Gå til innhold

Hva ville dere gjort..??Sambo som er spilleavhengig...

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med forholdet til sambo. Vi har vært sammen i 4 år nå og har to barn under 4 år. Problemet er det at han er spilleavhengig, og mens vi har vært i lag har han spilt bort over 600 000 kr. Vi har hus i lag og han fikk ta opp 200 000 på boliglånet for å dekke spillegjeld..da trodde jeg at han kanskje ville slutte med det...men neeeei da...nå per i dag trenger han 400 000 kr til for å dekke flere kredittkort og 2 stk smålån. Jeg visste ikke at han drev med dette bak ryggen min,...han får ikke mer lån fra banken heller....

Jeg har ingen tillit til han lenger.

Han er en flink far..og gir meg masse oppmerksomhet...spesilet nåda som det går dårlig her i huset. Men har bare lyst til å dra min vei...

Vurderer å flytte til en annen kommune hvor min familie bor ..en time bortfra hvor vi bor nå..

Jeg prøver å si det til han at jeg vil dra, men han nekter og prøver å smiske og sier han er såååå glad i meg og barna..men jeg har stengt av følelsene min helt for han nå...

Må nevne det at han har lovet å slutte med spillinga opptil 6-7 ganger, men har sviktet meg hele tiden, han nekter å søke hjelp, og hevder han klarer det selv...ja særlig!!!!!

Har ikke snakket om det til noen, føler at det er vanskelig å snakke med familien om det...er nesten flau over at jeg har holdt ut med dette...jeg finner meg ikke i såå mye dritt egentlig...er her for barnas ..)

Hva bør jeg gjøre??? (er vel mange som sier at jeg bør flytte med en gang...men synes det er såå vanskelig...spesielt når han nekter...)

Hvordan er mine rettigheter...? ??

Det blir vanskelig med 50/50 hvis jeg flytter...jeg sier han kan komme på besøk når som helst utenom annenhver helg og en gang i uken på besøk....jeg vil at mine barn skal se faren sin så ofte som det er mulig..Er fortvilt og lei meg:(

Fortsetter under...

Stakkas deg, jeg har vært der selv men vi har heldigvis kommet over det. Men ikke før han selv innså at det var et problem. Det finnes en telefon for pårørende til spilleavhengige (77 71 00 03) eller du kan ringe til hjelpelinjen for spilleavhengige (800 80 040), disse ringte jeg og fikk mye hjelp fra dem, både til hva jeg kunne gjøre og bare det å få snakket ut om det.

Lykke til

• 2 måneder senere...

Jeg har vært i samme situasjon, min samboer spilte bort det meste av hva i eide... Ikke moro. Jeg visste til slutt aldri om jeg hadde dekning på kortene mine til å handle mat. Min samboer lovet å slutte x antall ganger han også, men når du har blitt så avhengig og har spilt så mye.. så har det kommet dit at det er en sykdom. Jeg har vært med på flere runder med psykologer, terapauter etc for å hjelpe han.. det som fungerte var at jeg sa at nok er nok... og dro min vei med sønnen vår. Jeg har forandret alt av kort nr. .. bankkontonr, koder etc så han ikke har tilgang. Jeg har snakket med banken om at han ikke får lov til å ha tilgang til mine konti, så hvis det blir trukket penger fra online spill blir det blokkert. Det tok 2 år fra han startet behandling til han klarte å komme over avhengigheten sin. Det tok laaang tid før han innrømmet å ha et problem, det gikk på stoltheten hans. Vi er i dag ikke sammen, da jeg har null tillit til han rent økonomisk. Ellers er han en fantastisk far, snill mann, utrolig flott... men, spilleavhengighet er ikke noe man skal ta lett på syns jeg.. det ødelegger livet til alle rundt ...spesielt barna nå du står der endag og ikke vet hvordan du skal få penger til mat da alt du tjener må gå til din manns sløsing på spill....

Uansett, det finnes hjelp å få og du bør absolutt snakke med noen..

jeg kontaktet fastlegen og har fått enormt bra hjelp derfra, men det kommer kanskje litt an på legen og middlene i kommunen..

Snakke med banken, få sperret middler han har tilgang til etc. Husk at dette stopper ikke av seg selv og han vil bare fortsette for det er et adrenalinkick uten like for de som er avhengig.

Selv om du tar det skrikket å flytter ut må det ikke bety at det er slutt for alltid, men at han må kunne bevise gjennom tid (og da snakker jeg ikke bare noen mnd) at han kan ha en stabil økonomi, betale regninger , ikke spille bort noe.. og dette problemet må han ta tak i alene, du kan være en støttespiller men du er nødt til å huske på deg selv og ikke minst barna i denne situsjonen.

Han vil ikke stoppe å spille før han innrømmer selv at han har et stort problem, og det gjør han nok ikke slik jeg lese ditt innlegg..

kjenner meg så godt igjen - forferdelig situasjon, .. for meg hjalp det å snakke med familie rundt, få hjelp fra begge sider, det blir bare værre hvis du ikke tar tak i det NÅ!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...