Juno - 91 Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 Lurte på om det var nokon andre her som er/har blitt mor på videregåande, og om dei kunne fortalt korleis dei fullførte studiane sine. Kva ordningar hadde dåke? Var det vanskeleg? Sjølv er eg 17 år og går første året på videregåande. Har termin 15. juli og vil prøve å fortsette på skulen til høsten, men eg er så usikker på om eg vil klare det... Takk for alle svar!
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 hei hei jeg kan prøve å svare deg så godt jeg kan i hvertfal .. jeg ble gravid da jeg gikk i 2 klasse på vgs, høsten 05 og hadde termin 27 juli 06, ble ferdig med skolen og alt det året, hadde greie lærere og mange snille medelever i klassen men måtte orden med permisjonsår - altså tok jeg meg ett år fri. det var mye styr rundt dette da jeg skulle begynne på skolen i fjor, men jeg kom meg da inn etter mye om og men nå er jeg delvis ferdig med 3.klasse, måtte hoppe av noen fag fordi skoledagene ble for lange med et barn som var ofte sykt og fordi jeg da måtte være hjemme med gutten mens pappaen var på jobb. ble mye fravær, men fikk ordnet det med 60% sykemelding. det ER tung å gå på skolen når man har barn, men med rette innstilligen så klarer man det! mitt råd til deg er å ta ett år fri og nyte tiden med den lille før du begynner igjen, du trenger tid til å komme deg på etter en fødsel og jeg sier av egen erfaring at overgangen fra å være hjemmeværende mor til å begynne på skolen igjen er ganske stor og ikke minst vanskelig! forresten så venter jeg nr 2 over nyttår og skal fullføre vgs til neste vår, altså ta opp de fagene jeg mangler som privatist! lykke til!!
Juno - 91 Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. juni 2008 Tusen takk for svar! Det er mange andre som også har annbefalt meg å ta eit friår, men eg er så redd for at om eg gjere det, vil eg dette heilt ut av det, også vil eg berre utsette utdanningen lenger og lenger... Men om eg får ei ordning der eg utsett eit par fag til eit 4. år, og går delvis på skule, og er delvis heimeverande det første året, at eg kan klare det? Gratulerer så mykje med nr 2! Takk takk!
Gjest Skrevet 11. juni 2008 #5 Skrevet 11. juni 2008 jeg skjønner godt at du er redd for at du kommer til å dette av lasset dersom du tar et friår, men sannsynligheten for at du detter helt ut av det er større om du velger å gå på skole samtidig som du har mini og ta deg av, det ville jeg trodd i alle fall. jeg tenkte også på muligheten for å kombinere skole med å være hjemme med mini før jeg valgte å ta ett år off, og er glad for at jeg gjorde det du må nesten snakke med skolen og velge selv hva du vil gjøre tror man klarer det man vil bare man setter seg mål på forhånd! lykke til )
Juno - 91 Skrevet 12. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 12. juni 2008 Ja, mini er det viktigaste og det er jo det første året det meste skjer! Eg får ta meg eit prat me rådgjevaren på skulen for å høyre kva skulen kan gjere for å hjelpe meg, også får eg velge utifrå det... Og om det ikkje går til neste år, er det berre å slutte. Tusen takk!
Tøvsjura *1 stor og 1 liten* Skrevet 24. juli 2008 #7 Skrevet 24. juli 2008 Hva du burde gjøre kommer jo ann på hva om du er alene med barnet eller om det er en barnefar i bildet som kan ha permisjon o.l. Her i huset er jeg student, har en på snart 2 år fra før og jeg skal starte på 2. året i august med termin 4.11. Tar meg fri fra termin og frem til jul, bare innom på skolen for å få med meg heldagsprøver o.l. Etter jul tar far gradert permisjon og jeg har med ungen på skolen de resterende dagene i uka, satser på det går helt fint, er viktig med samarbeidsvillige lærere! Å studere med småbarn er ikke noe problem, kommer mye ann på deg selv og selvdisiplinen din... Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå