Gå til innhold

KS vs vaginal fødsel ved setefødsel??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! Hadde seteleie med andremann, bekkenet ble målt og jeg ble fortalt at jeg kunne gjennomføre vaginal fødsel. Var KJEMPEnervøs på forhånd, og ville helst ha keisersnitt. Men jordmor beroliget meg med at det var det beste for både barn og mor å gå igjennom vanlig fødsel. Så jeg stolte på det. Heldigvis. På bare et par timer (uten epidural, det rakk jeg ikke), var hun født etter en flott og grei fødsel.

Husker jeg tenkte etterpå at dette kan jeg jo gjøre mange ganger!

Før setefødselen hadde jeg en pannefødsel, og den var GRUSOM. Har fått høre i ettertid at det for den fødende er verre med en pannefødsel enn setefødsel - det kan jeg skrive under på!

Er glad idag for at det ikke ble keisersnitt. Da hadde jeg ikke kunnet hatt mange barn, og da hadde jeg ikke sittet her med nr 5 i magen idag... :-)

Men uansett, hvis du får velge, tenk nøye igjennom de forskjellige fordeler og ulemper ved begge. Har du født vanlig før, ville jeg ikke tvilt på vaginal fødsel. Er du førstegangsfødende ville jeg tatt beslutningen på hva leger/jordmor sa, i tillegg til min egen magefølelse.

Lykke til!

Jeg fikk en uventet setefødsel med min nr. to. Fødselen var kort og varte bare 4 timer. 20 min. før han ble født fant de ut at han lå i sete. Så det ble ikke tid for epuderal.( har sprøyte skrekk så det gjorde ingen ting) Ble ett kjempe sjokk da de hurtig måtte flytte meg til ett annet rom og pressriene begynte.

Men vet du hva.... det gikk så utrolig bra. Fikk en bedøvelse (noe som begynner på p ettelerannet...som settes automatisk ved setefødsel) Og den gjorde susen. Kjente "ingen ting".... i motsetning til første mann hvor jeg trodde jeg skulle revne alle veier da jeg fødte uten noe smertelindring.

Tanke vekkeren jeg satte igjen med i ettertid var; tenk om jeg ikke hadde hatt stort nok bekken..... tenk om.

Har du fått målt bekkenet ditt og det er stort nok kan jeg varmt annbefale vaginal fødsel i sete.

Men vi er alle forskjellige og opplever ting forskjellig.

Så lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...