Anonym bruker Skrevet 8. juni 2008 #1 Del Skrevet 8. juni 2008 Beklager litt ekkel overskrift, men jeg mener egntlig å spørre om man kan komme tilbake i stillingen hvis grunnlaget for fødselspermisjon faller bort. Hos oss hadde jeg og far fordelt permisjonen slik at han var mest hjemmeværende og jeg ut i full jobb. Men så ville han skille lag, og har tatt seg en "fillejobb" der han tjener 150.000 kr. mindre i året enn det han pleier. Dette går jo utover bidraget også. Hadde ikke han hatt krav på å tre inn i sin gamle stilling når han ikke lenger har daglig omsorg for sine barn?Han sier at fordi han er lærer, så er det ikke mulig da elevene holder på med eksamen. Jeg sier, at han har vært lærer i "100! år, og i 100 år har elever taklet vikarer og andre uforusatte ting.NAV sier at det er den med daglig omsorg som har rett på fødselspermisjon, så den biten er avklart. Han flyttet ut i mars 2008. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137950261-kan-man-komme-tilbake-i-stillingen-sin-hvis-feks-baby-d%C3%B8r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #2 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg er ikke helt sikker på dette. Men han hadde nok uansett ikke fått sin egen stilling tilbake siden det er annsatt en vikar i den stillingen som har kontrakt på det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137950261-kan-man-komme-tilbake-i-stillingen-sin-hvis-feks-baby-d%C3%B8r/#findComment-137951649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #3 Del Skrevet 9. juni 2008 HI her. Men du tror ikke det står i kontrakten til vikaren noe sånn ca: "dersom grunnlaget for din stilling faller bort så.......". Han er ansatt i fylkeskommunen...veldig synd hvis feks jeg tar ut svangerskapsfødsel 3 uker før fødsel og så er det ansatt vikar, og så blir det dødfødsel. Satt på spissen altså.....Da må jeg vente nesten 1 år før jeg kan få jobben min tilbake. Ikke alle arbeidsplasser som kan hoste opp en full stilling Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137950261-kan-man-komme-tilbake-i-stillingen-sin-hvis-feks-baby-d%C3%B8r/#findComment-137951852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #4 Del Skrevet 9. juni 2008 Man vil få 44(54) uker med foreldrepenger også dersom det skulle skje noe med babyen som feks dødfødsel, krybbedød o.l. Hvordan det er å gå tilbake til stillingen før den planlagte permisjonen er over, vet jeg ikke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137950261-kan-man-komme-tilbake-i-stillingen-sin-hvis-feks-baby-d%C3%B8r/#findComment-137952765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #5 Del Skrevet 9. juni 2008 Du siste anonym har feil. Man får kun 6 uker etter fødsel om ungen dør. Det kan du selv lese under § 14-9 i Folketrygdeloven. Men de fleste trenger sykemelding etter noe slikt. Det kan godt hende at det er slik du HI skriver at om grunnlaget for stillingen falller bort etc. Men du kan nok ikke kreve at din eks skal gå tilbake til den stillingen kun for at du skal få mer i barnebidrag. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137950261-kan-man-komme-tilbake-i-stillingen-sin-hvis-feks-baby-d%C3%B8r/#findComment-137956111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #6 Del Skrevet 10. juni 2008 Hun krever jo ikke det på bakrund av barnebidraget, hun nevner det kun for å fortelle at det har betydning for henne hvordan det løser seg for eksen Jeg vet ikke hundreprosent hvordan det er, emn skulle tro at om man gir besked om at grunnlaget for permisjon har endret seg så tror jeg han har sterke rettigheter hos arbeidsgiver. Viktigst for ham er jo å sikre samme innekt, ikke å få nøyaktig sin stilling tilbake umiddelbart Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137950261-kan-man-komme-tilbake-i-stillingen-sin-hvis-feks-baby-d%C3%B8r/#findComment-137965225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #7 Del Skrevet 21. juni 2008 From first hand experience from my child dying at a young age I can tell you that if you work in the 'offentlig' system (eg. kommune) you are usually entitled to take your full fødselspermisjon in the event of your child dying. In saying this, should you fall pregnant during this permisjon period this income will NOT count towards your next fødselspermisjon period (ie. as it does for parents who have 2 healthy children within a short space of time). So, if you were to consider having another child soon after the loss of your first, you may decide not to take the permisjon- you may decide to take a period of sickleave (which would be considered as relevant income for the required working period of 6months out of the last 10 months) and/or return to work. It is my understanding that the law tends to support the woman who has the 'fast' job. I am not sure what would happen to the vikar who was in place for you during your planned fødselspermisjon. As for those working in the private sector, if your child dies you are entitled to 6 weeks fødselspermisjon only! And this includes people like myself who work selvstendig næringsdrivende who paid thousands of kroner insurance for years prior to having the baby to ensure coverage in the event of a pregnancy. The '6wks only news' came as a shock to us when we were informed (inappropriately I might add) of the laws a few hours before removing our daughter from her respirator (NB. we had read rules of offentlig sector and were not aware the rules were not the same for all). For someone working selvstendig this can be a financial disaster to deal with on top of the horrendous situation, especially if one plans life and work contracts around the delivery of the baby anticipating they will be away from work for one year. Those who work private sector as ansatt/employees- it is my understanding that the rules are same as 'offentlig' sector in terms of returning to your position. The laws support the fast employee more than the vikar. As for the father's permisjon, he gets NONE if you work in the private sector (the mother gets 6wks to recover frm the birth). If you work 'offentlig' and the rules of the company include being entitled to take your full fødselspermisjon if your baby dies, then the father may be able to take permisjon- one would need to read the rule book associated with their workplace. In our case my husband was given 3wks sickleave by the hospital so he had time to organise and bury his child. He was then expected to return to work. Good luck with your pregnancies and try not to worry about such a situation.....fortunately it rarely occurs. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137950261-kan-man-komme-tilbake-i-stillingen-sin-hvis-feks-baby-d%C3%B8r/#findComment-138063519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå