Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan klarer mange å bare slutte "med en gang jeg fikk vite at jeg var gravid"?????? Jeg skjønner det ikke. Jeg klarer det ikke og jeg hater meg selv for det! Er i uke 7, ikke planlagt, men nå veldig ønsket. Jeg røkte i forrige svangerskap (15-20), hadde helt skylapper og sa til meg selv at det ikke gjorde noen skade. Hadde ei venninne som fødte 6 mnd. før meg og hun røykte hele tiden, og fødte en stoor gutt. Dette var liksom soveputa mi og min trøst, det kom sikkert til å gå bra.

Gutten min ble født for tidlig med litt lav fødselsvekt (ca. 3 uker for tidlig og 2510 g). Morkaken min var helt defekt i visse partier, og jeg sa det som det var til jordmor; det er nok pga. røykinga mi det og hun var glad for at jeg innrømmet det selv (jeg løy på ktr og sa alltid at jeg røykte mye mindre enn det som var tilfellet). Men det var helt sykt, jeg hadde et megabehov for røyk når jeg gikk gravid! Enda jeg egentlig visste at det ikke var bra, hverken for meg eller for barnet.

Gutten min har heldigvis ikke fått noen varige men av dette, har vært usedvanlig frisk hele tiden og jeg har tenkt at jeg var utrolig idiot som gamblet med livet hans. Har også tenkt at hvis jeg skulle bli gravid igjen så skal jeg iallfall slutte på dagen! Ja, nå er jeg altså i den situasjonen da.....

Og plager meg noe så inn i hampen at jeg ikke kan være som disse flinke jentene som sier "da slutta jeg på dagen, som jeg alltid gjør.....". Er det sant at det er så enkelt for noen? Mangler jeg noe vesentlig mellom øra som gjør at jeg ikke klarer å styre mine behov og driter i barnets? Jeg føler meg som en dritt.

Jeg røyker betraktelig mindre nå (ca. 10-12), men det er jo 10-12 for mye da. Målet er jo å kutte helt. Måtte bare på ut litt frustrasjon her, og jeg vet at jeg ikke er alene:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skjønner deg, har det på samme måte. klarer ikke slutte. det hjelper å bare røyke en halv om gangen, blir litt færre da. jeg røyker alt fra 5 til 10 røyk om dagen og sliter med dårlig samvittighet:(

• 2 uker senere...
Skrevet

Æ røkte gjennom hele svangerskapet, me konstant dårlig samvittighet. Ikke bare når æ tente en sigarett, men æ gikk å va Konstant redd for barnet i magen, men æ klarte bare ikke å slutte.. D va så jævli!!!

Æ fikk ei stor flott jente for fire måna siden. 4265gr å 52 cm.. Ho e helt frisk, heldigvis! Tok siste røyken før ambulansen henta mæj, å va uten til jenta mi va fem uke.. Da sprakk æ, for ei venninne som åsså hadde fått barn røkte, å æ va så lett påvirkeli, litt smålig fødselsdepresjon (ettersom mann min jobbe borte), å den første røyken va så vanvitti go :P Men nu når æ e begynt ijænn, så e æ konstant redd for krybbedød, æ e så redd for at ho skal slutte å puste, men æ klare faen ikke å la være fordeom! E d muulig??!?

Æ måtte bare svare på d hær, for du skriv: jeg hadde ett megabehov for røyk når jeg gikk gravid!

Å æ kjenne mæj sånn ijænn.. Æ viste æ ikke burde røyke, men behove va så satans sterkt, å hvertfall når æ viste æ ikke burde!

Æ trur ikke at nikotin e eneste årsak til prematur fødsel eller lav fødselsveks eller no som helst.. Æ trur d e mye mer som spille inn..

Å greit nok at d e 10-12 for mye, men d e halvparten av sist gang!

Ikke tenk på dem du tar, men tenk på alle dem du klare å holde dæj unna! Dårlig samvittighet, å engstelse e ikke bra for barnet d heller skal du vite!

Håpe du greie måle ditt om å bli røykfri! Like mye for din egen del som for babyens! :)

Skrevet

Nå er det noen uker siden jeg skrev dette innlegget, og jeg har iallfall klart å komme meg ned på 5-6 om dagen nå. Skal prøve å tenke på de jeg klarer å holde meg unna:) Ille å gå sånn med konstant vondt i magen pga. dårlig samvittighet.

Skrevet

Hvis du så inderlig ønsker å slutte så gjør det, du vet det er galt hver gang du tenner en røyk. Du får dårlig samvittighet og blir sint på deg selv. Ta en tlefon og bli røykfri. Jeg valgte hypnose og har ikke lyst på røyk. Det koster ikke mye og du sparer fort inn når du ikke har utgifter på røykpakker.

Les det jeg har skrevet om hypnose på linken:

Slutte å røyke? Prøv hypnose, det fungerer!

Du har ingenting å tape, det lover jeg.

Lykke til!

Hilsen Betty_Boop

Skrevet

Hei jeg må bare gi min støtte og fulle forståelse. Jeg røyker selv og var helt galen på de som røykte under svangerskapet og hadde lyst å dra det etter håret! Men nå sitter jeg her, 24 + 3 på vei og røyker fremdeles! Ligger på alt fra 5-8 men de fleste sier at det er greit hvis en absolutt må røyke. Vet at det selvfølgelig ikke er greit med røyk men vi prøver alle sammen og ikke alle klarer å slutte, får krysse fingrene og håpe det går bra for oss alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...