Gå til innhold

Flere som har svigermor "fra helvete"?

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig debatt å ta det opp på, men må bare få det ut et sted!! Min svigermor er til tider ikke til å holde ut.. det har gått så langt at absulutt ALT hun sier og gjør irriterer livet av meg!!!.. Hun er en person som ELSKER sin egen stemme og hvis en annen skal si noe eller fortelle noe, er det fullstendig uinteressant og man blir oversett fullstendig.. alt skal handle om henne og hva ho gjorde da og da OSV...

I tillegg er hun livredd for å bli eldre.. jeg mener det er greit og oppføre seg ungdommelig men ikke greit å oppføre seg som en fjortis når men er over 40 år..

Som om det ikke er ille nok er vi nærmeste nabo med dem, og det er ingenting som stopper dem (mest henne) å komme busende inn til alle døgnets tider.. De ber nesten aldri oss ned til seg, men skal bare ha med seg celine (vår 1 datter på 9 mnd) bort til seg slik at de kan ha henne alene!! Ho kan komme over til oss og spørre om vi skal være hjemme og sier at da skal ho ha celine... selv om skal være hjemme er det ikke alltid det passer at hun tar henne med seg.. (og vi er ganske flike til å spørre hvis vi trenger barnevakt, så det er ikke det at vi må ha henne hele tiden) Hun spør nesten ikke engang om hun kan komme å hente henne!!!!!!!!

Vi er ganske mye hos mine foreldre og det er fordi vi blir mye bedt og naturligvis får jo dem mye tid med celine, mens mine svigerforeldre skal bare ha henne alene... jeg syns det er rart de ikke skjønner at hvis de ber oss alle sammen ned til dem får de treffe celine mer....

På toppen av kransekaka har hun bestemt seg for å kalle seg for MOR!!!!!!!!!! jeg har prøvd å hinte til og si at mor betyr jo tross alt det samme som mamma!! men den dama tar ikke et hint uansett hva det gjelder..... Jeg spurte henne om hun sa til folk at hun var blitt mor (i håp om at ho skulle forstå hvor teit det høres ut) og det mente hun at hun sa men jeg har hørt at hun sier at hun er blitt bestemor, så ho stod å løy meg rett opp i trynet!!!

Til å med de på treningssenteret spurte hvem som egentlig var mammaen til babyen, siden ho stod der å sa "komm til mor da!"...

føler at hun frarøver meg tittelen min!!

Vet at hun vil si det fordi hun kalte sin bestemor det, og hun vil ikke bli kalt farmor, for det mener ho at høres strengt ut, bestmor syns hun er helt greit, men nekter tydligvis det og.. men jeg mener at når det ikke er greit for foreldrene så bør de ta til seg det......

Har vansklig for å si ifra til henne for jeg klarer ikke være meg selv med henne, klarer ikke prate med henne for alt skal handle om henne så jeg har sluttet å gidde å si en dritt når hun er her, bare "ja" og "nei", derfor har jeg vanskelig å plutselig begynne å si no nå........

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137955327-flere-som-har-svigermor-fra-helvete/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å kalle besteforeldre "Mor" og "Far" er vel helt normalt? Hvertfall i Nord-Norge. Jeg hadde umiddelbart tenkt at dette var bestemoren for hvem kaller foreldrene sine Mor og Far i disse dager? Jeg synes forsåvidt at besteforeldre selv kan bestemme til en viss grad hva de vil bli kalt av sine barnebarn. Men jeg skjønner at om du ikke liker svigermor så reagerer du på visse ting:-)

Vel....vi har ikke engang svigermor. Hun døde nettopp dessverre. Hun var den eneste besteforelderen til sønnen vår som virkelig brydde seg om han og ville passe han og ville komme på besøk og ville ha han på overnatting og invierte oss på middag og sånn.

De andre besteforeldrene gir blaffen og gidder overhodet ikke se verken oss eller sønnen vår. De bor i syden på vinterhalvåret og når de bor nær oss i sommerhalvåret gidder de overhodet ikke ha kontakt. De vil bare drive egne sysler og drikke vin og kose seg. Det må de gjerne gjøre for all del, men hva med å komme innom og si hei til barnebarnet sitt en eneste gang på 6 mnd før de drar til syden igjen for nye 6 mnd? De feiler heller ingenting og de jobber ikke og de er ikke steingamle.

