Gå til innhold

Er kraftig depresjon god nok grunn til å bli sykemeldt en liten stund?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har lyst å ringe å bestille en legetime og evt. få en henvisning til en psykolog. Jeg er sur og gretten nesten hver dag, griner for ingenting, dårlig konsentrasjon osv. Føler jeg trenger å være hjemme og slappe av litt og "hente meg inn igjen". Men må jeg fortelle arbeidsgiver hvorfor jeg er sykemeldt da?

Annonse

Da skal du være ganske kraftig deprimert! Jeg er av den mening at folk av og til må prøve å ta seg litt sammen. (med mindre man er ALVORLIG deprimert). Vi har alle kjærlighetssorg og problemer, blir ikke bedre av å være hjemme.

anonym 17:44; det er da veldig individuelt.

Jeg klarte virkelig ikke annet enn gråte hele tiden, etter å ha funnet ut at mannen jeg hadde vært gift med i 12 år, far til mine 4 barn, hadde en annen. Det var så vondt og fælt, at huff!

Det var null problemer å få sykemelding fra legen min. Han hadde full forståelse!Jeg prøvde 1 dag, men satt jo bare og gråt...ikke fungerende i det hele tatt. Men ble etterhvert bedre,såklart.

Ok, ser at jeg svarte litt bombastisk. Ting er selvfølgelig individuelt. Og til deg som skrev et annet innlegg: jeg fordømmer virkelig ingen med psykiske problemer. Fikk ikke forklart ordentlig, det jeg mener er at alle kan være litt deppa en gang i blant, uten at det nødvendigvis er en depresjon. Har sett VIRKELIG deprimerte mennesker på psykiatrisk avdeling, og de klarer knapt å komme seg ut av sengen om morgenen. Likevel prøver personalet å støtte til å gi litt struktur i hverdagen. Hvis man ikke har noe som helst å stå opp til hjelper det ikke akkurat på. Derfor mener jeg at man som oftest bare gjør seg en bjørnetjeneste med å sykemelde seg og bli hjemme i senga.

Det du Northernlights skrev om samlivsbrudd forstår jeg, det får man jo en krisereaksjon.

Jeg har en veninne som var sykemeldt fordi hun var så fryktelig dprimert. Men hun klarte å gå på byen, på shopping og på cafè uten problemer. .. Synes bare at folk er litt kjappe med å sykemelde seg bare hvis man føler seg litt nedfor.

Hvordan vet du at hun gjorde det uten problemer? Jeg var selv sykemeldt pga depresjon. Lenge. Ble anbefalt av både lege og psykolog å gjøre mest mulig vanlige ting, som de tingene du nevner. Prøvde og gjorde også forskjellig, men det var overhodet ikke lett, og et nederlag når jeg trakk meg i siste liten. Man føler at alle tenker som deg: hvordan kan hun være her når hun er sykemeldt, samtidig som man merker, og også får beskjed om at det er viktig å komme seg ut for at man skal bli bedre.

Har selv vært sykemeldt i 4 uker pga moderat depresjon under gravidiet. Begynte spontant å gråte på legekontoret da hun lurte på hvordan jeg hadde det med meg selv (på vanlig rutinekontroll som gravid). Jeg eide ikke kontroll over tårene, og det bare rant. Da var hun ikke sen med å skrive ut sykemelding. Fikk også henvisning til psykolog.

Har to tidligere sv.skap bak meg med MYE kvalme, oppkast, sterk vektnedgang, kløe og ikke minst voldsomt mye vann i kroppen. Men da var det aldri snakk om sykemelding. Hadde derfor inntrykk av at legen er veldig negativ til sykemeldinger ellers...

Annonse

Hva gjør man når det ikke funker å gå til psykolog heller?

Jeg har gått rundt i en depresjon i årevis...føler at livet mitt har vært skikkelig drit fra så langt tilbake jeg kan huske.

Lever et normalt liv,og går ikke sykemeldt av den grunn,men jeg har kjent at det topper seg veldig nå om dagene..er veldig deprimert,men føler at det ikke er noen hjelp å få???

Er veldig glad for at jeg har ongen min,h'n holder meg oppe...men livet mitt er ganske så trasig utenom.. :(

Tro meg, jeg vet det!!!! Hun fortalte meg virkelig absolutt alt. Sier ikke at alle som er sykemeldt bare må komme seg på jobb. Men det er mange som ikke har diagnosen depresjon, men er nedfor og lei. Depresjon er en sykdom, ikke bare at man er trist.

Ettersom jeg ikke har sagt noe om dere enkelte som skriver inn, bare at mange sykemelder seg for tidlig, skjønner jeg ikke helt hvorfor alle er så hårsåre. Jeg angriper ingen spesielle.

Har du forsøkt å bytte psykolog? Noen ganger bare fungerer ikke en, i mitt tilfelle kom jeg ikke noe videre i behandlingen med min psykolog så jeg fik henvisning til en annen jeg hadde mye større fremgang med. Det er veldig forskjellig. Alternativt kan du høre igjen med legen din om det finnes andre behandlingsalternativer.

For eksempel fikk jeg lysterapi om vinteren, som faktisk hjalp overraskende. En pause fra jobb og stress kan også være til hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...