Dronningen! Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 Som gjenlevende ektefelle i uskiftet bo kan man selge akkurat det som passer seg. Eller tar jeg helt feil ?
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 Tror ikke det. Farmor prøvde å ymte frempå at hun ville selge huset (farfar er død), men da satte pappa og søstrene seg helt på bakbeina og nektet. hun fikk ikke solgt huset siden de ikke ville skrive under på det,
~sjiraff~ Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 Mulig jeg tar feil, men ja jeg tror det så lenge arven da blir betalt til arvingene?!
Gjest Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 Den som sitter i uskiftet bo, disponerer i utgangspunktet som vedkommende vil over hele boet. Gjenlevende står således fritt til å bruke opp alle midlene i boet. Vedkommende kan likevel ikke gi bort fast eiendom eller andre gaver som står i misforhold til formuen i boet. Vedkommende kan heller ikke testamentere bort mer enn det som skal tilfalle vedkommendes egne arvinger når han dør. Gjenlevende kan bare gi forskudd på arv til arvingene når alle får like store deler av arven sin eller gir samtykke.
Dronningen! Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. juni 2008 Takk Lotp, akkurat slik tolker jeg også arveloven... Så da er det vi to mot de andre i denne tråden:o)
Gjest Trollbundet Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 Hvis begge 2 eier huset sammen,altså huset står i begges navn,gjelder de samme reglene da?
Dronningen! Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 9. juni 2008 Slik jeg tolker arveloven og opplysninger jeg har fått av advokat + skifteretten så er det slik ja.... Huset til mamma sto i mamma og pappas navn, når han døde ble mamma sittende i uskiftet bo. Det vil da si at hun kan selge alt sitt på det åpne markedet uten at vi arvingene kan protestere.
Gjest Trollbundet Skrevet 9. juni 2008 #8 Skrevet 9. juni 2008 Men hun kan vel selge huset uten å snakke med arvingene sine? Sambo sier han vil kjøpe moren sitt hus.Tenkte gjøre det før hun døde.Hun sitter i uskiftet bo.Må hun helt nødt til å snakke med de andre sønnene sine før hun da evnt selger d til sambo? De får jo arven sin likevel! Sambo er den eneste av arvingene som ikke har eget hus,så han har egentlig førsteretten. Sånn gjorde ihvertfall hennes mor.Hun solgte huset til en av døtrene og ingen av de andre barna hennes fikk vite noe før det var gjort! Det var ingen som sa noe på det.
Finansen Skrevet 10. juni 2008 #9 Skrevet 10. juni 2008 Det heter seg i arveloven at men ikke kan gjøre noe som svekker boet betydelig. Ved salg av bolig og "sløsing" av midlene så svekker man boet. Jeg mener at man ikke kan selge boligen og bruke opp midlene. Hadde det vært kontanter fra starten av så hadde det vært noe annet
Finansen Skrevet 10. juni 2008 #10 Skrevet 10. juni 2008 Mener at hun kan ikke selge huset uten at de andre arvingene får sin del.
Zupermam Skrevet 10. juni 2008 #11 Skrevet 10. juni 2008 man kan selge boligen, og gjøre som man vil. Har man særkullsbarn, må disse imidlertid skrive under på at gjenlevende får sitte i uskiftet bo, ellers må en fars/morsarv deles ut. Skriver man under på at feks stemor får sitte igjen i usikftet bo, har man jo større sjangs for mer i arv når hun da dør og arv blir delt ut blandt barn og stebarn, men man risikerer også at stemor selger hus og bruker opp midlene.
Zupermam Skrevet 10. juni 2008 #12 Skrevet 10. juni 2008 hun gjorde det vel ikke for ikke å skape ufred i familien, men hun hadde all rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå