sannhet Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 Leste at melkeproteinintoleranse og glutenintoleranse testes ut via urinprøve. Stemmer dette? Spurte legesekretær om dette idag, men hun visste ikke noe om det. Må vi gjøre noe med kostholdet før vi tar denne testen?
tre håpefulle Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 Ja en kan teste peptidnivået i urinen... Da skal en ikke gjøre noe med kostholdet mener jeg på, for en skal se hvordan det er brutt ned i tarmen.. Du kan lese denne linken her: http://www.alternativ.no/Nyheter/urolige_barn_melk.html
skjelvekrøller Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 Betingelsen for at eventuelle opioide peptider slår ut på testing av urinen, er at man spiser gluten og melk før man tar urinprøven. Hvis man har det i sin daglige kost, trenger man ikke å gjøre noe. Hvis ikke, må man reintrodusere gluten/melk i 2, helst 3, uker før man avgir prøve. Du finner prøveinformasjon hos neurozym på http://www.neurozym.com/ Du kan også få tilsendt prøvesettet fra dem. Det er viktig at prøven sendes inn nedfrosset fordi opioide peptider "fordunster" eller hva de nå gjør. Testen må du betale selv, men du må ha en lege eller annen behandler som rekvirent.
skjelvekrøller Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 Rettelse: Med det nye testkitet trenger man ikke nedfrysing. Sikkert kjekt. Så slipper man å være redd for at det skal tine under postgangen.
sannhet Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. juni 2008 Svar fra legen idag at barnet mitt kunne testes for melkproteinintoleranse via blodprøve.
skjelvekrøller Skrevet 10. juni 2008 #6 Skrevet 10. juni 2008 Da snakker vi enten om to forskjellige ting, eller så tror jeg ikke helt legen din vet hva melkeproteinintoleranse er/blander intoleranse og allergi. Jeg spurte legen på et annet forum nå og fikk til svar at det _kan_ måles peptider i blod, men at det er såpass vanskelig og teknisk at det ikke gjøres. Det som ofte _blir_ gjort i blod er lgG allergi analyse - matvareintoleransetest. Det har lite å gjøre med proteinintoleranse. Det samme gjelder Cellulære allergitester (ALCAT mm), fikk jeg til svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå