Gå til innhold

Ånei..Navnet er i bruk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde endelig nesten helt bestemt oss for navn, og så finner jeg ut at ei jeg gikk i klasse med på ungdomskolen fikk en datter i vår som hun kalte nettopp dette! Vi bor på samme sted (nesten), jeg er hjemvender etter 8 år borte. Barna vil gå på forskjellig barneskole, men samme ungdomskole, og samme håndballlag, frittidsklubb osv.. De har etternavn som begynner på samme bokstav også.

Uff, bør vel bare droppe navnet nå da. Kan jo ikke håpe på at hun skal flytte heller.. Kajsa var navnet forresten..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det at hvis du vil at jenta di skal hete Kajsa så syns ikke jeg at det skal stoppe deg.. Hvis jeg noen gang kommer til å få en datter, så vet jeg allerede hva hun skal hete, altså Amalie, men jeg vet om en jeg gikk i klasse med på ungdomsskolen som fikk en datter som skulle hete amalie, men det driter jeg rett og slett i fordi, jeg har lenge syns amalie har vært ett fint navn, og jeg har ikke tenkt å skifte det fordi noen andre heter det...

Jeg syns du skal kalle det du vil at jenta di skal hete, i stede for å kanskje gi hun ett navn du kanskje ikke har lyst til at hun skal hete!

Skrevet

"Drit i" om hun har kalt datteren sin det - bruk Kajsa om det er favorittnavnet! Men skjønner "greia", da navnet kanskje ikke er så vanlig.. Men bruk det!

Skrevet

Hmm.. Liker ikke den mamman så godt heller vettu! Eller gjorde ikke det da vi gikk på ungdomskolen, kanskje barnslig å ta med det i betraktningen..? Hun er sikkert ok nå.

Fryktelig irriterende dette altså!! Tilbake til scratch nesten da. Med de andre alternativene... Ebba, Filippa, Wilma.

Ikke forkastet Kajsa helt. Kanskje vi kan skrive det Kaisa da? Kaisa Filippa kanskje?

Vil liksom gjerne ha et navn klart jeg da :-(

Skrevet

Jeg synes Kaisa med i blir altfor likt guttenavnet Kai, synes det blir litt lite feminint om du skriver med i. Samme med Kaia, for øvrig..

Jeg ville valgt Filippa! Det er søtt, pent og ikke minst - kult! Alt på en gang. Wilma er også utrolig nydelig, men det ligger på navnetoppen i Sverige, noe som tyder på at det nok snart blir "poppis" her og.. Ebba synes jeg rett og slett er lite pent - minner meg om en padde + at jeg synes det er litt maskulint..

Om dere skal bruke Kajsa, ville jeg skrevet det Kajsa, hvert fall.. :)

Jeg tror ikke jeg ville brukt det siden denne venninne sikkert også vil "skille seg litt ut", og dermed velger et relativt uoriginalt navn! Filippa er mange ganger tøffere ;-) Synes jeg, da!

Skrevet

Jeg skjønner tankegangen din... Jeg bor ikke på hjemstedet engang, og kommer nok aldri til å flytte tilbake heller, men dersom jeg fikk høre at noen av de jeg gikk på skole sammen med hadde brukt samme navn som meg, så ville nok det ødelagt gleden over navnet litt...

Og dersom det var noen av dem jeg ikke likte, så ville det gjort det enda verre. Barnslig kanskje, men sånn er det bare :P

Når det gjelder de andre alternativene, så synes jeg Wilma er helt nydelig! :)

Kaisa Filippa er jo også en mulighet ja...

Skrevet

Bruk navnet hvis du liker det. Jeg syns skrivemåten Kaisa også er fin. Et navn som ligner og også er fint er jo Katja?

Det er veldig lenge til u-skolen, ikke umulig at en av dere har flyttet innen den tid.

Skrevet

Hvis dette kun er en du kjenner fra ungdomskolen og ikke er din venninne nå, hadde jeg så absolutt brukt navnet...

Eller som over her sier Katja, eller hva med Kaja?

Lykke til! :-)

Skrevet

Det er tross alt snakk om ei du gikk på ungdomsskole med....hvis man skal utvide kretsen sin så mye blir det ikke mange navn igejn til slutt. Selvfølgelig kan du bruke navnet!!!

Skrevet

Nei vet du hva, det navnet kan du fint ta. Er jo ikke venninna di. Vurderer selv et navn som datter til venninna til mamma har på sin datter. Jeg kjenner henne ikke, treffer jo aldri henne og jeg ser ikke noe problem i at de to bestemødrene har samme navn på sine barnebarn.

Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om at en jeg gikk på u-skolen sammen med hadde brukt det samme navnet som jeg hadde valgt. Hadde det vært en nær venninne eller familie hadde det vært noe annet. Verken Kajsa, Fillipa eller Wilma er så spesielle navn at det blir rart.

Skrevet

Men det er jo ikke bare at jeg og den andre mamman gikk på ungdomskole sammen. Bryr meg egentlig ikke så mye om henne, og om hun skulle bli sur. Men barna er jo på samme årskull... Er ikke det litt dumt å hete det samme da? Selvom de ikke blir å gå på samme barneskole, så er dette et ganske lite sted..

Ingen som syntes det gjør noe? Og at etternavnene til begge begynner på samme bokstav..

Skrevet

Slik tenker jeg:

Om jeg hadde valgt et ganske spesielt navn til min datter, Kajsa, og vi bodde i "kretsen" til en (tidligere) venninne som 3 måneder senere hadde kalt sin datter akkurat det samme, tror jeg jeg hadde lurt litt. Spiller kanskje ikke så stor rolle, men siden dere gikk på ungdomsskole sammen, vet dere om hverandre.. Og, for min del synes jeg det hadde vært litt "irriterende" om jeg hadde kalt min datter f.eks. Emeliane, eller et annet "spesielt navn", så kom det "plutselig" en Emeliane til..

Personlig ville jeg valgt et annet.. Kajsa Hagen og Kajsa Haage f.eks, kan fort forveksles..

Skrevet

Nei, nei, nei, vet du hva... Kajsa er nydelig, og denne jenta/damen som har kalt dattera si nettopp det har ikke eneretten på navnet!

Hvis det var en venninne av deg så hadde blitt noe helt annet, men det er jo tross alt bare snakk om ei som du gikk på ungdomsskole med og som du ikke engang likte, som du sier selv! Jeg kan forstå at akkurat det at du ikke likte henne kan ødelegge navnet litt, men ikke la det være avgjørende at hun har valgt navnet. Jeg bor selv på et lite sted hvor det ikke alltid er så lett og forsvinne i mengden. Og for ikke så mange år siden gikk jeg også på ungdomsskolen, og selvfølgelig var der noen som jeg ikke likte i det hele tatt! En av dem fikk en sønn i fjor, og han fikk akkurat DET navnet som er aktuelt her hjemme hos oss også! Til og begynne med ble jeg litt snurt og tenkte "åh nei, hun "stjal" navnet vårt!" Men jeg har kommet over det nå og jeg har bestemt at hvis vi skulle få en sønn, så skal jeg ikke bry meg hva hun har kalt ungen sin for. Vi har jo ingen kontakt med hverandre nå, og vi kommer ikke til og få det heller. Og hun har ikke eneretten på navnet!

Hvis du ikke ønsker helt likt navn på din datter som det hun har på sin, så er jo Kajsa Filippa veldig fint ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...