Snakk om sårende og skuffende....

Jeg skjønner irritasjonen din til tider, men kanskje du kan se det sånn at hun i det minste BRYR seg (ja, noen ganger på en respektløs måte, jeg ser det.)

Kan også gi henne ett par forslag som mommo eller bæsta... Syns heller ikke det e galt med mor. Tenke bæstemor med en gang jeg å, men hjelpe nok ikke mye. E jo det du føle som betyr noe.

Syns egentli du kan sette deg ned å prate med ho eller la ho bli kalt mor. Ditt valg!

Om du føler du ikke får til og snakke med henne, så kan du vel få din samboer til og snakke med sin mor? bør nå respektere hva du sier.. du er jo tross alt moren til hennes barnebarn;)

Ja, jeg vet at mange steder er det vanlig å kalle bersteforeldre for mor og far, det er det henne er vant til også!! men det er også mange steder det er vanlig å si mor og far til foreldrene sine (f.eks på vestlandet)

jeg er enig at de til en viss grad kan velge litt selv hva de vil bli kalt, men ho syns jo at bestemor er koselig og, og når mor er helt uvant for meg og når jeg ikke for alt i verden klarer å kalle ho det, syns jeg det er meg som skal ha siste ordet der..

Men nå har jeg heldigvis snakket med henne uten noe sure minner fra noen av oss, og vi ble enige om at ho skulle kalle seg for bestemor, ho skjønte at det ble for unaturlig for meg!!

Annonse

Så fint at dere fikk snakket om det da, uten at det ble noe kranglig. Et skritt i riktig retning :-) Ikke lett alltid dette med svigermor, kanskje vanskeligere om man bor veldig nært også...

Håper det blir bedre for dere etter hvert. Du kan jo si neste gang hun kommer for å ta med datterern din på besøk: "neimen så koselig, jeg tror sannelig vi kommer en tur ned til dere alle samme" Kan jo være at hun mener det godt, å bare vil avlaste dere litt, med å ta jenta derers med seg. Men er jo fryktelig irriterende da, at de ikke spør om det passer først.

Min erfaring er at mannen også kan ha veeeeldig vanskelig for å si fra til sine foreldre at nå går de over streken... :-)

• 2 uker senere...

jøss så forferdelig du har det da!!!! gid om svigermoren min hadde kommet og ville ha jenta mi med seg hjem. grusomt a gitt. unnskyld altså, men det er jo bare flott at bestemoren vil være sammen med jenta! hadde vært takknemlig jeg.

Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg ville heller ikke ha likt om svigermor kalte seg for mor!

Der syns jeg faktisk vi foreldre skal ha siste ordet. Min svigermor sa også at ho ikke ville bli kalt farmor, men heller bestemor. Og det var helt i orden for meg. Men mor er det ikke vanlig å kalle en bestemor her på østlandet. Så det hadde rett og slett blitt for sært for meg! Hadde følt at ho prøvde å frarøve meg mammatittelen ja..

Skjønner at du blir irrirtert over at ho alltid skal ha barnebarnet alene og jeg.. Det er iallefall lov å spørre først. Etter min mening så har en svigermor et stort ansvar for å ha et godt forhold til sin svigerdatter, og da gjelder det å respektere at sønnen har fått sin egen lille familie, og man trenger faktisk å få ha tid alene med barnet sitt. Går aldri rett inn hos mamma og pappa heller jeg, men ringer på før jeg åpner døre iallefall så de vet at vi kommer. Alle trenger faktisk privatliv!

Mamma hadde samme problem med min farmor når jeg var liten, så ho hadde alltid døra låst. Ho irriterte seg grønn over at farmor plutselig kunne stå oppe i stua uten å ha ringt på først. Er faktisk ikke alltid det passer med besøk....

Nei jeg hadde ikke klart å vært nabo med min svigermor (ikke med mamma heller for den saks skyld) Og det hadde ikke mannen min heller.. Jeg er veldig glad for at vi må sette oss i bilen å kjøre for å treffe de begge!

Bra du fikk sagt i fra til sviermoren din da, og at ho respekterte det. Det hjelper som regel å ta opp ting i stedet for å gå og irritere seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...