cecilie25 Skrevet 8. juni 2008 #1 Skrevet 8. juni 2008 Minsten har vært forkjølet en uke nå, og fått en stygg hoste. Almenntilstand er bra bortsett fra at han kanskje spiser litt lite, han er høyt og lavt og har ikke feber. Jeg var på legevakta i dag, og fikk resept på Efedrin hostesaft, 1mg/ml med solbærsmak. På resepten og flaska står det 3-4ml inntil 4-6 ganger om dagen. Jeg gir han 3 ml til middag, og 3 ml til kvelds. Han blir kjempetrøtt og spiser nesten ingenting. Da sjekker jeg opp på nettet, og finner frem til bruksanvisning( finner da den til efedrin 2 mg/ml med lakrissmak) og der er doseringen 3-4 ml FORDELT på 4 ganger i døgnet. Denne er jo dobbelt så sterk som den jeg fikk skrevet ut, men alikevel i følge dette vedlegget, er jo den dosen jeg har fått anbefalt av lege fortsatt dobbelt så høyt som det som står på nettet om produktet! Mulig jeg er dum eller har misforstått noe her, men i følge mine beregninger da har jeg gitt sønnen min en døgndose på ca 6 timer...... Noen som har erfaring med denne hostesaften, som kan bekrefte om jeg har misfortstått eller ikke? Skal uansett ta kontakt med lege igjen i morgen, men trenger å finne roen før natten. Har helt vondt i magen her.
shanty73 Skrevet 8. juni 2008 #2 Skrevet 8. juni 2008 Efedrin er jo oppkvikkende... men effektiv mot hoste. Jeg har gitt den du har fått til min yngste.
cecilie25 Skrevet 8. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. juni 2008 Ok, takk for svar. Men hva var doseringen du fikk anbefalt?
Andes Skrevet 8. juni 2008 #4 Skrevet 8. juni 2008 Jeg Efedrin 1mg/ml mikstur til sønnen min når han var 14 mnd. Han fikk 5 ml morgen og 5 ml på kvelden.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2008 #5 Skrevet 8. juni 2008 Hei Har brukt den flere ganger, men begge mine blir hyper av den så står som regel over:) men har dosen variere jo. Hvor mange kg er han da? min gutt var stor på den alderen, men den dosen du har fått høres ikke så feil ut, men ville ikke gitt mer enn 4 ganger tror jeg. Men er ingen lege jeg da:)
Ann_ Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 Beklager men jeg husker ikke dosen men jeg anbefaler ikke denne hostesaften. Vår datter ble helt slapp av å ta den. Vi fikk nesten ikke kontakt med henne, ble helt apatisk. Den inneholde amfetaminlignende stoffer. Noen blir veldig kvitte mens andre blir super slappe. Har noen venner som er leger de gir aldri denne hostesaften til sine barn.
Nina_J Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 Man skal følge den doseringen som legen har skrevet ut.
høstbarn:) Skrevet 9. juni 2008 #8 Skrevet 9. juni 2008 Min gutt har brukt efedrin mye i vinter. Han blir kjempetrøtt av den, så vi har gitt han minst mulig på dagtid. Altså: vi fulgte legen resept i begynnelsen. Men siden han har stått mer eller mindre fast på efedrin og bisolvon over lengre tid, så justerte vi det pga at han ble så slapp.
cecilie25 Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 9. juni 2008 Tusen takk for svar. I dag har ahn fått den 2 ganger og sovet halve dagen. Jeg ringte legen, og han sa jeg kunne prøve noe reseptfritt på apoteket. Tror jeg gjør det:)
krabbe Skrevet 9. juni 2008 #10 Skrevet 9. juni 2008 hvis du leser bruksanvisningen riktig, så er det 2-3mg (ikke milliliter) pr kg kroppsvekt per døgn, fordelt på 4-6 doser... så hvis minsten f.eks veier 10kg, kan han få opptil 30mg i døgnet, fordelt på 4-6 doser...
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #11 Skrevet 9. juni 2008 Hei! Den doseringen som din sønn har fått foreskrevet er helt innenfor normalen. Normaldosering er 2-3 mg per kg per døgn. Siden 1 ml = 1 mg tilsvarer dette 2-3 ML mikstur PER KG per døgn. Som det blir sagt her; hvis sønnen din er 10 kg kan du gi han inntil 30 ml mikstur ila døgnet. Hvis sønnen din får maksdose på 4 ml 6 ganger om dagen tilsvarer dette: 24 ml (= 24 mg) i løpet av døgnet, og godt innenfor normaldoseringen (gitt at din sønn er 10 kg eller over). Det er riktig som noen her over sier at Efedrin kan hos noen gi tretthet (mens andre blir litt mer aktive og søvnløse). Dette er særlig vanlig i starten av behandlingen. Det lønner seg å starte med laveste dose på dagtid og se hvordan barnet tolererer dette. Det er gode erfaringer med bruk av efedrin på barn, og er generelt et godt hostestillende middel. Husk at selv om "naboens barn" reagerte på Efedrin trenger ikke ditt barn å få en tilsvarende reaksjon. Vi er alle så forskjellige! Hver enkelt forelder må selv vurdere fordeler (effekt) mot ulemper (bivirkninger) for sitt eget barn. Tilslutt vil jeg bare gi et råd til deg hvis du er usikker på doseringen av mikstur som du har gitt til ditt barn. Ta kontakt med en farmasøyt på et vaktapotek (hvis du bor i en storby- de fleste har åpne apotek til ca kl 24, noen plasser lengre). Ellers så er giftinformasjonen døgnåpen. Det høres kanskje dramatisk ut å ringe giftinformasjonen, men de hjelper deg gjerne med utregning av dosering. Der sitter det farmasøyter og leger på døgnvakt og besvarer store og små spørsmål, og det er faktisk sjelden spørsmålene dreiere seg om akutte forgiftninger. Til slutt vil jeg si at jeg synes det var flott at du tok kontakt med din fastlege dagen etter, det er alltid greit å konferere med den som har foreskrevet resepten. Lykke til videre! Hilsen en farmasøyt
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #12 Skrevet 9. juni 2008 5 ml 3 ganger daglig når datteren vår hadde mye slim og hoste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå