Gå til innhold

Om 25 dager har jeg fullamma i 1 år!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle ammemammaer!=)

Jeg skriver dette innlegget fordi jeg selv opplevde å være veldig usikker m.h.t. fullamming ut over de anbefalte 6 mnd. Nå er altså sønnen min snart 1 år -han er fortsatt stadig like lite interessert i å innta fast føde. Det fungerer fortsatt helt flott å fullamme! Vi får oppfølging hos fastlege og helsestasjon for å følge med på vekt, uktvikling og evt. behov for kontroll av jernlager. Gutten er sprek, blid og aktiv og følger normalt sin vekstkurve.

Lykke til alle ammemammaer!

Spørr gjerne om dere lurer på noe!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, imponert... Nå ammer ikke jeg selv da.. men har ikke hørt om mange som fullammer i ett år altså.:-)

Skrevet

Jovisst er det det fullt mulig å fullamme så lenge. Jeg fullammet begge jentene mine til de var 1 år, og sluttet helt å amme dem da de fylte 3 år.

Du har gjort en super innsats:-)

Skrevet

Så hvorfor anbefales man da fast føde fra fylte 6 mnd?

Hadde vært veldig greit å kunne slippe ekstra for utover 6 mnd.

Skrevet

Man anbefales å ikke starte med fast føde FØR 6 mnd om man ammer.

Mange fullammer lenger på grunn av allergi i familiene.

Legger barnet godt på seg, er blid og fornøyd, er mm det beste så lenge man kan. Men etter 6 mnd trenger barnet tilskudd av jern. Ta en titt på ammehjelpen sine websider, og sjekk ut linken om dette temaet.

Skrevet

Takk!

Trodde jeg måtte begynne med fast føde ved 6 mnd jeg! Dersom jeg nå får ordentlig styr på ammingen etterhvert, så blir det veldig enkelt når vi skal på tur!

Jerntilskudd tar vi likevel fordi babyen er prematur. Sammen med multivitaminer og at jeg spiser sunt, så må da det bli bra!

Skrevet

Jeg ville likevel rådført meg med en barnelege, dersom du velger å fullamme barnet ditt i og med at babyen er tidligere født.

Men masse lykke til, syns det er flott at dere vurderer å fullamme utover 6 mnd:-)

Skrevet

Takk!

Tenker jo egentlig at det er en fordel også for meg å fullamme jeg da! Slipper å ta med flasker og styr - har vært gjennom det allerede da babyen ikke var sterk nok til å suge alt i seg i starten.

Skrevet

Det er absolutt en fordel for begge. Mor reduserer faren for brystkreft med hele 30% om hun ammer barnet sitt i 1 år eller mer. Og om ikke det skulle være en god grunn, liksom:)

Og barnet får flotte antistoffer, riktig sammensatte fettsyrer og vitaminer i bøtter og spann. Flott, ikke sant!

Skrevet

Jeg er veldig positiv til å amme lenge, så dette er ikke ment som kritikk, bare noen spørsmål.

Jeg ammer fremdeles jenta mi på snart 9 mnd og håper å amme henne lenge ennå, men vi begynte med litt fast føde ved 6 mnd fordi jeg trodde man måtte/burde det. Hun er fortsatt kjempeglad i puppen og jeg ammer henne 5 ganger i døgnet. Hun spiser i tillegg små porsjoner med grøt, frukt og middagsmat.

Jeg lurer på følgende hvis man skal fullamme utover 6 mnd:

*Trenger barnet ingen tilskudd av f.eks jern? HS sa til meg at jernet var hovedgrunnen til å begynne med grøt fordi den er jernberiket.

*Klumper og tygging? Jeg har lest at det å lære å tygge på klumper er viktig for språkutviklingen fordi det styrker og trener muskler i munn og tunge.

*Skal dere være hjemme med barna utover den vanlige permisjonstiden? Jeg tenker at hvis barnet blir fullammet i 1 år og så skal rett i barnehage eller til dagmamma så blir overgangen til fast føde veldig brå?

Skrevet

Ja, behovet for jern er hovedgrunnen til at man bør introdusere fast føde ved 6 mnd. alder. Fastlege, helsesøster og helsestasjonslege mener imidlertid at gutten min ikke har behov for jerntilskudd... Jeg selv er litt skeptisk og har fått rekvisisjon til å ta blodprøve for å måle jernlageret, den må vi reise til sykehuset for å ta siden de ikke har kompetanse på å ta blodprøver av så små på legekontoret. I følge ammehjelpen har 30 % av barn som fullammes til 9 mnd for lavt jernlager.

Ja, klumper og tygging er bra. Men jeg kan ikke tvinge i gutten mat. Han er imidlertid villig til å smake på det meste, men det blir med bare ett par smakebiter. Så han har prøvd klumper -men ikke i mengder;o)

Jada, min lille skatt skal ikke i barnehage! Så vi har ikke noe stress!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...