Gå til innhold

er det mye billigere å gå til kommunal tannlege ift privat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

tannlege er jo så sinnsyt dyrt, men hørte en dag at det var billigere om jeg går til kommunal!

Skrevet

Hvor mye det koster kommer blant annet an på hvor en bor. Private tannleger må nødvendigvis ta høyere betaling i Oslo sentrum enn på Hitra, da de har mye større utgifter å dekke.

At private tannleger generelt er flinkere enn offentlige er bare tull. De har akkurat samme utdannelse. Det er ikke npe som heter skoletannlege lenger, så offentlige tannleger behandler stort sett barn, eldre (pleietrengende på institusjon og med hjemmesykepleie), psykisk utviklingshemmede, unge voksne, rusmisbrukere og "vanlige" voksne. Det vil si at tannleger som jobber offentlig nå for tiden oftere møter pasienter med komplekse medisinske behov enn de som jobber privat. I tillegg er det mange tannleger som jobber både privat og offentlig. Hvor dyktig tannlegen er avhenger mer av erfaring og oppdatering og personlige forskjeller, enn av hvilken sektor de jobber i.

Skrevet

Og i forhold til utstyret er mange offentlige klinikker kraftig rustet opp i løpet av de siste årene. Dette dekkes naturligvis av det offentlige, mens private tannleger må dekke nyinnkjøp selv. Av de klinikkene jeg har vært på har offentlige generelt hatt klart bedre utstyr.

Skrevet

Et priseksempel: På colosseumklinikken koster det 300 kr for et røntgenbilde. Hos min vanlige tannlege koster det 85. (dette er 3-4 år siden da)

Skrevet

Kommer an på hvor du bor og på konkurransen mellom tannlegene. De private kan bestemme prisene selv, så det kan være lurt å undersøke flere steder. Men at det er så dyrt, er jeg ikke enig i. Tennene skal vare hele livet. Håret vokser derimot ut igjen, men frisørtimer er det ingen som klager på at er dyre. De fleste bruker mer på frisør enn på tannlege i løpet av livet...

Skrevet

rar sammenligning.....!tror mange syns at det er veldig dyrt med frisør jo!!! ikke enig at det er dyrt?? sp du mener at om en er uheldig og må ha 2 rotfyllinger, er ikke 12 000 kr dyrt???

Skrevet

Jeg klager på at frisørtime er dyrt jo! ;-) Derfor går jeg nesten aldri til frisøren heller, selv om håret mitt til tider er så kjipt at jeg blir sur. Tannlege er enda dyrere enn frisør, men det er et nødvendig onde.

Skrevet

Ok, ser at jeg har vært heldig/ flink(?) med hensyn til egne tenner, for 12000 er unektelig mye penger ja. Men det er vel ikke noe du må gjøre hvert år. Det jeg mener er at tannpleie er en investering, man reparerer på noe som varer. Og ja mange synes det er dyrt med frisør, men det hindrer dem ikke i å klippe seg og farge håret hver 8 uke.. Sammenlign med bolig da. Man pusser jo opp selv om det er dyrt.

Ville forresten helt klart undersøkt flere steder dersom det er snakk om så mye penger.

Skrevet

Hvis du har gått regelmessig til tannlegen, er relativt ung og allikevel ender opp med to rotfyllinger, bør du få utredet hva som er årsaken. Dersom du bruker medisiner som fører til munntørrhet, eller har diverse andre plager som gir så høy kariesaktivitet, kan du ha krav på støtte fra NAV.

Skrevet

Enig i nødvendig onde:)

Skrevet

er ikke noe som skjer hvert år dette, første gang rotfylling!har nok bare veldig dårlige tenner, alltid hatt det, så tviler jeg har krav på noe støtte!

Skrevet

Men hvis du har "dårlige tenner" har du også krav på støtte! Dersom tannlegen kan diagnostisere utviklingsfeil (MIH, amelogenesis imperfekta, dental fluorose e.l.) kan du få en del støtte fra NAV. Dette viser seg som groper eller lokale misfarvinger (hvite, gule, grå, brune opasiteter) i emaljen. Ikke uvanlig å ha, spesielt på fortenner og 6årsjeksler (MIH).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...