Gå til innhold

Trær som er surret inn i spindelvev... ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dette? Eksisterer i allefall i Oslo... hele treet er jo dekket av spindelvev! Interesant fenomen, og har aldri sett noe slikt før jeg flyttet hit.

Noen som har noe info om dette fenomenet? Er supernysgjerrig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Je har lest litt om det, det er en slags larve som kapsler inn treet. Ser spøkelsesaktig ut.

Husker ikke hva den larven het da.....

Skrevet

Ja, hva var det da? En eller annen larve som spinner...jeg har lest om det...men husker ikke hva det kalles.

Skrevet

er en sykdom som noen trær får... husker ikke helt hva det heter... mannen min jobbet masse med dette i fjor da det er ganske skaldelig for store bestand av trær.

Skrevet

La merke til dette for første gang i fjor (som jeg kan huske)... Har jo bodd noen år i Oslo, he, he. Har to sånne trær på vei til barnehagen. Ser at de er på vei til å bli innkapslet i år igjen. Vet dessverre ikke mer enn deg sånn ellers :) Litt stilig er det jo!

Skrevet

Det er en type larve (heggspinnmøllen) som kapsler seg inn på Heggen.

Larvene er gulhvite med svarte flekker og henger i klaser i trærne. De borer seg inn i knoppene om våren og spiser bladene. Senere, beskyttet under et silkespinn, spiser larvene de utvokste bladene. I denne perioden kan treet bli helt ribbet for blader.

Larvene spiser ikke vekstsonen på bladene og dermed vokser bladene på treet ut igjen så fort larvene og "møllposen" er borte. Silketrådene regner og/eller blåser bort etter en tid.

Det kan se ille ut når treet står nakent og bladløst igjen, dekket av en gråhvit pose, men det fører sjelden til problemer for treet. Ved kraftige angrep flere år på rad kan treet dø, men det er sjelden.

Heggspinnmøllen sprer seg sjelden til andre trær, men foretrekker som navnet tilsier Hegg. Larvene er helt ufarlige.

Dersom du har disse uønskede gjestene i din hage, kan du spyle dem ned med vann rett og slett. Det finnes også sprøytemidler som kan benyttes i starten av angrepet.

Er du over middels interessert kan du jo benytte anledningen til å studere "spinnet" som omgir larvene. Det er faktisk silketråder om enn ikke så fine som de silkeormen produserer.

Mamma har en hegg rett ved terrassen og hun forteller at det drysser noe som minne rom pepper ned på terrassen fra detter treet, ellers så er hun ikke plaget med det. Ser litt trollsk ut da! ;)

Skrevet

kan være skurv også. det er som oftest på epletrær. syns forøvrig det kune ser ekkelt ut og vil gjerne bli kvitt det. har hørt at man kan spyle det ned men det vil jaggu ta tid.

Skrevet

tusen takk:)

Ble litt klokere nå altså!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...