at det like gjerne kan være det ene som det andre. Har jo hørt historier om folk som blomster etter at de fikk jobb, bl.a. Samtidig finnes det sikkert de som blir deppa av å jobbe. Blir jeg til tider. Senest i dag:)
Tarantellamora Skrevet 10. juni 2008 #7 Skrevet 10. juni 2008 Veldig enig i dette utsagnet. Tror folk har godt av å føle de mestrer noe, bidrar med noe, betyr noe osv. Jeg tror en ha godt av å ha noe fast som en må opp til. Hvis ikke vil dagene flyte sammen, en kan føle seg mindre verdt,ikke få dekket sosiale behov osv.. Alt med måte. For mye og for lite skjemmer alt, er det noe som heter.
danieI Skrevet 10. juni 2008 #8 Skrevet 10. juni 2008 hva når man ikke mestrer jobben pga depresjonen da? og man blir enda mer deppa av å være hjemme? ond sirkel
prekæs Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 10. juni 2008 Klart det er. Har ikke løsningen, jeg. Vanskelig:(
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #10 Skrevet 10. juni 2008 Jeg sover godt om natta uansett, jeg. Og kan ikke tenke meg noe bedre enn lediggang. Jo ledigere jo bedre. Det er mye jeg skulle ha tenkt og gjort som krever såkalt "lediggang" - og jeg er aldri ledig nok lenger. Hadde jeg fått penger for å lediggå hadde jeg gjort det på fulltid.
KaMa Skrevet 10. juni 2008 #11 Skrevet 10. juni 2008 Men det er da det er på tide å vurdere ordet "lediggang", for du hadde jo ikke gått ledig. Du hadde sikkert gjort en haug med ting du ville blitt glad av å gjøre. Ergo ikke særlig mye lediggang.
danieI Skrevet 10. juni 2008 #12 Skrevet 10. juni 2008 problemet ditt er at du ikke kan smelle en grunn i bordet som gir deg lediggang?
KaMa Skrevet 10. juni 2008 #13 Skrevet 10. juni 2008 Det er da man går og får ordentlig hjelp, daniel. Onde sirkler kan brytes, men kanskje helst da med hjelp utenfra..
Miss Foster Skrevet 10. juni 2008 #14 Skrevet 10. juni 2008 Jeg jobbet fram til halv seks hver ukedag, var alenemor for 2 små gutter og gravid. Møtte veggen med en dundrende depresjon pga at jeg ikke strakk til. Nå går jeg hjemme uten jobb å tenke på, leker og suller med barna, og TENKER ikke på så mye annet, og må få si at livet akkurat for øyeblikket ikke kunne ha vært bedre.
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #15 Skrevet 10. juni 2008 Jeg vil ikke ha noen grunn. Jeg vil ha lediggang.
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #17 Skrevet 10. juni 2008 Jo, du har rett i det - jeg hadde blitt glad både av det jeg gjorde og det jeg ikke gjorde. Men i min lediggang inngår ideelt sett mange timer med mysing ut i lufta, avvikend sovetider, tilsynelatende umotivert tilbaketrekning fra menneskeheten etc. Så om jeg ikke passer meg får jeg antakelig en diagnose, og det skal jeg ikke ha, jeg kan myse, avvike og tilbaketrekke kun for min egen gledes skyld.
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #18 Skrevet 10. juni 2008 HAHA, den har jeg ikke hørt siden 1985, takk skarru ha!
prekæs Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #20 Skrevet 10. juni 2008 Jeg hadde også ledigtællæ på full tid om jeg fikk betalt for det. Og skulle fyllt opp dagene, hatt hagepark og sommerhus. Så ville jeg gått tur og vært frivillig i ett eller annet. Kanskje startet noe som interesserer meg med to timers åpningstid når det passet meg. Og strikket...
Willemo Skrevet 10. juni 2008 #21 Skrevet 10. juni 2008 Jeg tror dette med ledigang og depressivitet er et spørsmål om sårbarhet. Sterke mennesker klarer seg utmerket uansett. For mer sårbare mennesker kan det være uheldig med lediggang og for mye fritid. Folk flest har det best med struktur og et liv med meningsfylte aktiviteter. Selv om jeg ikke tviler på at sug lut hadde klart seg utmerket i sin psykoselignende boble av lediggang, tror jeg neppe dette er noe å trakte etter for den vanlige mann. Sug lut: Pluss på litt umotivert latter og litt mumling ut i lufta, så smokk, får du en diagnose av meg :-)
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #22 Skrevet 10. juni 2008 Psykose? Hva om man bare trengte litt fred og satt og tenkte på noe? Hvem har sagt at man må være våken om dagen når det er penere om natta? Jeg mumler fan ikke, jeg synger, dessuten.
danieI Skrevet 10. juni 2008 #23 Skrevet 10. juni 2008 væsågo kan garantere at jeg ikke plukka opp den på 80tallet
Willemo Skrevet 10. juni 2008 #25 Skrevet 10. juni 2008 Som sagt, tviler ikke på at du hadde klart deg utmerket med "avvik" på flere plan, men ville ikke rådet folk flest om en slik alternativ livsstil :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå